bambi

Kompensatorisk genustänk
Några av er har tipsat om Alf B Svenssons artikel i Aftonbladet som handlar om att vi ska sluta behandla barnen könsneutralt. Han säger att han är emot allt som har med genus att göra och att vi måste inse att pojkar och flickor är olika. Men sen så pratar han om att vi t.ex. måste jobba mer med pojkars språk då dom oftast ligger efter när det gäller språkbegåvning. Hans tänk är väldigt likt det som kallas kompensatorisk genustänk, att man ska kompensera för dom brister som finns i könsnormerna.
 
Detta med språkutveckling och språklig begåvning kan man kompensera redan från födelsen, då man har sett att mammor använder färre ord till sina pojkbebisar än till sina flickbebisar. Detta fortsätter långt upp i åldrarna då man gärna använder färre ord till pojkar, t.ex. "Nej! Stopp!" medan man kanske säger till flickor "Nej, den där får du inte röra för då kan du göra illa dig!". Då är det väl klart att pojkar blir sämre när det gäller språkbegåvning! Och jag tror att det har väldigt lite att göra med biologiska aspekter. Men om man är medveten om dessa skillnader så kan man göra något åt dom och försöka motarbeta dom!
 
Det är synd att vi hela tiden ska titta på skillnaderna mellan könen när det egentligen är större skillnader inom könen. Det finns massvis med pojkar som är väldigt språkligt begåvade, tänk hur det då blir om man utgår ifrån att dom inte är språkligt begåvade. Hur utvecklande är det för dom? Så, det är kanske inte så bra att bunta ihop barn utifrån könen och det kanske är dags att se till individerna istället? Det finns pojkar som behöver hjälp med språkutvecklingen och det finns flickor som också behöver det...
#1 - michaela- med syskon i magen ♥

gah..sjukt provocerande sätt att tänka känner jag spontant..

Svar: Varför då??
bambi

#2 - Jo

Mycket intressant att man använder färre ord till pojkar. Och det stämmer ju när man tänker på på olika situationer..!

Verkligen tänkvärt och bra att använda sig av i diskussioner kring genus. ;-)

#3 - Tess

Du skriver jättebra! Folk stirrar sig blinda på könet ibland och glömmer skillnader inom könet. Tycker alla i skolan ska få den hjälp de behöver, att man ska se varje elevs behov och inte dra grova generaliseringar. Samtidigt förstår jag att skolans resurser inte är perfekta... :-S Jag läste om det där att föräldrar använder färre ord till pojkar än till flickor innan jag fick barn. Här är det dock ingen fråga för jag pratar med mitt barn så som jag ville bli pratad med när jag var barn. Jag tyckte alltid att vuxna dumförklarade mig och de brukade inte svara ordentligt på frågor jag hade. Så jag förklarar MYCKET för min son och vi pratar om det mesta, han och jag. Har jag inte svar på något han undrar så säger jag det och att vi får fråga någon annan eller leta reda på svar. Det funkar jättebra! Han har ett välutvecklat och tydligt språk. Nu vet jag iofs inte om han skulle ha fått det annars också. Går ju inte att gå tillbaka och göra annorlunda för att jämföra :-) Men jag tror att mitt prat kan ha stärkt hans eget språk faktiskt :-)

#4 - Mamman till L & L

Åh herregud vad farbrorn svamlar. han säger ju emot sig själv på inte mer än tre-fyra ställen i texten!

#5 - Jenny - mammaliv i Nashville

Tänk att jag inte förstod vad feminism & genus egentligen handlade om innan jag hittade hit & även läste Hanapees blogg. Sådan eye opener! Älskar att jag nu förstår, är medveten, kan göra medvetna bra val för August & reda ut dessa missförstånd till mina vänner! Hejja på dig!

#6 - alexandra

Tack för ett bra svar! jag och sambon diskuterade den där igår och jag fick inte alls fram vad ajg ville ha sagt, men du fick det! Så nu ska jag be honom läsa det här så vinner jag debatten ;)

#7 - Anonym

Bra inlägg.

#8 - britta bloggar

Jag har också bloggat om den där artikeln. Suck vad trött jag blir.