bambi

Zoo!
 
När vi var i London och ute och gick så utbrast Zack plötligt: -Titta, zoo!!
 
 
Jag tittar runt och ser, ja, där är en bar som heter Zoo Bar. Jag blev så paff för det är första ordet som han har kunnat läsa, förutom våra namn. Men just Z är en speciellt bokstav för honom förstås, det är ju "hans" bokstav. Så just "zoo" är ett enkelt ord för honom, men jag blev så glad att han har börjat känna igen ord så där!
 
Jag vet att det är en del barn i Zacks ålder som har börjat ljuda bokstäver/ord, vilket vi inte har börjat med än men det kanske vi borde börja med och ta till vara på hans intresse för ord!
#1 - Hanna

Skulle jag gå förbi där nu skulle nog min tanke vara i stil med din, utifrån barnens synvinkel så att säga....vore ju kul med ett zoo mitt på Leicenster square.

Ojoj, jag hade glömt zoo-bar! Där hängde jag 96/97 då och då. Antar att det är samma ställe. Förstår inte hur jag orkade. zoo-bar stängde kl 0500 om jag minns rätt och jag var en rätt hårt arbetande au pair, med liten tös att ta hand om nästan själv hela dagarna, som skrek så det inte gick att sova vissa nätter heller.

Det var där jag blev erbjuden kokain för första gången också, om jag minns rätt. Jag blev förnärmad, förvånad och lite rädd! Liten naiv tjej från landet:)

Svar: Haha, ja, det skulle va lite häftigt med ett Zoo vid Leichester square ;D
bambi

#2 - Hanna E

Vår äldste son är ett år äldre än Zack och är också väldigt intresserad av bokstäver, siffror och ord. Det är många på hans avdelning på förskolan (de är alla födda 2007) så de jobbar en del med just detta för att fånga upp barnens intresse.

För sonens del så har han börjat ljuda en hel del ord och även om han inte har knäckt läskoden ännu så kommer han närmare punkten när han verkligen fattar.
Jag är fascinerad av den resan han gör, jag kommer inte alls ihåg när jag lärde mig läsa utan mina första läsminnen är från 2:a eller 3:e klass.

#3 - Natali BLOGGAR om livet ♥♥♥

Ja det är så gulligt när de börjar känna igen ord och bokstäver. Duktig han är zack.

#4 - Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok

Det är roligt när de börjar greppa det där med ord! Jag känner att jag också vill ta vara på det där intresset - vetgirigheten - så idag ritade vi och skrev saker med R (som är sonens favoritbokstav av någon konstig anledning). Och sen letade vi R i en av hans böcker. Det var mysigt! Han har inte motoriken för att skriva ännu (han är ju bara drygt två) så jag tänkte försöka hitta några bra läsappar för ipaden, så blir det kanske lite lättare.

#5 - dianasdrömmar

Duktig han är, O har också börjat intressera sig för bokstäver och testar på att skriva kram Diana

#6 - Lisa

Min snart femåring stegade fram bland kryddpåsarna, plockade ner en, sträckte fram den till mej å sa: Det här är alun!?!
Å visst var det alun i påsen. :)
Blev vädligt förvånad måste jag säg, å imponerad. :)

#7 - Ulle

Visst är det kul! Jag älskar när barnen leker sig fram till läsning. Jag är montessoriskolad så jag ser positivt på att de lär sig när de hittat intresset och inte väntar till de "måste". Heja Zack och Zoo! :D

#8 - Madde

Ja, visst är det kul när dom börjar känna igen ord. Alva är väldigt intresserad av både bokstäver och siffror och längtar redan efter att få börja skolan och få läxor(?). Hon både "läser" och "skriver" på sitt egna sätt. Alva, mamma och pappa klarar hon av själv, men sen härmar hon mest ;) A är såklart favoritbokstaven. Sen kan hon "läsa", snarare känna igen namn på alla kompisar på förskolan, mamma och pappa. Vi försöker verkligen uppmuntra henne ang. bokstäver, siffror, läsning och att räkna och favorit leken är såklart att leka skola.

Jag tycker definitivt att ni ska uppmuntra honom om han tycker att det är roligt.

#9 - Helena - mamma till Eskil och gravid med lillasyster

Ååååh, NOSTALGI!!! Zoo bar var vårt barhäng 2000 då jag bodde i London. Jag har inte tänkt på stället sedan ungefär 2001 men nu fick jag ju världens nostalgitripp tillbaka till alldeles för hög musik, party och jugs med drinkar, lääänge sedan :-)

sorry, ditt inlägg handlade ju inte om det :-)