bambi

Fotboll, bara för pojkar?
 
Igår fick vi hem en inbjudan till knattefotboll. Jag läste lite i den och blev lite förvånad över att dom om och om igen skrev "din son". Sen kollade jag såg att det var ju knattefotboll för pojkar
 
Lite tråkigt att dom gör denna uppdelning när barnen är så små och så la jag upp bilden på Instagram med undran om Leah kommer att få en liknande inbjudan om två år? Då påminde min vän Linda mig om att hon fick ju själv jaga efter en fotbollsgrupp åt hennes dotter när hon skulle börja med det förra året! Hon fick alltså ingen inbjudan.
 
Är det bara pojkarna som ska uppmuntras att spela lagsport? För nog allt är det enklare för en förälder med en son att bara tacka ja, när man får det "serverat" så här istället för att göra som min vän och själv jaga runt efter information om hur ens dotter kan börja med fotboll. Då är ju chansen betydligt större att pojkar börjar i fotboll istället för flickor. Inte direkt lika möjligheter där....
 
Sen så är det rätt så lätt att känna när man får hem en sån här inbjudan att "oj, min son kanske borde börja spela fotboll". Man vill inte att han ska känna sig utanför och som förälder så vill man gärna göra "rätt" så det blir lite som att påpeka vad pojkar borde sysselsätta sig med.
 
Hur är det där ni bor? Får alla barn en sån här inbjudan eller bara pojkarna?
#1 - Johanna

Här hos oss kör de blandade grupper fram till årskurs 2 eller 3, då brukar de delas upp.

Sen stör det inte mig om de är pojk resp flick-grupper heller... Men mixad grupp är oxå bra!

#2 - Lina

Hej!
Det var riktigt dumt och tråkigt att de bara vänder sig till pojkar!!
Min son är inte så gammal än, får se hur vi gör sen när han blir äldre.. Du borde höra av dig till gruppen och fråga hur de tänker!
Men, en annan sak,
Kan du inte säga till AlltFörFöräldrar att de borde mobilanpassa sina bloggar? Så att det för dom som surfar från mobilen får en "mobilanpassad" bambibloggsida? :)
Mvh
Lina

#3 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Idiotiskt!

#4 - Caroline

Jag vet inte hur det var när jag var riktigt liten, men jag vet att jag blev inbjuden till Brommapojkarnas sommarlovsfotboll. Den gick jag på ett år (men fastnade inte för fotboll). Där hade vi blandade grupper och blandad ålder mellan typ 6-10 år.

#5 - storasyrran

Här bjuds alla barn in till fotbollsskola, dock skickas inga personliga brev ut. Man får själv kolla efter annons i tidningen!

#6 - Helena

Nu är min son bara 2,5 än så länge och får inga inbjudningar, men jag har stört mig på att det har varit tvärtom här. Innebandylekis för flickor, gymnastik för flickor och bara fotboll för pojkarna. Nu verkar i alla fall gymnastikföreningen ha öppnat för pojkar igen.

#7 - Anna, Gbg

Jag bor i en liten ort utanför Göteborg och här kommer det ett infoblad till både tjejer och killar om fotbollsskola. De första åren är fotbollen inte uppdelad på tjejer/killar utan alla barnen spelar tillsammans till en viss ålder.

#8 - Fröken svår- blivande tvåbarnsmamma

Nu har inte vår tjej nått den åldern ännu men jag har sett annonser vid vår närmaste klubb här i stan att det är dags för "knattefotboll", det står inget om tjej eller kill-lag. Samma sak gäller den mindre kommun där jag växt upp. Tycker att det är riktigt tråkigt att de delar så i så låg ålder. För oss är det självklart att vår tjej ska prova fotboll då vi själva varit aktiva hela vår uppväxt och jag skulle bli jättebesviken om en sådan lapp landade i vår brevlåda!

#9 - Anneli

Här i Umeå området kör man blandat upp till klass 1-3 beroende på storlek på klasser, sport osv. Vi har vart JÄTTENÖJDA med blandade grupper och det har skapat en bra sammanhållning bland både barn och föräldrar. Nu går dottern i 1:an och då det är jättemånga 05:or så valde man att dela upp i flick/pojklag tyvärr...

#10 - Ulle

Här får de en gemensam inbjudan till knattefotboll. Ledare är både tjejer och killar. Sedan delas de upp i lag efter knattesäsongen är över.
Min tonårsson blev förresten inbjuden till balettskola för ett tag sedan och då kände jag att wow, det börjar hända saker nu! =) Hoppas det når alla sporter och klubbar i hela landet!

#11 - Jenny - mammaliv i Nashville

Detta trycker verkligen på den där känsliga knappen inom mig som gör mig SÅ upprörd. Och givetvis kommer inte, om vi får en tjej, bli inbjuden till football, soccer eller baseball! Så himla knäppt! Och orättvist! Och trögtänkt. Suck..

