bambi

Oreomuffins med kolakräm
Oreo-kakor är något jag växte upp med i USA, så jag är väldigt svag för dom. Oreos passar så himla bra att ha i bakverk och efterrätter. Den klassiska "cookies and cream" brukar vara oreos och grädde/glass. Men inte visste jag att oreos även var supergoda tillsammans med kolakräm?? Oj,oj,oj, såååå gott!
 
 
Brownieöverdrag:

2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
4 msk kakao
1 krm salt
1 dl flytande margarin
1/2 tsk bakpulver

 

1 burk kondenserad mjölk (kokt till en härlig kolakräm)
24 st oreokakor

 

1. Börja med att koka ihop kolakrämen. Koka en (oöppnad) burk kondenserad mjölk i en kastrull med vatten i 3 timmar. Nu finns färdig kräm också att köpa, brukar stå bredvid den kondenserade mjölken.

2. Sätt på ugnen på 225 grader.

3. Vispa ihop ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, kakao, salt, bakpulver och rör ner det i äggvispet.

4. Tillsätt sist det flytande margarinet. Rör till en jämn smet.

 

 

5. Ställ 12 muffinsformar och fyll varje med två oreokex med kolakräm emellan. Häll sedan över browniesmet som täcker hela ”kakan”. Grädda i 225 grader varm ugn i cirka 10 minuter.

 
Receptet är snott av min vän Nina
#1 - Linda-Matstugan

Tack för en fantastisk kväll med dig! Gissa om jag ser fram emot fikat idag?!? Kraaamar

#2 - Jonnié Jonsson

Åhhhh vilka goda kakor.... Villll haaaa

#3 - Sandra - hotnailpolish

Det här kan vara det sjukaste jag sett på länge. MÅSTE testa.

#4 - Annika

Tror du man kan frysa in dom?

Svar: Det borde gå bra!
bambi

#5 - Natali BLOGGAR om livet med 4 barn ♥♥♥

Men så gott det ser ut !!

#6 - LILITH - Boktokig mamma med borderline

Ska helt klart provas. Nu när vardagen är tillbaka blir det lite mer tid över till bakning.

#7 - sofie mumsfillibaba

Jösses, vilka små godingar!

#8 - Marilene

Tack för en massa inspiration i din vackra blogg! Bakade dessa i förra veckan till min mans 40-årskalas. De var väldigt uppskattade och är beställda igen till själva födelsedagen :-). Enkla var de ju att göra, dessutom. Bra kombo! Provade också dina cookiebrownies, men de byts ut mot Buckeyebrownies imorgon.