bambi

Hur mycket ska barnen få bestämma?
Det är några som har kommenterat att barnen egentligen inte får välja sina kläder när jag köper hem och dom får välja från garderoben. Nu tror jag inte på att ge barnen total valfrihet och även om jag tar med dom till en viss affär eller visar dom en viss webbutik så har oftast butiken en viss typ av kläder, så det blir ändå inte total valfrihet för barnen.
 
Ibland får Zack och Leah vara med och välja direkt i affären men oftast så vill dom ha ALLT i hela affären och har svårt att begränsa sig. Till exempel när vi var på Hamley's, den där 7-vånings leksaksaffären i London, så sa vi att dom fick välja EN leksak var från hela affären. Det blev ju ett omöjligt val för en 4-åring och en 2½-åring. Så vi fick guida dom lite. Vi utgick lite ifrån vad dom brukar leka med (och inte tröttnar på efter 5 minuter) och vad dom verkade mest entusiastisk över. Och jag tror att det är lite så man får göra som förälder, för barn (i allafall så små som i Zack och Leahs ålder) har svårt att tänka framåt och tänka på vad dom kommer att vilja ha imorgon eller nästan vecka också istället för bara "här och nu". Och som förälder så vill man gärna att dom ska kunna ha leksaken/kläderna ett tag.
 
Men när barnen blir 3-4 år så märker man ju vilka kläder som gillar mest och då får man ju utgå ifrån det. Sen så vill man som förälder kanske köpa kläder av bra kvalité och funktion också. Om man köper lite olika färger och tryck så får barnen ändå valmöjligheter, så det räcker... tycker jag!
 
Vad säger ni?
 
 
#1 - Petra

Låter bra tycker jag. Jag har inte så stora barn än, men jag kan tänka mej att man, som sagt, märker vad dom tycker om för något och kör på den linjen. Tror inte att barnen behöver mer valfrihet än så. Läste någonstans om att FÖR mycket valfrihet inte är bra det heller och det kan jag tänka mej.
Men det är ju roligt om man erbjuder barnet alla möjliga sorters färger och typer av kläder istället för att sortera in dom i blått/rosa tuff kille/söt tjej träsket som en del föräldrar gör.

#2 - Martina

Underligt att reagera och säga att barnen inte får välja när du köper deras kläder.
Det är barn vi pratar om!
Får de barn som bor hos eventuella "reagerare" välja allt själv?
Mat, läggningstider osv...?!

#3 - michaela- med syskon i magen ♥

Helt enig!!

#4 - Bee

Jag brukar ta med dottern till affären samt låta henne sitta med när jag köper kläder till henne på nätet. Hon väljer sina kläder och anser jag att de är ok till både utseende och pris så får hon köpa. Det jag gör innan är att jag talar om att vi ska köpa 1 tröja eller 1 par byxor så att hon vet. Hon är inte ett sådant barn som vill ha allt utan väljer sin tröja noga och är nöjd, vill hon ha mera så förklarar jag bara att nästa gång vi ska handla så tittar vi på det eller att jag köper det till ett speciellt tillfälle. Det fungerar bra. Hon är 3 år gammal.

#5 - Emely Tuväng

Håller med.

Min grabb är 2,5 och väljer från garderoben och är inte med och handlar i affären och det verkar han ypperligt nöjd med.. :)

#6 - Lisa

Jag blev helt paff.
Är det något att reagera på?
Jag har gladeligen bestämt vad mina barn ska ha för kläder på sej sen de föddes.
Nu får de själva välja ur garderoben , men det är fortfarande jag som handlar kläderna, även fast jag numera vet vad som går helt bort. :D

#7 - Fröken svår- blivande tvåbarnsmamma

Jag håller med dig.
Jag tycker att det är valfrihet att låta barnen öppna garderoben själva och välja allt från strumpor till byxor och tröja. Sen att vi föräldrar valt vad som ska finnas i garderoben gör ju att det fungerar att göra så ;-) Jag är väldigt kräsen när det kommer till kläder (och inredning) så jag väljer gärna så länge det går vad som ska finnas hemma!

#8 - Tess

Jag håller med och tycker samtidigt att man erbjuder fler alternativ då man som förälder köper hem blandat med kläder. För i affärerna är det ofta väldigt indelat. Ibland får Connor välja i affärerna ändå för han förstår inte indelningen än och kan inte läsa "pojk" och "flick". Kan säga att han alltid drar sig till den avdelning med mest färg (oftast flick), men där kan det bli svårt för honom att bestämma sig. Finns något med en katt på så blir det dock alltid det :-)

#9 - Lina

Håller helt med dig. Små barn klarar inte ens total valfrihet, det blir för många alternativ att sortera bland. Sen tycker jag ifrågasättanden om att dina barn egentligen inte får välja själv är rent löjeväckande. Känns som ett sätt att trycka till för att du är genusmedveten. Föräldrar kan givetvis inte ge total valfrihet vad gäller kläder, leksaker och aktiviteter etc. Det är beroende av föräldrarnas ekonomi, vilka klädmärken man tycker har bäst kvalitét och så vidare. Poängen är väl att du inte nekar din son något som hans syster får ha pga hans kön eller att dottern inte får välja en specifik färg på de tillgängliga kläderna enbart med hänvisning att hon är flicka.

#10 - Lina

Håller helt med dig. Små barn klarar inte ens total valfrihet, det blir för många alternativ att sortera bland. Sen tycker jag ifrågasättanden om att dina barn egentligen inte får välja själv är rent löjeväckande. Känns som ett sätt att trycka till för att du är genusmedveten. Föräldrar kan givetvis inte ge total valfrihet vad gäller kläder, leksaker och aktiviteter etc. Det är beroende av föräldrarnas ekonomi, vilka klädmärken man tycker har bäst kvalitét och så vidare. Poängen är väl att du inte nekar din son något som hans syster får ha pga hans kön eller att dottern inte får välja en specifik färg på de tillgängliga kläderna enbart med hänvisning att hon är flicka.