#12 - Ulle

Pst, kolla med någon jämngammal tjej i ert område om de fått likadan inbjudan fast till flickor -08. Det är ändå ganska okej då tycker jag, även om jag helst ser "knattefotboll för alla". De är ju så små! Är det dock bara är för pojkar så är det ju helknasigt.

Svar: Min vän Linda (som jag berättar om i inlägget) har en dotter som också är född -08.
bambi

#13 - Longevity - en blogg om hälsa

När de är i den åldern får de spela tillsammans, de delar upp lagen i sjuårsåldern ungefär.

Min dotter spelar innebandy i ett pojklag men mest för att det inte finns tillräckligt många tjejer för att göra etyt eget lag. De är bara fyra-fem tjejer. Det är lite diskriminerande dock för på matcher får pojklagen dispans för att ha med max två tjejer i laget under match så de tjejerna som är med får turas om och spela varannan match. Imorgon klockan 07.15 är min dotters matchtid.

#14 - Nilla

Vi bor i ett litet samhälle och här blir alla barn inbjudna vid ca 4år till fotbollen (i början mest lek med boll). Första åren gemensamt sedan delas de upp. Tyvärr vill mina två döttar inte vara med, bara dans, gympa och hästar som gäller.

#15 - AnnaSC

I Askeröds IF där min man o hans systrar spelade när de växte upp o våra kompisars barn nu spelar i de har bjudit in ALLA att spela och de har mixade lag. När de är små så är det ju för att det är kul... (bör vara det ivf) tycker det är bra och tränarna är både kvinnor o män... så det är bra konstigt att det bara är killarna som får inbjudan? mycket konstigt

#16 - Rita

Jag tycker absolut det borde vara för både killar och tjejer i den där åldern! De är ju så små ännu! Sen runt 8-10- årsåldern kan de väl köra med enbart killar i ett lag och enbart tjejer i ett annat. Vi har inte fått nån inbjudan till fotboll, däremot till dans (för våra två döttrar) men där stod det att både killar och tjejer var välkomna!

#17 - Mamma till Eddie & Wilton

Är väl bara så enkelt det finns tjej och kill grupper fattar inte denna hysteri med kill & tjej saker jag ahr en son och han SKA vara kille !!!! Skulle aldrig falla mig in och köpa tjej leksaker och så till honom tycker detta HEN har gått alla över huvudet i dagens samhälle !!! Låt tjejer vara tjejer och killar killar varför inte ?"

Jag är så emot dagens samhälle gillade mera 50-talet mannen jobbade tjänade pengar kvinnan gick hemma och skötte hem och barn detta skulle jag vilja ha tillbaka !!!!

#18 - Tess

Tror inte någon häromkring får sådant. Har inte hört någon av mina vänner med äldre barn berätta om det i alla fall. Synd att de delar upp så små barn. Det gjorde väl inget om de spelade tillsammans?

#19 - Hanna

Det har inte kommit hem info varken till sonen eller dottern. Däremot har det suttit lappar uppe för både. Om knattefotboll, alltså. Uppdelning redan från början mellan könen. Här i vår klubb är det rätt seriöst för både flickorna och pojkarna direkt. En stor, rätt stark klubb. Det passade inte sonen. Det skulle ju "lekas" fotboll första året, men nja, tyckte nu det var teoretisk snack om spelstrategi typ redan tidigt. Av timmen som var avsatt blev det mer och mer match, och mindre och mindre kul för sonen. Han började mest för att jag ville. För att han skulle lära känna blivande skolkompisar inför förskoleklass. Att bli en del i ett lag och hela det tänket och träningen. Kunna vänta, stå i led, lyssna, leka, motorisk träning osv, men det blev så att han tänkte att han inte var så duktig. Många hoppade av och kvar blev duktiga spela och min grabb. När jag sa att han skulle få sluta om han ville drog han ett lättnandes suck och diskuterade gärna vad han kunde ägna sig åt istället. Det blev simskola först, 3 kurser och familjegympa med mig och lillasyster. Snart är det dags för knatteskutt, där man får PROVA PÅ sporter och LEKA, det viktigaste för mig.

#20 - Sabina

Detta påminner mig om en mail-konversation jag hade med ägaren till en dansskola i min kommun (Showdansskolan Flex). Det här är en av godbitarna som jag fick till svar när jag ifrågasatte att det bara var tjejer som fick delta i deras showdansgrupper för yngre barn:

"Hej!
Tyvärr kan vi inte bjuda allt åt alla utan vi måste få ihop en hel grupp för att kunna börja med en verksamhet. I grupper var killar varit bara ett par och resten tjejer har killarna snabbt blivit uttråkade och stökiga. Killar i den åldern har en högre energinivå än tjejer generellt och kortare koncentrationsspann. Har vi enbart killar så kan pedagogen anpassa sig till gruppens energi och utnyttja det.
mvh
Maria"

Sen hälsade hon min son välkommen. När han fyllt fem. Och då fick han nöja sig med deras killgrupp i street.

