bambi

Vuxna utan cykelhjälm
Förr-förra helgen när vi åkte hem från svärföräldrarna så körde jag. Det var en varm solig sommardag och det var mycket folk i rörelse. När jag stannar vid ett rödljus så ser jag en förälder på en cykel med en 2-3 åring i cykelsits (heter det så?) UTAN hjälm!! Jag höll nästan på att öppna fönstret och ropa åt föräldern. Vad tänkte hen med?? Föräldern cyklade vidare med det lilla barnet utan hjälm på varken sig eller barnet.
 
Det där var ju verkligen extremt korkat men jag tycker faktiskt att det är väldigt dumt när vuxna kommer utan hjälm också. Speciellt om det är en förälder som har satt på sitt barn en hjälm men inte sig själv? Det är nästan som att sätta på säkerhetsbälte på bara barnen med inte sig själv. 
 
Vuxna känner säkert att dom är så säkra cyklister, men precis som när man kör bil så kan man faktiskt råka ut för olyckor som inte är sitt eget fel. Någon kan öppna en bildörr precis när man kommer cyklandes, en bil kanske kör ut utan att blinka eller liknande. 
 
Sen tänker jag att jag vill gärna att barnen ska använda cykelhjälm hela livet. Jag kommer ju vara rädd om dom även när dom är vuxna och vill att dom ska vara rädda om sig själva då också. Så det känns så fel att lära dom att "vuxna behöver inte cykelhjälm". 
 
Jag minns så väl en sak som hände för många år sen. En kollega kommer inspringandes på jobbet och är väldigt uppskärrad. Hon har precis sett en olycka där en cykel krockade med en bil. Cyklisten hamnade på marken och avr blodig. Någon som kände henne kom framspringandes och säger "Åh, nej! Inte xxxx, hon har tre små barn!!". Jag minns hur mina kollega verkligen blev påverkad av att se detta och när hon berättade detta så påverkade det mig oerhört också. 
 
 
Sen, är det verkligen värt att inte förstöra frisyren eller se töntig ut men att riskera sitt liv? 
#1 - Pernilla

Jag har också tänkt på det där, vad ger man för signaler till barnen. Vi har en bekant där vars son hade frågat om det finns en lag på att inte vuxna behöver ha hjälm. Sedan dess använder han hjälm.

#2 - Annica

Jag slutade med hjälmen så fort jag "fick" enligt lagen. Så vid 15 års ålder så var det färdigttjatat på min del, mina föräldrar visste att jag inte behövde lagligt sett.

Och visst, alla kan vara potentiella olycksdrabbade men går man omkring och tänker så hela tiden så blir man ju deprimerad!

#3 - Mia

Alltid alltid hjälm, det är en så otroligt billig livförsäkring. Skulle aldrig sätta hjälm bara på barnen, det skulle ju vara katastrof om han inte skulle ha en mamma bara för att jag var en idiot och inte satte på mig hjälm.

#4 - maya

du måste skoja med detta inlägg?!

det finns alltid föräldrar som placerar barnen "fel" i bilen, inte använder hjälm vid skridsko/cykel, studsar studsmatta utan nät, använder flytväst eller ger barnen "fel" mat och "fel" genustänk.
alla gör som dom själva vi.

försöker få barnen att använda hjälm vid cykel/sparkcykel/skridskor/slalom men glömmer själv ibland

herregud alla gör som sagt som dom själva vill -lite skit i det o sköt ditt...

Svar: Nej, jag skojar verkligen inte! Man kan inte jämföra saker som kan rädda ens liv med t.ex. genus.
bambi

#5 - LILITH - Boktokig mamma med borderline

Maya: När det kommer till barns säkerhet är det väl otroligt korkat att tänka "herregud alla gör som sagt som dom själva vill -lite skit i det o sköt ditt.." och speciellt i situationer där man inte bara riskerar sitt barns liv, utan även bryter emot lagen när man gör det. Det är liiite skillnad på att ge barnen en pizza (fel mat) och att sätta dem på en cykel utan hjälm. Det kanske faktiskt är så att den lagen finns av en anledning??

#6 - Världens bästa Maria

Jag tillhör de som aldrig ens ägt en cykelhjälm. Vet inte varför faktiskt. När jag växte upp hade man hjälm till allt annat utom just när man cyklade. Jag har än så länge bara haft min 1,5-åring på en enda cykeltur men då hade självklart barnet hjälm. Skulle aldrig komma på tanken att barnet INTE ska ha hjälm! Och Pernilla ovan, ni kan hälsa din bekantas son att det faktiskt finns lag på att barn måste ha hjälm, om det nu hjälper :-) Men tyvärr ingen lag för att vuxna ska ha hjälm...

