bambi

Bloggtrender
Jag har bloggat i lite över 6 år nu. Tiden går fort och det är lite roligt att titta tillbaka på hur saker och ting har förändrats i bloggvärlden. Jag minns t.ex. när jag hade runt 100 besökare om dagen och jag minns hur stort det var när jag började få hem sponsrade grejer! Wow, så häftigt det var att kunna få saker gratis bara genom att blogga. 
 
Och jag tror att det är så många ser det, utifrån. Dom ser att jag får hem saker "bara" genom att blogga men dom tänker inte på att jag har lagt ner SÅ mycket tid under dessa 6 år. Dom kan också lägga ner 6 år på att skriva och ta kort, så kanske dom också få hem saker?
 
Men även om många företag har förstått hur stark marknadsföringskraften i bloggar är så fick jag höra att en tjej som jobbar med just trender inom sociala medier ser att bloggar som har för mycket sponsring och reklam kommer att försvinna och dö ut. Jag tror också på det. Jag tror att folk har blivit lite "mätta" och det har gått lite till överdrift med sponsring och goodiebags. 
 
Även jag själv har blivit lite "mätt" på det och tackar nej till mer och mer saker. Trots att det är sommar så har jag fått en del erbjudanden och inbjudningar (så var det inte förra sommaren) men det är skönt att välja ut godbitarna och försöker återgå till kärnan av varför jag började blogga från början. Jag ville skriva och jag ville vara kreativ och det känns inte alls som att jag är det om andra (dvs. företagen) bestämmer vad som ska stå i bloggen. Till slut så är det ju inte min blogg längre?
 
Jag tror även på lite mer nischade bloggar och på att bloggare får betalt istället för bara att få grejer.
 
 
Hur tror ni att det kommer att se ut i bloggvärlden i framtiden? Mer eller mindre sponsring? Nischade eller breda bloggar?
#1 - fröken K | svensk amatörfotograf i Norge

Jag tycker det är roligt att läsa båda bloggar. Både de som skriver om "bara" en sak och de som babblar om allt. Jag som konsument vill inte veta när jag blir utsatt för reklam, just för att jag blir utsatt för det hela tiden. Jag gillar hur du gör när du skriver om saker du blivit sponsrad med. Hade jag fått något hem gratis så hade jag blivit helt tokig och skrikskrivit i bloggen. Haha. Men allvarligt talat, vi utsätts för reklam hela tiden och jag bryr mig inte om det signaleras för det eller inte. Man har blivit så van med det.

#2 - Jenny - mammaliv i Nashville

Jag gillar både nishade bloggar & de som skriver om allt i livet. Och jag gillar då man kan läsa om nya produkter etc. & det är ju toppen om bloggare blir sponsrade för det betyder att vi konsumenter kan få ärliga recensioner från människor vi litar på. Hoppas & tror att det kommer fortsätta som det är idag. Men vill verkligen att företag ska sluta med de där önskningarna ang "dolda länkar" osv. Lite dåligt när de inte vill att det ska synas att de sponsrat osv. Ganska genomskinligt för oss bloggare som jobbat med liknande företag ibland. Det säger jag nej till nu! Vill att reklam ska vara tydlig!

#3 - Rita

Jag tycker om din blogg och vill att du ska vara tydligt med vad som är reklam och vad du inte fått betalt eller grejer för. Det tycker jag du lyckas bra med!

#4 - Longevity - en blogg om hälsa

Jag själv undviker bloggar med för mycket tävlingar och reklam. Tycker de är trista att läsa. Lite då och då är OK men inte fokus på reklam.

Jag gillar bloggar som skriver om allt möjligt och har fina bilder.

#5 - Tess

Bloggar som tas över av reklam blir tråkiga och opersonliga. Gör jag reklam för något så är det bara något jag personligen tycker om och jag skriver personligt om det isf. Hoppas framtiden har plats för breda bloggar... Jag skriver nämligen om lite allt möjligt...hehe :-)

#6 - Heidi Larsson

Hej Bambi!
Vad roligt att läsa lite om det här, det är lite åt det håller jag känner att vindarna bär, att spons mm kommer minska. En grej som jag reagerat på är, sedan min sex år gamla blogg nu börjat växa liiiiiiiite lite mer (inte som din!) ring och pratat med Skatterverket och fått klarhet i det här med beskattning. Herregud vad folk måste slarva med det här - jag kan aldrig tro att det skattas för allt som det ska skattas för. Goodiebags ska skattas för om man bloggat om innehållet, alla utskick och allt som man bloggar om räknas som inkomst och ska skattas för, allt man vinner som är värt över 1300 kr ska överskottet skattas för osv osv osv. Herregud vilken djungel och som sagt, jag tror inte alla skattar för detta som de ska. Så jag tror att om Skatteverket skulle kunna göra en jäääkla räd och sen är bloggsponsandet ett minne blott.

