bambi

Dulce de Leche Brownies - Kolafyllda brownies!
Dulche de leche får man när man kokar en burk kodenserad mjölk i 3 timmar. Då blir det världens godaste kolasås/kolakräm (beroende lite på hur hårt man har kokat den). Den är suverän i bakverk och efterrätter! Jag har hört att det nu finns som färdig produkt (så man slipper koka burken i 3 timmar - men jag tycker inte att det är så jobbigt eftersom det sköter sig självt rätt mycket) och kallas då för karamelliserad mjölk.
 
Dessa brownies blev gudomligt goda! Kladdiga, chokladiga och med en massa kola-smak! 
 
 
1 burk kondenserad mjölk
 
Browniessmet
250 g mörk choklad, gärna 70 % kakao

250 g rumsvarmt smör
3 dl råsocker
3 ägg
1 äggula
1 dl (60 g) vetemjöl
Drygt 1 dl (60 g) kakao
0,5 tsk bakpulver
1 krm salt

 
1. Börja med att koka burken med kondenserad mjölk i tre timmar. Burken måste hela tiden vara helt under vatten och ta bort etiketten innan. 
 
 
2. Sätt sedan på ugnen på 175 grader. Klä en ugnsform, cirka 20 x 26 cm, med bakplåtspapper.
3. Smält 200 g av chokladen försiktigt över vattenbad eller i mikron och låt den svalna lite. Hacka resten av chokladen grovt.
4. Vispa smöret och råsockret mjukt och fluffigt med elvisp. Tillsätt äggen ett i taget samt äggulan och vispa ordentligt mellan varje tillsats av ägg. 
5. Rör ner den smälta chokladen i smeten. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt och sikta ner i smeten. Vänd försiktigt ihop till en smet och vänd sist ner den hackade chokladen. Häll smeten i formen och släta ut den.
6. Klicka ut dulce de leche över smeten och virvla runt den ner i smeten med en kniv.
 
 
7. Grädda sedan i ugnen i knappt 40 minuter. Låt gärna kakan stå i kylen över natten så blir den perfekt!
#1 - Nadia

Åh så smarriga de ser ut! Jag gör ofta brownie-cupcakes med ddl som fyllning och chocolate fudge frosting som topping - mycket populära.
DDL gör man lätt i micron - häll en burk kondenserad mjölk i en glasskål med hög kant och kör i 20 min på full effekt och rör om varannan minut. Då kan man göra tills man får önskad konsistens. Ska jag ha den på glass tex vil jag ha den lite tunnare.

Svar: Åh, bra tips! :)
bambi

#2 - Julia

Åh vad jag hellre hade bakat det där till kvällskaffet än att sitta med min jobbiga tenta nu! Ser riktigt gott ut! :)

#3 - TeachMom

Åh, det ser jättegott ut! Ska ha kalas för ett av barnen på lördag, passar perfekt för släktkalaset.

#4 - Anonym

Tack för intressant läsning av din fina blogg. Har bara en liten fråga till dej. Sov dina barn sämre när ni skolade in dem på förskolan?? Någon mer här inne som har erfarenhet av det?? Lillen vakna 20 gånger per natt och är ledsen och orolig. Är det såhär det ska vara nu?? Han är 1.5 år och har oftast sovit hela nätter innan. Med vänlig hälsning, Therese

#5 - Emlisch

Men åå så gott det låter och ser ut. Så synd att man inte får äta sånt längre :(
Men nån dag ska jag baka och unna mig en liten bit..men får dröja en stund till.

Hoppas allt är bra.
Kramis

#6 - Hanna Karlsson

Det ser riktigt gott ut!

#7 - Evelina Erström

Måste prövas! :))

#8 - dianasdrömmar

Måste baka dessa i helgen tror jag kram Diana

#9 - Beatrice, mamma till skrutten Robin och gravid igen :)

MUMS! Det där måste provas :)

#10 - felicia.

men guud vad gott det där ser ut!!

#11 - Sandra - nykär och nagellacksnörd

Är inte burken supervarm när man ska öppna den?

Svar: Jag hällde en massa iskallt vatten i kastrullen så den svalnade rätt så snabbt!
bambi

#12 - Maja

bakade det här receptet härom dagen och de blev underbara!! Hela min familj älskar dom, och jag själv har inte kunnat sluta äta :) en av dom godaste bakverken jag ätit någonsin!
Var först osäker på hur det skulle bli, hade aldrig kokat kolan förut och tyckte att brownies-smeten såg tjock ut i bunken.. MEN väl när dom blev klara var dom perfekta! Kladdiga och med en gudomlig kolafyllning =)
Tack för en inspirerande blogg!! Den sprider glädje =) kram

#13 - Stina

Åh måste provas. Tror du man kan ta vanligt socker? :)

#14 - Miaa

Hej, den här ser ju underbart god ut och jag tror bestämt det blir att baka till dotterns minikalas. Men jag har sjukt mycket att hinna med innan det så jag undrar om du tror att den går att frysa in kanske??

Kram Miaa.

Svar: Det borde gå! Om du tinar dom sakta (i rumstemperatur) så tror jag nog att dom ska bli lika goda som vanligt! Lycka till! :)
bambi