Men, med det sagt tänker jag nog faktiskt skaffa mig en hjälm... Det är liksom inte värt risken.

#7 - Rosa

Jag tycker att det är upp till var och en om man vill bära hjälm eller ej. Att barnen ska ha hjälm är däremot en självklarhet eftersom det är lag på det.
Jag tycker att man ska vara mycket försiktig med att pekpinna sina medmänniskor.

Svar: Men var jag ska jag vädra mina åsikter om inte på min blogg? Du behöver inte hålla med om allt jag skriver men du måste ändå vara beredd på att jag kommer att säga vad jag tycker och tänker på MIN blogg.
bambi

#8 - -ME-

Jag har inte råd att inte använda cykelhjälm. Jag har nästan 400.000 kr i studieskulder och de är ju investerade i min hjärna. Det vore fullständigt idiotiskt att riskera att smeta ut den på vägen.

Jag blir helt förvånad över folk som tycker att det är värt att chansa. Och ännu mer förvånad över de som cyklar barhuvade med barn som har hjälm. För att inte tala om vad jag tycker om folk som cyklar barhuvade med barhuvade barn... Men de har, å andra sidan, inte så mycket att vara rädda om.

#9 - Longevity - en blogg om hälsa

Jag fattar heller inte varför man sätter hjälm på ungen och inte sig själv.
Var i Holland nu, ingen förutom tävlingscyklisterna använde hjälm. Inte ens mopedisterna hade hjälm. Kändes jättekonstigt när de kom med bäbisar i barnstolar på styret utan hjälm.

Svar: Oj! Men hade dom inte ens hjälm på små barn???
bambi

#10 - Jenny

Jag har hjälm för mina barns skull. Jag vill inte att de ska växa upp utan mamma, eller med en grönsak som ligger i en sjukhussäng. Har missat hjälm ett par gånger och då skäms jag så otroligt mycket, vill nästan berätta för alla att jag minsann brukar använda cykelhjälm. Har en bekant som har jobbat hela sitt liv på akutmottagningen på KS och hon är så illa berörd av alla människor hon sett förlora sina liv pga något så enkelt som att inte använda hjälm.

Nej - ALLTID hjälm, på mig och mina barn. Något annat är helt otänkbart.

#11 - Rosa

Du missförstår mig.
Naturligtvis ska du skriva och vädra dina åsikter på din blogg.
Det jag menade med att inte pekpinna sina medmänniskor var att jag tyckte det var bra att du inte vevade ner rutan och sa till personen på plats.

Svar: Jaha, okej, ja jag ville väl göra det mest för att jag var orolig för det lilla barnet. Men jag brukar inte säga till främmande människor så där.
bambi

#12 - Kicki

Mina båda barn vägrar att cykla med oss föräldrar om vi inte har hjälm :-) så här är det hjälmen på!

Det är klart att alla ska få göra som de själva vill, men jag önskade bara att man tänkte efter en gång till innan man tar beslutet, i detta fall hjälm eller inte! Vad sänder man för signaler som förälder till sina barn om man själv struntar i saker man propsar på är så viktiga för barnen att göra? Som att använda hjälm.

Kram

#13 - Linda-Matstugan

Jag håller med den läsare som skrev på min sida 'Hellre hjälm än rullstol' - Säger allt! Bra inlägg.

#14 - Charlotte M

Hoppas det blir en lagändring snart så att alla som cyklar skall använda hjälm. Hade vi inte lag på bilbälte så skulle säkert hälften köra bil utan. För många inser inte alls riskerna eller vad som är bra för ens eget bästa. Jag hade mycket diskussioner med min dotter om cykelhjälm när hon fyllde 15 och jag skulle slippa tjatet med henne om hur viktigt det är att använda den om lagen gällde alla.

#15 - Longevity - en blogg om hälsa

Nej tyvärr, inga barn alls hade hjälm

#16 - Rita

I vår familj har alla som cyklar hjälm! Det tog ett par år efter att vi fått barn innan min man började använda hjälm, men när äldsta dottern frågade pappa varför han inte hade hjälm och han inte hade nåt bra svar på det, så då började han också använda hjälm. :)

Sen förstår jag inte hur nån ens kan komma på tanken att säga att "var och en gör som de vill"? Hur tänker man då? "Var och en väljer själv om ens barn får en hjärnskada vid en trafikolycka"... eller "var och en väljer själv att göra sitt barn föräldralös vid en trafikolycka bara för att man vägrade använda hjälm"... eller...?? Fattar ingenting!! Hjälm kan rädda liv och är en billig livförsäkring!

