bambi

Regnbågskakor
Det var många på Instagram som blev nyfikna på dessa regnbågskakor när jag publicerade en bild på dom. Och dessa var nog det som var populärast på kalaset! Barn älskar allt som är färgglatt och jag minns att snurrkakorna som jag gjorde förra året var mycket populära så varför inte göra en regnbågsversion av dom?
 
Tidigare regnbågsbakverk (som också har varit omåttligt populära hos barnen) som jag har gjort är: regnbågstårta och regnbågscupcakes
 
 
100 g socker
100 g florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
450 g vetemjöl (siktat)
200 g smör
karamellfärg
strössel
 
1. Sätt på ugnen på 175 grader.
2. Blanda socker, florsocker och vaniljsocker.
3. Tillsätt äggen och blanda ihop ordentligt (gärna i en mixer eller köksassistent)
4. Tillsätt sedan vetemjöl och smöret i bitar. Mixa tills degen precis kommer ihop.
5. Dela sedan degen i 5 delar och lägg varje del i en skål. Droppa några droppar karamellfärg i varje och arbeta ihop varje deg, tillsätt mer karamellfärg tills du når önskad färg.
6. Ta sedan och rulla små bollar i storleken av en druva av varje deg:
 
 
7. Ta en boll i varje färg och rulla ihop till en större boll:
 
 
8. Rulla och tryck ut bollen mellan händerna så att du får en lång sträng:
 
 
9. Rulla sedan ihop denna sträng, samtidigt som du snurrar lite på den så att dom olika färgerna kommer fram lite om vartannat.
10. Häll upp lite strössel i en djup tallrik och rull kakans kant i strösslet innan du lägger kakan på bakplåtspapper.
11. Grädda sedan i ugnen i ca 10-15 minuter.
 
P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av detta underbara recept!! Och börja gärnaprenumerera på min blogg om du inte redan gör det  :) 
#1 - Mia - träning och småbarnsliv

Superfina!

#2 - Beatrice, mamma till skrutten Robin och gravid igen :)

Dom ser riktigt goda ut, kanske ska testas till Robins kalas nästa helg :)

Vet du om dom går att frysa in?

Svar: Det borde inte vara några problem, men kakor håller sig väldigt länge framme också :)
bambi

#3 - Carola Paro

Dessa kakor kommer jag göra till barnens kalas, bestämde mig för det direkt jag såg bilden och du skrev att du skulle lägga ut receptet! De ser färgglada och härliga ut, piggar verkligen upp! Så de kommer garanterat att älskas också här!

#4 - Natali BLOGGAR om livet med 4 barn ♥♥♥

Men ååååh så fina. Måste testa !!

#5 - Angelica

Jag är en sådan där tråkig läsare som aldrig kommenterar, men jag måste tacka dig för alla fina, goda och roliga recept som du lägger upp. Hittills har vi provat browniesandwichar och kycklingrullader samt din fläskfilégryta med rosepeppar, och allt har verkligen varit supergott! Dessa är givna på nästa kalas. Tack för en härlig blogg som man blir glad av :)

#6 - Jennie

Tack för receptet, jag efterfrågade det på Matstugans blogg när hon publicerade bild på dem :)
Ska baka dem i morgon till sonens 4-årskalas - han blev helt lyrisk när han såg dem! :)

#7 - Josefin

Testade baka dessa ikväll och jösses va roliga dom var att baka! Har även testat dina regnbågscupcakes som jag bakade till en temakväll om HBTQ-frågör. Kan lova att dom blev väldigt uppskattade!
Tusen tack för att du lägger ut så fantastiska recept! :)