bambi

En typisk 4-åring?
En sak som jag tror att många glömmer bort är att barn är olika, precis som oss vuxna. Vi pratar sällan om att någon är en "typisk 33-åring" men vi pratar ofta om en "typisk 2-åring" eller liknande. Men jag tror att det ger en viss trygghet att man kan förklara vissa beteenden med att det är vanligt för den åldern.
 
När jag tänker på utvecklingspsykologi så brukar jag inte tänka i exakta gränser, vissa barn hamnar i en utvecklingsperiod vid en viss ålder medan en annan kan göra det ett halvår senare. Jag märker på Zack och Leah att dom är i nån slags utvecklingsperiod när det är mycket fokus på något som det inte har varit fokus på tidigare. Då gäller det att låta barnet bearbeta det och gå igenom den period så att det blir avklarat.
 
För Zack är det just nu mycket fokus på könsidentitet. Förut så brydde Zack sig inte om den var en han eller hon (som Leah är nu, hennes Herr Nilsson är en "hon") men nu är det verkligen jätteviktigt. Eftersom han tycker att det är viktigt så frågar jag lite "varför tror du att det är en tjej/kille?" och så diskuterar vi lite kring det. Han upptäckte igår att en av hans pirater hade långt hår i en tofs och han frågade om det var en kille ändå. Då pratade vi kring det, att även killar kan ha långt hår och att det var inte så länge sen han själv hade lite längre hår.
 
Det har även varit mycket prat och funderingar kring döden, vilket det inte har varit så mycket förut. Så då tänker jag att det måste vara en slags utvecklingsfas och att han måste gå igenom den.
 
Sen gillar jag inte riktigt det där med "trots" och jag använder väldigt sällan det ordet. Det kan lätt bli en självuppfyllande profetia känns det som och det är så svårt att sätta fingret på vad som är trots, trötthet, hunger eller något annat. Det känns bara som en enkel utväg att stämpla det som "trots" så behöver man inte ta reda på orsaken bakom.
#1 - Sara - Mamma till Max (-08) och Ebba (-13)

Vår 4-åring pratar också mycket om han och hon och funderar kring det. Även tankar om döden dyker upp ibland!

#2 - Jenny

Åh jag minns när jag gick på dagis och funderade över könsidentitet. Jag fick det inte att gå ihop och frågade flera gånger om det verkligen bara fanns hon och han, det måste ju finnas åtminstone ett tredje alternativ tänkte jag. Nu i högskolan fick jag lära mig att det tydligen finns fem olika könsidentiteter. :P Visste väl det!

#3 - Emmelie - Mamma till Ebba och Hugo

Känner igen de där med döden, min fyraåring har nyss börjat prata om de. Om vad som händer, när de händer osv. De var inget tungt samtal utan jag försökte förklara för henne så gott jag kunde och vi besökte en kyrkogård. Lärorikt tror jag!

#4 - Karin

Min 5-åring är väldigt inne på döden just nu och pratar/frågar om det varje dag. Han frågar varför alla måste dö och att han inte vill dö osv. Jag tycker det är jättesvårt att veta hur/vad jag ska säga. Jag svarar alltid när han frågar och vi brukar prata en stund och jag försöker förklara men det är svårt.

#5 - Maria

Hej Bambi. Älskar när du skriver om psykologi!
Har du några tips på hur man kan förklara döden till ett barn? Jag har en 4-åring som har inte pratat om döden än, men det låter som att jag borde börja tänka på detta... :-)

#6 - Jo

Jag håller helt med hur du tänker kring "trots". Om man säger att det/allt är trots så kan det avfärdas, utan att man tar reda på vad det egentligen handlar om... Så ska jag försöka fortsätta tänka när vi är där... ;-)

#7 - Anonym

Tror du inte att detta m könsid blir extra komplicerat pga att du kör med hen? Finns ju två kön.

Svar: Nej, det tror jag inte. Varför skulle det bli det?
bambi

#8 - Julia

Jag tycker att "hen" är jättebra att använda. Sedan finns det ju fler än två kön. Minst tre, beroende på hur man räknar. Ur ett genusperspektiv är det ju viktigt att inte ha bestämda könsroller. Det blir ju mer och mer prat om genus i samhället, så varför inte börja redan i låg ålder med att försöka slopa könsrollerna? Syftar på kommentaren "Anonym". Håller inte med tänket där.

#9 - Jenny - mammaliv i Nashville

Så himla intressant! Älskar dessa inläggen! Och särskilt inputen om trots. Mer sådanahär inlägg!

#10 - Dolce Bambini

Ja här har ju döden varit en naturlig del av framförallt Alvins uppväxt.
Kan rekommendera en liten bok, modell pixi på AdLibris som är barnvänlig om döden.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189036379

#11 - Tilda

Håller helt med om att man inte ska avfärda allt som "trots" det är ett negativt laddat ord som inte säger särskilt mycket. Det är viktigt att vi inte hamnar i maktkamp med barnet, många gånger är det då vi upplever just det många kallar "trots". Men som du säger det finns oftast en bakomliggande orsak, testa gränser? trötthet? hunger? åsikter osv.