bambi

Att göra en Nicke Nyfiken-tårta (banantårta med vitchokladfyllning)
Oj, oj, oj så nervös jag var inför att göra en Nicke Nyfiken tårta. Jag kunde knappt sova kvällen innan. Jag låg bara och funderade på hur jag skulle lösa alla detaljer.
 
Själva tårtan är en banantårta (så klart!) med vitchokladfyllning. Den blev otroligt god! Med lagom smak av banan och vitchoklad. Så om man vill göra bara själva tårtan så rekommenderas det verkligen!!
 
 
7 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
en nypa salt
225 g smör (rumstempererat)
4 ½ dl socker
3 ägg 
3 stora bananer, mosade
6 msk kaffegrädde
1 ½ tsk vaniljsocker
 
Vitchokladfyllning
450 g philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker
90 g smör, rumstempererat
250 g vit choklad
 
Till dekorationen
Sockerpasta i färgerna: vitt, gult, blått, rött, brunt och svart.
Penna med ätbart bläck
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj två formar med löstagbara kanter.
2. Sikta mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt i en skål och ställ åt sidan.
3. Vispa smöret mjukt och fluffigt och tillsätt sockret lite åt gången. Tillsätt äggen medan du vispar.
4. Tillsätt sedan bananerna och ca hälften av dom torra ingredienserna.
5. Häll i resten av dom torra ingredienserna i omgångar tillsammans med kaffegrädden och vaniljsockret.
6. Fördela smeten mellan dom två formarna och grädda i ca 40 minuter.
7. Låt kakorna svalna helt. Dela sedan varje kaka i hälften så att du får fyra tårtbottnar.
 
 
8. Fyllning: Smält den vita chokladen försiktigt (vit choklad bränns så lätt!) och låt den svalna lite. 
9. Vispa philadelphiaost, vaniljsocker och smör i en stor skål i ca 3-5 minuter. Ha sedan i den vita chokladen i omgångar tills fyllningen är krämig. Fördela fyllningen mellan tårtbottnarna och även ovanpå och runtom.
 
 
10. Efter att ha låtit tårtan stå i kylen över natten med fyllning och allt så började jag med locket. Jag tog ett paket med gul sockerpasta + halva paketet med vit sockerpasta och knådade ihop det. Jag kavlade sen ut det och la på som lock.
11. Jag skrev ut en bild på Nicke där jag klippte ut alla stora delar. Jag la varje del ovanpå utkavlad sockerpasta och skar ut efter mallen. (När det gäller färgen på Nickes ansikte så blandade jag brun sockerpasta med lite vit sockerpasta tills jag fick den rätta färgen.)
 
 
12. Jag använde lite sylt som jag penslade på som klister och klistrade dit allt.
 
 
P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av detta underbara recept!! Och börja gärna prenumerera på min blogg om du inte redan gör det  :)
#1 - Millan

Jag vet att detta kan vara en känslig fråga för många, så jag hoppas att du inte tar illa upp av att jag ställer den. Det jag undrar är hur mycket vikt du lägger vid att korrekturläsa dina inlägg. Ibland märker jag vissa fel i texten, är det något du har reflekterat över? Jag tänker att du som är språklärare borde ha ett intresse av att skriva korrekt.

Svar: Ibland hinner jag inte alls läsa igenom mina inlägg en extra gång då det är svårt att hinna med blogg, familj och jobb. Men jag vet att min svenska inte är perfekt då jag inte växte upp här, men jag försöker alltid uttrycka mig korrekt i bloggen. Du får gärna påpeka när du hittar något fel, jag tar inte illa upp! :)
bambi

#2 - Millan

Just det, jag tänkte inte på att du inte vuxit upp här, förlåt :) Förstår också att det kan bli stressigt med allt att tänka på. Det jag har sett oftast är särskrivningar (till exempel borde Nicke Nyfiken tårta vara Nicke Nyfiken-tårta) och de är ju vanligare i engelska så det är ju inte så konstigt om du skriver dem av bara farten.

#3 - Julia

Så himla fin tårta! Och den verkar vara god också :)

#4 - Sofia

Vilken himla fin tårta..

#5 - Jenny Hedman

Men gud vilken fiiiin tårta!! Man kan inte beställa en??

Svar: Tack! Nja, vet inte.. ;)
bambi

#6 - Hundmorsan

Åååå vilken fin tårta! Fan vad duktig du är :-)!

#7 - Cissi

Hej!
Mycket fin tårta! Och den verkar väldigt god också!

Funderar på att göra den till min dotters 4-årskalas fast kanske med ett annat motiv. Det står att du gör två tårtbottnar, bedömer du att tårtan motsvarar två vanliga tårtor? Funderar på hur många tårtor jag behöver baka...?

Svar: Jag delade varje tårtbotten på hälften så totalt blev det fyra tårtbottnar, alltså en rätt så hög tårta.
Lycka till!
bambi