Jag har faktiskt aldrig stött på sån uppenbar diskriminering, jag blev RIKTIGT upprörd. Vad gör man?

#21 - Maria

Hej!
Gissar att det skiljer sig fr klubb till klubb. Fick ni fr Hammarby? Vet inte om Linda bor så A tränade i Hammarby? Ska bli intressant o se om vi åxå får inbjudan där vi bor när det blir dags, då är det IFK Frej.

#22 - Anonym

Tråkigt o trångsynt inlägg. Har du kollat med några närboende tjejer dom har säkert fått samma fast för tjejer. Kolla fakta med klubben innan du gnäller. Men er son som inte ens får använda ett trä svärd får väll ej börja i ett pojkfotbollslag...

#23 - Life of Lisa

Helt galet att dela upp barnen redan när de är så små. Och NEJ tjejerna har inte fått någon inbjudan, de är inte välkomna. Det står uttryckligen på deras hemsida också. För flickor som villl spela fotboll hänvisas till Hammarby damfotboll. Där är de välkomna - men ett år senare.

Helt enkelt INTE OK. Dessutom undrar man ju kring argumenten - fler barn i plantskola för framtiden? Då är det även sorgligt i avseende elittänk kring 4-åringar.

Jag bojkottar Bajen även åt min son om ett par år. Det finns andra klubbar.

http://stellabystardust.wordpress.com/2013/01/19/bye-bye-bajen/

#24 - Anonym

Jag tror anledningen är enkel. Hammarby if har bara pojkfotboll. Tjejer och damer spelar i en annan klubb. Hammarby dff heter den klubben

#25 - Anonym

Jag är anställd i en fotbollsförening och har startat upp knattefotboll i över 10 år. Jag har under dessa år kämpat för att det ska vara lika för både killar och tjejer. Alt från ekonomiska förutsättningar till träningdtider. Kan säga att jag har fått kämpa hårt.
Det är heller inte så lätt för klubbarna att köra mixat eftersom förbunden förbjuder killar att spela med tjejer, däremot får tjejer spela med killar. Detta gäller alltså från de är 7 år.
Har pratat med många på förbundet och de kan inte ge några direkta svar på varför. Det man får till svar är "det har alltid varit så, det går ju inte bara att ändra".
Dock kan jag se en stor förändring de senaste åren, då den "gamla" generation ersätts av yngre föräldrar i styrelser osv.

#26 - Helena - mamma till Eskil och gravid med lillasyster

Nu är inte Eskil så stor än och bebisen i magen lär det ju dröja innan det blir aktuellt - MEN iaf.. vi bor nära en stor fotbollsplan där en klubb tränar - kikade in på deras webbsida och de verkar ha lag för alla åldrar - men könsuppdelat, knattefotboll när de är minst och får då prova på att spela och ha skoj och vill man fortsätta spela så går man senare under året in i ett lag med sin årskurs. Stör mig ändå inte så mycket på det, men hoppas att de bjuder in flickor lika väl som pojkar.. Enligt grannarna hänger alla ungar på den här fotbollsplanen när de blir lite större så jag hoppas våra ungar vill hänga där med :-)

#27 - Ch

Fördelen med kampsport! Jag tränar judo och är även aktiv barntränare till barn i åldrarna 5-12 år. Vi har blandat både flickor och pojkar i samma grupp, och det har vi i ALLA åldrar, från lekjudon där barnen är 4-5 år ända upp till barngrupperna, ungdomsgrupperna och vuxengrupperna.
Enda gången det är "uppdelat" är vid tävling, men har för mig att i u9 (alltså barn under 9) så är det blandat flickor och pojkar. I de övriga åldersgrupperna (u11, u15, u17, u20 och dam/herr) är det uppdelat, men då ENBART på tävlingsmattan, aldrig träningarna i klubben.

Men det är fantastiskt på träningarna med blandade grupper :)

#28 - Carola Paro

Jag kommenterade på instagram men skriver här också... I vårt område (Västra Frölunda, Gbg) blir barnen inbjudna till knattefotboll som barn, inte som kön. Bra tycker jag. Dock funkade det inte så bra väl på plats, flera hundra ungar som inte hade koll, ett antal ledare som inte hade varit i en liknande situation någon gång och de blandade åldrar för mycket så vårt barn, som var ett av de yngre, blev bortknuffad av större barn vilket ledde till att hon inte ville åka dit mer. Men inbjudan riktar sig iaf till alla barn, oavsett kön.

#29 - EN MÖLNBOBOS LIV - TRE BLIR FYRA

Här får 2007:orna börja i fotbollsskola till sommaren om de vill, då är det vad jag förstår blandade grupper. Sen spelar de blandat rätt länge. Nu är det extremt lite pojkar i Melvins årskull. Tror de är 6st killar på hans dagis och 15 tjejer så det lär mer bli ett "tjejlag" som han får spela i om han vill börja. Tror det kanske är mer uppdelat i stan än vad det är här ute på landet, eller är jag "fördomsfull" nu kanske :-)