bambi

Att pressa på barnet vissa värderingar
 
Den här bilden tycker jag är så talande. Är det inte mer frihet att ge barnet fler möjligheter än det stereotypa? Jag tvingar aldrig på Zack rosa kläder, men jag har klätt honom i rosa - och blått, och grönt och gult och alla möjliga mönster sen han var nyfödd vilket gör att han nu när han är 4 ½ år kan välja själv vad han vill ha på sig. Medan ett barn, som den på bilden, kommer inte kunna välja rosa när han blir 4 år för det skulle vara något helt främmande och nytt och barn vill gärna ha trygghet och det som dom är vana vid. Så detta barn får inte ens möjligheten att kunna välja rosa (eller vilken färg det nu må vara).
 
Är inte det är pressa på barnet värderingar? Bara för att det är normen så brukar inte så många reflektera över att även att följa normen är en värdering.
#1 - alexandra

Haha klockrent! Jag kommer klä mina framrida barn i alla färger, finns få saker gör mig gladare än när man ser dessa färgglada barn leka, det bara rycker i smilbanden :)

#2 - Mia - träning och småbarnsliv

Tänker precis som dig! Vår dotter har verkligen alla olika sorters kläder hemma i garderoben.

#3 - Thina

Har en liten tjej som älskar gult, rött, lila, grönt, rosa, vit osv- Hon älskar alla färger och blandar de gärna. Hon avskyr tjejjeans som är smalare och ska helst ha baggy eller pösigare jeans på sig. Hon har gärna klänning på sig och gärna med brosan keps till.
Helt okej, jag tycker det är viktigt att hon trivs i de valen hon/jag gör. Barn ser sig inte som en tjej eller kille de är en indvid och jag är stolt över min biltokiga tjej. Uppmuntrar? Ja det gör jag, köper lika gärna bilar till henne som dockor.

#4 - Sofie Pramgren

Jag har alltid klätt barnen i alla dess färger. Och nu mer bestämmer de själva vad de vill ha på sig. Denniz ÄLSKAR rosa och vill gärna ha det på sig, ser inget konstigt i det. Vilke färger som är intressanta ändras hela tiden, precis som han gör. Så varför tvinga i dem vad JAG tycker, istället för att låta dem prova sig fram själva.

#5 - Barbarella

Bilden är vältalig, och ni är alla så överens. Men sätter ni verkligen på era barn kläder helt okritiskt, opolitiskt och absolut helt smaksneutralt? Det har jag lite svårt att tro.Jag skulle aldrig sätta på mina barn kläder jag själv tyckte var fula, bara för att inte begränsa deras val. Såklart präglar min smak både hemmet och barnkläderna. Jag gillar inte gult. Barnen har inga gula kläder. En tvååring går ju inte själv och plockar ut vad hon vill ha i affären, inte min femåring heller. Jag gillar inte heller reklamtryck särskilt mycket, tex Disney eller spiderman. Jag vill ju dom ska vara fina! Då bemöts dom bra och blir sociala.

#6 - Erika

Va har jag gjort för "fel" då? Har alltid klätt min stora tjej i svart rockigt eller iaf lite tuffare kläder. Hon vill idag bara se ut som en liten prinsessa å talar om för mig att hon då rakt inte vill vara cool utan fiiiin!!!

Svar: Är det påverkan från vänner?
bambi

#7 - Tess

Exakt! Helt rätt! Jag tycker det är mer tvingande att vägra sätta på sitt barn vissa saker enbart på grund av sina egna värderingar. Jag personligen gillar inte rosa, men mitt barn får ha det och jag lägger inget värde i färgen. En sak tycker jag inte stämmer med bilden ändå. Även om många har döttrar som är rosa från topp till tå så är det sällan jag ser mammor som har rosa på sig :-)

Jag får utstå det i teckningen även på grund av en annan sak. Jag är ateist och mitt barn är inte döpt för jag vill att han själv ska få välja när han blir äldre. Det är flera stycken som påpekat att jag "tvingar på" mitt barn min icke-tro. Att lämna öppet för barnet att själv välja, är det tvång? Vad är det att döpa barnet när det bara är max 6 månader i så fall?

#8 - Anonym

Helt rätt iof men inte ä'r det en slump att din tjej har mkt pojkkläder o zack superflickiga? Mkt påverkad misstänker jag?