Jag gillar att du är personlig i din blogg, varvar med nån tävling och nåt event, nån goodiebag och mängder av bakning! Bra balans, lättsmält och något som ger en positiv eftersmak. Så ska bloggar vara, tycker jag! =)

Kram på dig!

Ps. Ska du på mammabloggkryssningen som MRgroup anordnar. Det är mitt första bloggevent och jag är redan nervös... Puh!

Svar: Hej, ja, jag ska faktiskt på mammabloggkryssningen! Då ses vi :)
bambi

#7 - Lina

Tycker också det ska vara en balans en blandning :) Å det är ju bla du som inspirerat mig till en reseblogg, så jag försöker hålla min råda tråd där, med allt resande vi gör, men med en blandníng av event vardagen osv. Länge sen du kommenterade hos mig nu?! Hoppas allt e bra, kramar

#8 - DeMarkey - LiveYourDreams!

Jag vet inte om jag tror på att reklamen kommer att dö ut men tror absolut på att alla är rejält mättade på det hela. Betalning med pengar är ju bättre än produkter känner jag, för det är som ett jobb tillslut när man lägger ner så mycket tid och energi på det hela. Hela ens vakna dag ska man leva genom blogg och vanligt liv så visst är det mer värt att få en belöning via pengar än bara produkter känner jag.

Det där med en nischad blogg är det bästa, men vad gör man om man inte har en nisch? Hur hittar man den? Jag gillar inget speciellt, inget specifikt. Bloggar om allt i min vardag, mitt familjeliv och allt där omkring. Jag bakar inte, tränar inte som en galning, gillar inte att banta, studerar inte hela tiden, ja du vet.. vad gör man?

Svar: Men familjeliv är kanske din nisch lite grann då? Låter som det :) Men du kanske kan hitta nåt inom familjeliv också, t.ex. barnuppostran, barnkläder, utflykter med barn, tokiga saker barn gör...osv...
bambi

#9 - DeMarkey - LiveYoruDreams!

Ja det låter kanske bra, jag har många små saker jag gillar men inget direkt jag kan hitta som nisch då kanske kunskapen saknas. Men nått ska man väl komma på.. =) Härligt för dig som vet redan vad du tycker om och vad du kan ha för nisch.

Kram på dig

#10 - Fnulan

MIn kloka underbara Bambi! <3

#11 - pilla

Jag läser gärna tips, dock inte ren sponsring utan att det uttryckligt står i texten att det är spons.. Bloggaren måste stå för varumärkets åsikter och vara en brand ambassador och inte en reklampelare.

http://pernillabredolt.com

#12 - Anna/Frostis

Klokt skrivet!
Jag tror att de bloggarna som kommer att klara sig är de vars författare även fortsättningsvis anstränger sig och fokuserar på saker som ligger dem varmt om hjärtat.
En stor kram till alla bloggare som lägger ner otroligt mycket tid på sina texter, vackra bilder och på att svara på läsarfrågor!

#13 - Hanna Karlsson

Jag har inte funderat på saken direkt. Men något jag inte gillar är när bloggar bara har reklaminlägg. Jag gillar det personliga, massa bilder och text.

#14 - Lina

Jag har en blogg där jag skriver mycket om mitt misslyckade självmordsförsök från femte våning, tiden efter, handikapp, tvångsinläggningar på psyk stup i kvarten, överdoser, droger, dödsfall osv osv.

Så det är väl ganska naturligt att flertalet av mina läsare har liknande problem på ett eller annat sätt. Människor med problem.

I perioder får jag väldigt många erbjudanden från div olika företag. Ofta smink, hårförlängning å liknande och så tror de på fullaste allvar att jag plötsligt ska skriva om extensions. Ena dagen skriva Om hur jag blivit bältad å hur förnedrad jag kände mig å nästa dag skriva om hur fantastisk en hårtuss är. Skrattretande. Dessutom vill en del att man går emot lagen (tror jag) och inte ens nämner för läsarna att det ä reklam.

Men de vanligaste å äckligaste erbjudandena kommer från företag som pysslar med olika typer av mikrolån, sms-lån å sånt med motiveringen att "vi har samma målgrupp" hah! Jaha sköra människor med drogproblem tänker de väl kanske, såna kan vi nog lura till oss.

Jag blir fan äcklad av hur det där fungerar. Ja plus att de tror att man ska nöja sig med en liten påse med djurtestat smink, ett presentkort eller några ören per klick eller vad det nu kan va. Min blogg ä visserligen inte stor men det krävs liksom lite mer än rabatt på en hårförlängning för att jag plötsligt ska börja skriva om hur några hårtussar räddade mitt liv.

Ursäkta svamlet men en sak till, jag gillar att du sköter d snyggt å är tydlig med vad som ä reklam.