bambi

Dr. Pepper kaka / Coca cola kaka
I söndags så bakade lite så att vi skulle få lite söndagsfika nu när jag hade kommit hem efter resan och allt. Det fick bli en Dr.Pepper kaka som jag länge har tänkt baka. Dr.Pepper är min favoritläsk så därför valde jag det men  man kan lika gärna använda Coca Cola eller Pepsi om man föredrar det.
 
Kakan blir väldigt luftig och mjuk av kolsyran och den påminner lite om "Kärleksmums" men med en liten hint av Dr.Pepper/Coca Cola. Den är verkligen superenkel att göra och fort går det också! Inspirationen till denna kommer från vännen Diana som gjorde denna fast med Coca Cola.
 
 
3 dl socker
4 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
2 krm salt
150 g smör eller margarin
½ dl kakao
2 dl coca-cola
1 dl filmjölk
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
 
Glasyr
50 g smör
2 msk kakao
½ dl coca-cola
2½- 3 dl florsocker
½ tsk vaniljsocker
 
1. Sätt på ugnen på 175 grader. Sikta mjölet i en skål och tillsätt socker, salt, bikarbonat  och vaniljsocker.
2. Blanda smör, kakao och coca-cola i en gryta. Låt det koka upp, slå det över de torra ingredienserna och blanda väl.
3. Rör samman filmjölken med äggen och häll sedan det i smeten och rör om tills det är helt blandat.
4. Häll i smeten i en ugnsfast form (ca 20 x 26 cm) som är klädd med bakplåtspapper.
5. Grädda kakan i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 40 minuter.
6. Glasyr: Blanda smör, coca-cola och kakao i en kastrull koka upp och ta det sedan från plattan. Sikta ner florsocker och rör om så att allt blandas väl. Blanda sedan ner vaniljsocker och glasera kakan under tiden som den fortfarande är varm. Låt kakan sedan svalna innan serveringen.
 
#1 - Beatrice, mamma till skrutten Robin och gravid igen :)

En kaka med Coca-cola i skulle jag absolut kunna tänka mig :)

#2 - diaansdrömmar

Visst är den god :) jag gjorde en galet god kaka i söndags med inspiration från dig men gjorde om den lite du får se vilken imorgon..;) kramis diana

#3 - ALiCE med ICE

Hej, jag har läst din blogg ett tag nu och tycker den är jättetrevlig :) Men en sak har jag funderat mycket på, och det är alla kakor du bakar! De verkar så hiskeligt söta allihopa! Är det bara jag som fått för mig det eller är det så? Jag är bara nyfiken och menar inget illa, men jag är intresserad, hur gör ni med barnen t.ex., får de äta de söta kakorna varje gång du bakar, och får de ta hur mycket de vill? Äter du och din man också alltid kakorna? För mig som följer dig på bloglovin' känns det som att du bakar kakor ganska ofta, och då måste man ju liksom äta dem också, men det kanske bara jag som är fixerad som bara ser kakbakande hela tiden? Hur som, skulle vara intressant att höra dina tankar kring detta. Har du funderat på att försöka baka/laga mer hälsosamma och mindre söta bakverk och desserter?

#4 - Anonym

men åh vilken kul kak-idé den måste jag testa! =)

#5 - Luxxie - kreativt kaos och konstigheter

Du skojar inte eller, så himla god kaka! :D Provade att baka den nyss, det här receptet kommer jag spara. Smaskens!

Svar: Så roligt att höra! Du var snabb på att prova den :)
bambi

#6 - Anna

Om du gillar Dr Pepper, har du testat att göra skinkstek på Nigellas vis med Cherry Coke eller Dr Pepper? SÅ gott!

#7 - Mamma till Eddie & Wilton

Vilken god kaka bakade den idag mums så himla mjuk och fin ! Fast hade coca cola i min ....