bambi

Årets bästa event med Firephant och Brandförsvaret
 
Igår tog jag med mig bästa Linda på årets viktigaste och bästa event som Firephant bjöd på. Firephant är en ny snygg, designad eldsläckare. En eldsläckare som man inte behöver gömma undan och som är väldigt lätt att använda. Det är verkligen en genomtänkt design så att man lätt kan hålla den i en hand.
 
 
Efter presentationen av Firephant så åkte vi buss ut till Farsta där brandförsvaret själva övar. Där fick vi alla byta om till brandmanskläder och testa att släcka en brand med hjälp av en brandsläckare.
 
 
Sen fick vi även testa att släcka eld på dockor med hjälp av brandfilt eller en jacka. 
 
Vi fick även sätta oss i ett rökfyllt rum och sedan krypa ut ur det. Det var väldigt nyttigt att se hur röken la sig som ett tjockt täcke ovanför våra huvud. Den var otroligt mycket varmare också, så man ville verkligen hålla sig långt nere.
 
Vi fick information om hur viktigt det är att inte gå ut ur trappuppgången om det brinner i en annan lägenhet. För röken är mycket mycket giftig och det räcker med två andetag för att man ska dö. Sen så är det superviktigt att verkligen veta att man har fungerande brandvarnare! Brandmännen upptäcker ofta hur folk har brandvarnare som inte fungerar, så man måste testa dom då och då så att man vet att dom fungerar. 
 
Om man sover med stängd sovrumsdörr så måste man tänka på att stängda dörrar kan hålla in rök, så om det inte finns någon brandvarnare där inne så kan det dröja länge tills en brandvarnare utanför (t.ex. i hallen) varnar. 
 
Superviktig information och jag är så glad att jag fick testa på dessa övningar. Och att jag dessutom fick med mig en sån snygg och praktisk brandsläckare med mig hem! 
#1 - Malin- allt och lite annat

Superviktigt att lära sig mer om brandförsvar! Jag var där på utbildning när jag jobbade i butik för många år sedan! :) vi har faktiskt köpt hem en brandsläckare men vi har inte packat upp den ur förpackningen ännu. :( måste verkligen göra det!

#2 - Anna, Gbg

En vanlig röd hederlig brandsläckare är inget man behöver "gömma undan" i sitt hem, den är kanske inte världens snyggaste pjäs men ack så viktig! Det som är bra med den röda är att alla vet vad det är för något, den vita som du skrivit om ser ju knappt ut som en brandsläckare. Skulle någon utomstående behöva släcka en brand i ett hem med den vita bransläckaren skulle det kanske ta dubbelt så lång tid innan personen ens räknat ut att det är en brandsläckare, än mindre fattat hur man använder den och det är tid man inte har råd att förlora i en sådan situation!

Svar: Tyvärr så är det ändå så att dom flesta gömmer undan den klassiska röda i nån garderob. När det brinner så räknas varje sekund så det är väl toppen om fler och fler har brandsläckare framme?
bambi

#3 - Hanna E

Vi har inte varit så fåfänga eller noga med inredningen utan har en bra skumsläckare som hänger lättillgängligt.
Nu ska vi bara ha en till sommarstugan också... kanske en bra julklapp till maken?

Svar: Låter som en superbra julklapp ju ;)
bambi

#4 - Anonym

Tycker deras hemsida var informationsfattig, jag hittade varken vilken typ av släckmedel de innehåller eller hur man använder brandsläckaren.

Svar: Det är en pulversläckare.
bambi

#5 - Lina

Vad roligt det såg ut, synd att ajg missade :( Men jag gör sånt här nästan varje år, fast släcker bränder på låtsas flygplan. Hoppas ni hade trevligt, kram kram