bambi

Chokladkaka med vit chokladganache - som jag fortfarande drömmer om!
Idag är både jag och Leah febriga. Inte så mycket, båda har runt 37,5 men tillräckligt för att vi ska stanna hemma och kurera oss. Men jag tänkt dela med mig av ett superduper recept, alltså denna chokladkaka är bland den saftigaste och godaste jag har ätit!! Jag lovar att ni kommer INTE bli besvikna!
 
Jag bakade denna till vår spelkväll som vi hade för ett tag sen, en av gästerna tog FYRA bitar av denna såååå god var den. Den tog slut rätt så snabbt men jag drömmer fortfarande om den. Måste göra en till snart, helt klart!
 
Vit chokladganachen blir som en vit chokladsås till och den verkligen det där lilla extra. Jag märkte att såsen blev mycket tjockare när den hade varit i kylen ett tag, men jag hade svårt att vänta så därför blev den lite tunnare (men ack så god ändå).
 
 
2 ägg
3 dl strösocker
1 tsk vaniljessens
2 ½ dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
2 dl gräddfil
1 dl rapsolja
 
Vit chokladganache
3 dl vispgrädde
300 g vit choklad
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, socker och vaniljsessens vitt och fluffigt.
3. Sikta ner vetemjöl, kakao, bikarbonat och salt i en bunke.
4. Tillsätt mjölblandningen, gräddfil och olja i äggvispet. Vispa på låg hastighet.
5. Häll smeten i en smord form och grädda i mitten av ugnen i 50-60 minuter.
6. Vit chokladganachen: Värm grädden i en kastrull.
7. Bryt chokladen i bitar i en bunke och häll över den varma grädden. Vispa för hand tills chokladen helt har smält. Låt ganachen stelna i kylen.
#1 - Heidi Larsson

Åh det där så ju ljuvligt ut! Hur tror du kakan skulle fungera som tårtbotten?
Kram!

Svar: Den är verkligen jättesaftig och god!! Den borde funka som tårtbotten. :)
bambi

#2 - Jo

Låter supergott!

#3 - Na1b

Hela klassen undrar när du ska komma till skolan och sätta betyg! Vi vill Inte att du ska sätta ett betyg utan vårt medvetande!

Svar: Jag kommer imorgon!!
bambi

#4 - Therese

Oj det finns verkligen delade meningar vart gränsen går vid att stanna hemma från jobb. Tror inte jag har varit borta en dag på detta året och då vissa nätter bara sovit 2-3 timmar pga sömnproblem. Gått till jobbet med halsont och lite feber. Men sen får jag väl skylla mig själv. Tycker man missar så mycket på jobb och inte tala om pengarna:(

Svar: Jag hade tänkt gå till jobbet idag men så var Leah febrig också och då skulle bara förskolan ha ringt efter mig ändå....
bambi

#5 - dianasdrömmar

Hoppas ni kryar på er snart vännen, den där kakan lät farligt god..kram Diana