bambi

Dagens fråga: Glass varje dag på semestern?
Zack äter glass i Italien
 
Just nu så sitter vi på flyget till Egypten. Stället vi ska till har all inclusive, vilket verkligen är jätteskönt! Ingen matlagning, matinköp, disk, städning eller tvätt på två veckor - det kallar jag semester!!
 
Men med all inclusive så ingår det även en massa onyttigheter. Det ingår t.ex. glass till barnen varje dag. Jag blir lite tveksam till om man verkligen ska ge barnen glass varje dag i 14 dagar? Maken tycker att "är det semester så är det semester" och vi kommer nog säkerligen köra på hans linje. För jag vet att jag kommer säkert äta dessert till varje måltid, svag som jag är för bakverk och desserter! Men sen kommer vi väl alla få socker-detoxa oss när vi kommer hem... 
 
Hur gör ni på semestern? Kör ni all-in och äter efterrätter och låter barnen äta godis och glass varje dag?
#1 - sofia

JA!!! Fånga dagen, livet är för kort för att spara, semester är det ju så sällan och då tycker jag det ska vara guldkant :)

#2 - liselotte

Ja! Det är ju semester, och vi åker som högst en gång om året. En kall och god glass i värmen, tycker då inte jag är fel.

#3 - Josefine

I höstas var vi på Mallorca i en vecka och hade all inclusive, och barnen åt efterrätt varje dag. Efterrättbuffén var hur mäktig som helst! Vi vuxna åt också efterrätt varje dag. Nu ska ju ni vara en vecka längre än oss, och då skulle nog också fundera. Varje dag i två veckor känns ju lite väl mycket för barn... Men å andra sidan så kan man ju inte neka barnen om man själv tänker äta godsaker varje dag. Svårt det där!

Ha en härlig semester, kram!

#4 - Anonym

Självklart att barnen ska få glass på semestern! Sol och värme, då är det skönt att svalka sig med en glass. Sen behöver det ju inte alltid vara stora maffiga chokladglassar.

#5 - Jannice

De kanske inte ens kommer att vilja ha glass varje dag när de väl får... :) Men annars är det väl inte hela världen om de frossar i två veckor heller. Var lite försiktiga bara, just glass är väl nånting man kan bli sjuk av utomlands har jag för mig. Fast på hotellen bör det ju vara säkert. Ha en skön semester!

#6 - Natali BLOGGAR om livet med 4 barn ♥♥♥

All in på semestern. Dock har vi lite regler. På frukosten måste man äta en smörgås med ost eller annat vanligt pålägg innan man får gå loss på pannkakorna med Nutella och liknande. Barnen brukar få en glass på stranden/poolen och sen till dessert på middagen. Jag reglerar inget sånt så länge de äter mat också. Läsk däremot är jag lite mer återhållsam med. Vatten att dricka under dagen så kan man dricka läsk till middagen.

#7 - En pojkmammas vardag - blivande trebarnsmamma

Är det semester är det självklart att man ska njuta och äta glass VARJE dag :)

Ha det så trevligt på semestern nu !!
Kram

#8 - Fröken svår- mamma till tjejen och mini

Nu är det ett år sedan vi var iväg på all inclusive sist och då var tjejen bara 13 månader så det blev varken glass eller godis den gången. Däremot är både jag och sambon svaga för bakverk så det åt vi ganska flitigt :-) Tjejen fick såklart smaka om hon var intresserad. Jag säger all in på sötsakerna! Ha en skön semester!

#9 - Lady Dahmer

Haha jag säger som din man. Semester är semester! NJUT!

#10 - Hanna E

Det beror ju lite på hur man gör det. Vi lät barnen avsluta måltiderna med glass, både till lunch och middag varje dag.
Men då hade de ätit massor med mat innan och det fanns utrymme för lite sötsaker i samband med måltiderna. Men de fick inte äta sötsaker eller dricka söta drycker mellan måltiderna. I samband med mellanmålet så kunde de få slush eller jos. I övrigt drack vi vatten.

Vi var iväg en vecka och barnen var inte så stora att de kunde hämta själva så vi kunde styra lite när och hur mycket de åt vad gällde galssen och förutsättningen för att äta glass var att de åt mat innan, för om man inte har ätit mat så finns det inte utrymme för glass.

#11 - Josefine

Man kanske kan välja lite nyttigare efterrätts val en del kvällar.. Det brukar ju finnas fina fruktbord på al inclusive! Sen kanske man kan dra ner på söta drycker, låta barnen dricka mycket vatten (för det är ju ett val som vuxna också oftast gör) och äta nyttig frukost och mellanmål.. Då tycker jag man kan förtjäna något gott efter maten när det ändå är semester :)

#12 - fröken K | svensk amatörfotograf i Norge

Jag har aldrig varit utomlands med min sambo och son, så jag har inte tagit ståndpunkt på det ännu. Men jag hade nog valt att ha glass och sånt på helgerna eftersom ni ska bort i två veckor. Då är det ju fyra hela dagar med glass och sånt som de bara kan smälla i sig. ;)

#13 - Millan - två små och mamma mu

Jag vet inte riktigt hur vi skulle göra om vi åkte iväg någon gång, jag skulle nog äta mycket glass och onyttigheter själv, precis som du säger, och då är det ju svårt att förbjuda barnen..

#14 - Lina

Jaaaa men klart de ska få glass varje dag !!!!!!!!!!!!! Äter du inte onyttigt varje dag i 2v? Jag har ätit typ 3 glassar om dan själv bara för det är såååå gott :) O åt faktiskt inte glass varje dag, men jag frågade alltid. Han älskar vattenmelon. Hur har ni det? Toppen verlar det som. Hoppas flygvärdinnorna tog hand om r väl. Ha det underbart. hoppas vi ses snart, massa kramar från soliga Thailand

Svar: Vi har det toppen här! När vet du om du flyger hem med oss? Vi flyger hem den 11.e april! Kram vännen!
bambi