#11 - Lina

Håller helt med dig. Små barn klarar inte ens total valfrihet, det blir för många alternativ att sortera bland. Sen tycker jag ifrågasättanden om att dina barn egentligen inte får välja själv är rent löjeväckande. Känns som ett sätt att trycka till för att du är genusmedveten. Föräldrar kan givetvis inte ge total valfrihet vad gäller kläder, leksaker och aktiviteter etc. Det är beroende av föräldrarnas ekonomi, vilka klädmärken man tycker har bäst kvalitét och så vidare. Poängen är väl att du inte nekar din son något som hans syster får ha pga hans kön eller att dottern inte får välja en specifik färg på de tillgängliga kläderna enbart med hänvisning att hon är flicka.

#12 - LILITH - Boktokig mamma med borderline

Barnen har valfrihet, men inom vissa ramar som måste finnas för att de är...barn helt enkelt. Mina barn vill gärna äta godis till frukost lunch och middag vilket de inte får, men det betyder inte att de inte har valfrihet trots att de får mat i stället för godis. De får välja inom de ramar jag sätter upp.

#13 - Anonym

Jag tycker att barnen kan få följa med till affären och sitta vid datan, peka och berätta. Sen kan man som vuxen ha sista ordet.
Men alla gör som dom vill och känner för!
Jag för min del älskar rosa och lila, och då blir det mycket det.

#14 - Millan - två små och mamma mu

Jag tror inte att det är bra för barn att få välja för mycket! De ska inte behöva ta ansvar för precis allting helt enkelt, och jag tror absolut att det räcker med att de får välja ur garderoben, då har de ju ändå fått påverka och känner att någon lyssnar på deras åsikt.

#15 - TantMango

Håller med dig. Så små barn har ännu inte förmågan att göra så genomtänkta val. Allteftersom de blir äldre kan de ju få vara med och bestämma lite mer. Men det är ju den vuxne som har ansvaret för att det finns bra saker att välja på, som vet mer vad som passar och funkar.

#16 - MammaLola

Min fyraåring börjar bli kräsen med kläder och han får därför sitta med ibland om jag tänkt klicka hem något från nätet. Så får han välja därifrån och när plagget väl kommer sedan är han stolt över att han gjort beställningen "själv" . Tycker det är bekvämt så för att det är så mycket som distraherar i affären.

#17 - Anonym

Min dotter är 5 år gammal och älskar att handla kläder, och handlar ofta hellre kläder än leksaker konstigt nog, vilket jag många gånger är fundersam över då jag själv hatar att handla kläder till mig själv och hellre spenderar pengar på böcker, anteckningsblock eller andra prylar. Men hon är också väldigt medveten om att vissa kläder är dyra och vissa billigare, och vet vad hon är ute efter.

Hon sitter ofta med mig när vi beställer kläder online via datorn där hon får välja färger och kläder själv och klicka i kundvagnen, därefter går jag igenom korgen och kollar igenom att rätt storlek är vald och att de inte blir allt för dyrt och att de som ligger där i är det vi ska ha.

Kram Sanna

#18 - dianasdrömmar

Här väljer vi tillsammans :) stor kram Diana

#19 - Hanna E

Jag gör som du, jag handlar kläderna och sen får barnen välja bland det som finns i garderoben.

Visst kan 5-åringen få ha önskemål om färger och former. Han har sedan i somras pratat om en röd munkjacka med luva. Klart jag försökte fixa en sån när det var dags att köpa en ny munkjacka.
Men i slutändan är det jag som bestämmer vad vi ska köpa.
2-åringen kommer nog att bli ett lite större problem när det kommer till kläder. Han är redan nu väldigt bestämd med vad han ska ha på sig och då är det helst bara tröjor med biltryck. Visst när alla "biltröjorna" är slut i garderoben så fungerar det med andra tröjor, men först när han har frågat om biltröjorna sisådär 10 ggr.

Barn ska få vara med och påverka och lära sig att fatta beslut, det tycker jag absolut. Men precis som de behöver stöd när de lär sig gå eller cykla så behöver de stöd även i den här processen.

#20 - Anonym

Det kanske handlar mer om att du ger zack fler kläder från tjejavdelningen än L? Och påverkar starkt med ditt genustänk? Typ med hjärtplaggen.

#21 - Michan

Håller med dig helt och hållet.
Vi gör väl samma här, jag låter dom bestämma i stortsett helt och hållet vilka kläder dom ska ha, antingen om jag beställer på nätet (vilket jag gör till 99%) så frågar jag vill du ha den här?? säger dom nej köper jag den inte för då blir det ändå bråk när jag ska få dom att sätta på sig den, och är dom inte med beställer jag det jag vet att dom skulle gilla och det jag tycker äe snyggt och sen när paketet kommer och dom provar så skickar jag tillbaka det dom inte vill ha. Men oftast vet man ju vad sina barn gillar.

#22 - Rita

Mina flickor är 6 (snart 7) och 9,5 år och de är alltid med mig när jag köper kläder till dem eller sitter bredvid mig vid datorn. Jag kan föreslå kläder som jag tycker om men gillar de dem inte så köper jag dem inte. 6-åringen kan jag fortfarande övertala att ta på sig ett plagg men när man måste övertala varenda gång hon ska ha det plagget så känns det inget vidare. Ungefär från 4-årsålder har de fått bestämma själva vilka kläder jag ska köpa åt dem, av den enkla orsaken att kläderna annars inte blir använda.