bambi

När börja med.....?
Åh, just nu känns det som att det är en massa "när börja med....?" frågor. Förut när barnen var bebisar så var det också såna frågor: "när börja med smakportioner? när börja med potta?" osv. Men nu är det helt andra såna frågor men den här gången så känns det inte som att man kan gå efter andras rekommendationer utan nu måste man själv känna av vad barnet klarar av eller inte. En stor uppgift för en förälder!
 
Som jag nämnde tidigare så har Zack börjat följa med en kompis hem efter förskolan. Det kändes rätt så läskigt första gången (för mig, alltså), när jag inte riktigt känner kompisens föräldrar och så. Men det har gått jättebra och Zack har ätit där och varit där i flera timmar. Men första gången så följde jag med och var där en stund (ca 20 minuter) för att se hur det kändes för honom. Han sa knappt hejdå sen när jag gick... så han var väl redo  ;)
 
Men sen är det andra saker som man funderar på. När börja bada själv, när börja sitta framåt i bilbarnstol och när börja sova över hos kompisar... osv. Men det får man väl också känna efter. Just detta med att bada själv är jag lite rädd för så det får gärna dröja länge. 
 
Men Zack börjar kännas så stor nu när han vill börja göra saker själv och han inte är lika beroende av mig. Även om  jag känner att jag bara vill tvinga honom att stanna hemma så att jag kan krama och pussa på honom så är det viktigt att han får börja bli en självständig individ. Så jag får tygla mina impulser att bara säga "nej!" och känna efter lite vad han klarar av eller inte.
 
Börjar bli stor!
#1 - Maya

Framåt i bil ca 4 år. Bada själv ca 2-3 år har ju dörren öppen o kollar till ibland. Gå till kompis ca 4 år. Tycker ändå det blir värre vid 10-12 år då dom ska klara mer saker själv.
Små barn är små bekymmer o man får lyssna på barnen. Har ett barn som klarat mycket tidigt o är lugn. Det andra är livligt o behöver fortfarande koll fast hon är snart 10 år. Så barnet gör mycket också!

#2 - Petra

Skulle aldrig våga låta min tvååring bada själv! Jag vågar knappt lämna badrummet för 30 sekunder... Visserligen hör man honom hela tiden, men ändå. Kanske jag som är harig, men jag tycker att det är jätteläskigt med barn själva i vatten.

Kan tänka mej att det är jättesvårt det där när de ska få göra saker själva, man är nog lätt lite överbeskyddande och det är ju inte bra. Jag kommer säkert fortfarande att se min son som min lilla bebis när han är 10, haha! ;)

#3 - Emma

Mina barn 4 och 5 år badar själva. Jag hör dem hela tiden och de låter väldigt mycket när de badar. Vi bor ju inte jättestort så jag är ju relativt nära även om jag inte är i badrummet.

Framåtvänt fick de börja med när de var 4 då de är ganska så långa och de började bli för stora för bakåtstolen.

Den äldsta har varit själv hos kompis och lekt, men inte den yngre. Många blir tyvärr skrämda av hans hjärtfel och tycker det är lite krångligt att ta ansvar för honom.

#4 - Linda w L2K

Mina barn badar själva. Har nog börjat runt 2, 5-3år. Min mamma lärde mig och min bror att vi alltid skulle sjunga eller låta i badkaret så hon hörde att vi var okej hela tiden. Det har jag lärt mina barn med. Plus att dörren alltid är öppen och jag springer där mest hela tiden.
Jag lämnar däremot inte en så liten utan full uppsikt på stranden. :-)
Att gå till kompisar har dom nog börjat med runt tre, fyra år. Men visst är det läskigt första gången.

När det gäller bilbarnstol vet nog alla rekommendationen samtidigt som jag vet att det kan vara svårt att följa ibland. Lita på magkänslan.

#5 - Hanna E

Framåtvänd bilstol är lite mer absolut: när de har växt ur bakåtvända stolen eller klagar på ont i benen osv vid längre turer (och man ofta åker långt). 5-åringen började klaga vid 4 års ålder flera gånger på ont i benen efter ganska prick 1,5 timmes bilfärd. Då vände vi honom. Egentligen tyckte jag att det var för tidigt, men han hade verkligen ont.

Resten får man gå på magkänsla när barnet verkar redo, även om man själv inte alltid är redo. Det gäller ju att hitta balansen så att barnen utvecklas.

#6 - Rita

Våra två äldsta har suttit bakåtvända i bilen tills de var 5 och 6 år. Funkade även vid 7 timmars bilresa. De badade tillsammans utan vuxen i samma rum från när den yngre var 3 år och den äldre 5,5 år, dock alltid med dörren öppen och en av oss föräldrar bara nån meter bort. Nu är de 7 och 9,5 år och får ha med sig 1-åringen om de har väldigt lite vatten i badkaret. Jag tror att det var runt 4-årsåldern de var hemma hos en kompis själva för första gången.

#7 - Tess

Connor ska sitta bakåt i bilen så länge som det bara går. Han har fått bada själv i vårt badrum när vi befunnit oss i köket, där vi kan titta in när dörren är öppen.

#8 - Nina-mamma till 4 trollungar

Ja du alla dessa frågor som ständigt dyker upp! För så tycks det vara från dag 1 och fortsätter sen så...

Lova är snart 4 1/2 år men hon får inte bada helt själv, korta korta stunder men vi kollar till henne HELA tiden då men oftast sitter vi hos henne och tar det som en stund att läsa en tidning, bok, kolla mail osv. På så sätt får hon leka ostört då vi är upptagna med vårt och den av oss som sitter med henne får en liten slappstund :-D

Det är egentligen inte åldern som avgör när de ska börja sitta framåt utan hur långa de är, vad de väger. Åldern handlar om att vid 4 så har huvudet antaget en propertionerlig storlek till kroppen och en krock innebär inte samma skada då. Men ett kort liten tunnis, sitter ju med fördel länge bakåtvänd :-)