bambi

Påsktips - Kycklingbakelser!
Förra året så gjorde jag dessa ursöta kycklingar till påsk! Väldigt enkla att göra faktiskt (men jag har gjort en "instruktionsvideo" för den som vill se hur jag gjorde).



Förberedd bakelserna genom att baka vaniljcupcakes, men ha inte på frostingen utan låt den vara kvar i skålen:

2 dl vetemjöl
1 1/4 dl strösocker
1 ½ tsk bakpulver
en nypa salt
40 g mjukt smör
1 1/4 dl mjölk
1 ägg
½ tsk vaniljessens

Vaniljfrosting
250 g florsocker (ett halvt paket)
80 g mjukt smör
1/4 dl mjölk
några droppar vaniljessens

1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Lägg mjöl, socker, bakpulver, salt och smör i en bunke och vispa ihop ingredienserna. Tillsätt mjölken lite i taget.
3. Tillsätt ägg och vaniljessens och vispa ihop ordentligt utan att överarbeta smeten.
4. Skeda upp smeten i 12 pappersformar och grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter.
5. Gör under tiden frostingen. Vispa ihop florsocker och smör till en slät smet. Blanda sedan i mjölken och vaniljessensen. Vispa tills frostingen är lätt och fluffig, minst 5 minuter.

Tillbehör till kycklingarna:
Mandel (med skalet kvar)
Lakritssnören
Hallonsnören
Kokosflingor
ev. gul karamellfärg




Jag tyckte att det var enklast att visa monteringen av kycklingarn i en video, som ni ser här nedanför:

#1 - Helle

Jättesöta!

Nu har 6-åriga sonen och jag kikat på din instruktionsvideo (VAB idag) och han blev väldigt sugen på att göra små kycklingar. Vi får se om vi lyckas till påsk.

Roligt att se dig videon också. Fin du är!

Kram kram

Svar: Tack! :)
Det är ju perfekt påskpyssel! :)
bambi

#2 - Fröken M

Super söta !
Vi får se om det blir små kycklingar till påsk här :)
Kram

#3 - michaela- nybliven tvåbarnsmamma ♥

men halleda! det var dom sötaste små bakelsena jag sett! underbara!

#4 - Julia

Vilka söta! :) Och du är så behaglig att lyssna på. Ska du bli den nya Leila kanske? ;)

#5 - Katja

Så söta, kanske får bli lite påskbak här hemma, tror att tösen skulle uppskatta att bjuda sin bästis på en söt kyckling :).

#6 - Hondjur

Åh!! Sööta! Haha! Sparat under favoriter! De här skall vi göra nu när vi är lediga från dagis i helgen! Mysigt!
Och tack för tipset!

Gjorde faktiskt oxå en videoblogg om en kyckling idag.. dock inte alls lika trevlig. Den skulle egentligen in i ugnen, men var hårig..
Något säger mig att jag aldrig mer kommer köpa hel kyckling igen! Hua! :)

Kram på dig!

#7 - Rita

Jag kommer ihåg dessa gullisar från ifjol, så i år ska vi göra dem. Mitt mellanbarn fyller 7 år på påsken så de passar ju perfekt till hennes födelsedag! :)

#8 - Tjejmorsan

Men himmel så söta!! Det måste nog vara de gulligaste kycklingar jag sett :)
Mums!! Har man hjärta att äta dem?? :)

Kram

Svar: Klart man har! Dom är ju så goda så det går inte att motstå att äta upp dom!! :)
bambi