#17 - Erika

Men fy skäms på mig! Har hjälm, men den hänger ju fint i källaren! Ne, på me den Erika! Ja lovar!
Skulle aldrig låta mina barn cykla utan! Elsa 2 år åker ofta i cykelkärra å "till och med" där har hon hjälm! Inte en tanke på annat!
Har vänner som e sjuksköterskor och jobbar på hjärnskadeavdelningar.... Behöver ja säga mer?!

#18 - Tess

Jag har alltid hjälm och jag är en bra cyklist! Folk som tror att man inte kan cykla bara för att man har hjälm verkar inte ha tänkt så långt. Jag vill inte bara säga till mitt barn att använda hjälm, jag vill visa att jag också har det för att jag även är rädd om mitt eget liv. Blir tokig på föräldrar som cyklar med sina barn och inte använder hjälm. Förstår de inte vilket föredöme de sätter? Att så snart barnen är gamla nog kan de kasta hjälmen och riskera livet de också för att det är ocoolt att ha hjälm. Suck och stön!

#19 - Leeelot

Något jag reagerat på, kanske senaste året är att många små barn inte har hjälm! Små barn, 4-5 år, med föräldrar som går eller cyklar
med ! Detta existerade inte innan - alla barn hade hjälm, faktiskt lag på det! *arg* Vet inte om det bara är i denna småstaden...?

#20 - Hanna E

Jag började cykla i Stockholm för knappt 20 år sedan och ganska omgående så köpte jag en hjälm och insåg att jag faktiskt hade riskerat mitt liv varje dag i nästan 20 år när jag hade cyklat utan hjälm.
Hur många gånger har jag inte cyklat omkull och haft turen att inte slå i huvudet?
Numera är det alltid hjälm på när jag cyklar och samma regel gäller för mina barn. Under de mörka tiderna så har jag även reflexväst om jag har mörka kläder på mig för att synas bättre.
Frisyren fixar jag till när jag kommer fram.

Jag ser ofta vuxna som cyklar med barn och inte har hjälm och blir lika upprörd varje gång.
Barn gör ju inte som vi säger utan de gör som vi gör. Det ser jag varje dag med mina egna barn och det gör att jag verkligen försöker tänka mig för hur jag beter mig i trafiken, speciellt nu när vår äldste kommer att cykla till och från skolan. Visserligen med oss men ändå cykla i trafiken.

#21 - Linda w L2K - Vinn sommarens läckraste väska!!!

Jag cyklar med hjälm. Barnen cyklar med hjälm. För oss handlar det inte bara om lagen, utan om en självklarhet. Vi vet vilken livförsäkring hjälmen kan vara.
Barnens farmor fick en stroke i samband med att hon skulle cykla hem från jobbet. Hade inte ännu hunnit komma upp i full fart, utan hade bara hunnit lämna cykelstället. Hjälpen räddade hennes liv när hon föll av cykeln.

Jag är dessutom den där hemska mamman på gården som påpekar för områdets ungar att det är lag på hjälm när dom kommer utan. En sån liten och billig livförsäkring borde alla ha!

#22 - Amanda

Madeleine. Vad roligt att du varit i Holland. Jag har bott där en tid och kunde studera cykelkulturen på nära håll. Sant att ingen har hjälm, inte ens barn och inte heller de flesta på mopeder. Trots detta är olyckorna färre än här, för de har istället en mycket välutvecklad infrastruktur. Barn tränas i trafik redan när är små och vid 12 års ålder tar de cykelkörkort. Det anses inte vara farligt att cykla i Holland och landet är en förebild för alla cykelplanerare. I Sverige har barn knappt trafikundervisning utan det enda det tjatas om är hjälm. Folksam har ju testat hjälmar och kommit fram till att de flesta ger ett rätt dåligt skydd och skyddar dåligt eller inte alls mot rotationsskador och fall i sidled. Jag har svårt att förstå den hysteri som råder i Sverige där det bara handlar om att ha hjälm men inte ett ord om kvaliteten på hjälmen, hur den ska sitta och inte heller ett ord om vikten av rätt beteende i trafiken. Varje dag se jag en hjälmprydd köra mot rätt eller tala i mobil och var är säkerhetstänket då? Hjälmen är ingen livförsäkring utan ett fritt val och ska det förbli.