bambi

Vi läser och skriver
 
Jag beställde ett "lära-sig-läsa" paket till barnen. Jag hade inte tänkt hårdträna dom eller nåt utan mest för att uppmuntra till att lära dom läsa och skriva om dom vill. Vi har tidigare inte tränat på det, bara nån enstaka gång. Så jag blev lite förvånad när Zack klarade av att skriva sitt namn. Jag vet att han har kunnat göra det på dator väldigt länge men jag trodde inte att han kunde skriva sitt namn för hand. Jag blev så stolt så jag blev tårögd!
 
 
Sen ville han prova att skriva "prutt".. haha.. så vi skrattade och hade roligt medan han testade att skriva "prutt" (jag skrev det först överst och sen fick han kopiera det). Känns bra att vi gör det hela roligt och kan skratta medan han lär sig.
 
 
På andra sidan av tavlan finns hela alfabetet och jag blev så förvånad över att han kunde nästan alla bokstäver!! Han vet inte riktigt hur alla låter men det kommer sen. Men det är helt otroligt va mycket han har lärt sig på det lilla lilla vi har tränat med honom så han har nog lärt sig en hel del på förskolan också. Där ser ni va barnen utvecklas på förskolan (till er som anser att förskolan bara är "förvaring")!
#1 - Ejkej

Vi tränar också massor just nu. Vad är det för paket och vart har du köpt det?

Svar: Det är ett paket med en massa tips för föräldrarna och lättlästa böcker för barnen. Det kommer från Go'boken :)
bambi

#2 - Lotta

Min son har varit superintresserad av siffor och bokstäver sen han var ca 4, (han är 6 om två veckor). För ett tag sen kom han hem från dagis med ett kuvert som det stod hans namn på. I kuvertet låg ett papper där han skrivit..... BAIS. Hahaha!

Svar: Haha :)
bambi

#3 - Hanna E

De flesta barnen på sonens avdelning är intresserad av ord, bokstäver och siffror. Så de har det som utgångspunkt när de gör sina projekt.

Faktiskt har sonen lärt sig läsa nu under våren och vi gör inte mycket hemma utan låter honom vara den drivande. Ibland kommer det frågor om hur man skriver ord, numera räcker det med att jag säger vilka bokstäver det ska vara för han vet hur alla ser ut och hur nästan alla låter.

Det ska bli roligt att se vad som händer efter sommaren när det är dags för förskoleklassen.

#4 - Angela

Min son lärde sig bokstäverna genom datorn. Det var där han lärde sig att känna igen "sina" bokstäver och rätt vad det var så kunde han skriva sitt namn.
Kan ju säga att jag är förskollärare också och tycker att leka med bokstäver är helt rätt sätt att få barnen intresserade. Tycker de att det är kul med bokstäver lär de sig väldigt snabbt =)

#5 - Millan - två små och mamma mu

Jag längtar tills våra barn blir intresserade av bokstäver! :D Jag började läsa väldigt tidigt och jag hoppas lite att barnen kommer göra det med, jag har i alla fall upplevt många fördelar med det i skolan..

#6 - Marie

Testa spelen om Kalle Kunskap på datorn om han gillar det. Där lär han sig även hur bokstäverna låter på ett kul sätt.

#7 - Longevity - en blogg om hälsa

Vad kul! Hur gammal är Zack nu?

Svar: Han blir 5 i september :)
bambi

#8 - Liniz

Å kan man beställa detta nu??? Verkar ju super smart :) O fick en griffel tavla med magnet bokstäver i julklapp så sen dess har han börjat känna igen bokstäver, så han vet ex O för Oscar, M för mamma, för pappa osv Sen har de börjat lära sig bokstäver på förskolan ex alla barns första bokstav i namnet och lära sig känna igen vems namn det är.....å han är ju inte ens 3 år och kunde allas namn i förskolan alltså när han fick se dem på lappar så vet han vilket namn det står. Det är imponerande.... Så visst lär de sig verkligen saker i fsk.... jag säger ju det ;) O förskola har ju pedagogiskt lärarande
9-15, vilket är super bra, inget förvarande där inte.... så lite smått irriterad blir jag på de som kommenterar med dåliga saker....... ha en mysig midsommar, kram kram

psst hamburgarna sååg såå goda ut, måste testas, kram