bambi

Årets julkalendrar där Lego är riktigt genusvänliga!
 
Har ni förebereda er inför julen än? Jag har sett några på Facebook som säger att dom är HELT klara med alla julklappar och allt - redan! Så tidig är inte jag. Men jag har börjat och även införskaffat årets julkalendrar.
 
Barnen fick själva bestämma julkalendrar och då ville Zack ha Lego City och Leah ville ha Mumin. Stort plus till Lego som har en kvinnlig brandman
 
 
Några julklappar har det alltså blivit. Mest till Zack då Leah kommer att få ett Lundby dockskåp i julklapp. Till Zack har jag klickat hem en bro till deras tågbana, Hello Kitty walkie-talkies, en ambulans och ett Smurf-memory. Leah får en mikrofon eftersom hon ofta går runt och sjunger  :) 
 
 
Jag tyckte att walkie-talkiesarna var en superbra julklapp men maken tror inte att barnen kommer att leka med dom. Vi får väl se.... 
 
#1 - Elin - Livat på torpet

Din make låter precis som min sambo ;) Men jag tror att det kommer att bli toppen bra julklapp!

Jag är en av dom som nästan är färdig. Bara några julklappar kvar till tore. Men det brukar inte vara några större problem ;) Lego kalendrarna har vi förståss också införskaffat ... star wars till den äldre och friends till den mindre. Och nu har dom nedräkning till NÄR dom får börja öppna ;)

Svar: Haha, nedräkning inför nedräkningen ;)
bambi

#2 - Carolina

Var har du hittat microfonen? Jag har också en liten sångerska här hemma som den skulle passa utmärkt till. ;-) Kram

Svar: Jag beställde allt från Lekmer :)
bambi

#3 - Hanna E

Mina brorsdöttrar fick walkie-talkies när de var i ungefär samma ålder som dina barn och de använda dem i alla fall jättemycket under juldagarna. Det var lite roligt att lyssna på dem. "Var befinner du dig? Kom" från 4-åringen till 5-åringen (har aldrig tidigare hört en 4-åring ha ett sånt vokabulär).

Vi har inte börjat med julklapparna, dock är julkalendrarna redan inköpta. I år blev det Star Wars till båda. Mina får nämligen inte välja utan vi köper och sen "slaktar" jag dem och gör paketkalendrar till dem.
Dock har vi redan använt årets lego city-kalendrar. När 3-åringen skulle sluta med nappen så fick han öppna en lucka varje morgon när han inte hade haft nappen under natten. När alla luckorna var öppnade fick han välja en större grej i leksaksaffären.

I övrigt har jag inte börjat med julklapparna, vi har en födelsedag kvar och jag har svårt att börja med julklappar innan den är avklarad. Men i år tänkte jag nog köpa lite julklappar samtidigt som jag klickar hem lite födelsedagspresenter. Men vi brukar inte köpa så mycket, 3-4 julklappar per barn.

#4 - Hanna E

Mina brorsdöttrar fick walkie-talkies när de var i ungefär samma ålder som dina barn och de använda dem i alla fall jättemycket under juldagarna. Det var lite roligt att lyssna på dem. "Var befinner du dig? Kom" från 4-åringen till 5-åringen (har aldrig tidigare hört en 4-åring ha ett sånt vokabulär).

Vi har inte börjat med julklapparna, dock är julkalendrarna redan inköpta. I år blev det Star Wars till båda. Mina får nämligen inte välja utan vi köper och sen "slaktar" jag dem och gör paketkalendrar till dem.
Dock har vi redan använt årets lego city-kalendrar. När 3-åringen skulle sluta med nappen så fick han öppna en lucka varje morgon när han inte hade haft nappen under natten. När alla luckorna var öppnade fick han välja en större grej i leksaksaffären.

I övrigt har jag inte börjat med julklapparna, vi har en födelsedag kvar och jag har svårt att börja med julklappar innan den är avklarad. Men i år tänkte jag nog köpa lite julklappar samtidigt som jag klickar hem lite födelsedagspresenter. Men vi brukar inte köpa så mycket, 3-4 julklappar per barn.

#5 - Anonym

Varför köper man såna här kalendrar till sina barn? Räcker det inte egentligen med alla paket och leksaker som kommer på själva julafton? Jag kan förstå tanken med det, men.. en vanlig tvkalender, räcker inte det?

Svar: Du har inte barn va?
bambi

#6 - Anonym

Jo faktiskt och jobbar även på förskola. Vad det spelar för roll förstår jag dock inte? Det jag frågade var varför man köper såna här? Jag har svårt att förstå hysterin kring paketkalendrar innan jul. Särskilt när de ofta kostar flera hundra kronor.
Jag har aldrig sagt att det är fel, det var en fråga, men fy, vilken tråkig uppfattning jag fick av dig nu.

Svar: Jag gillar inte dömande anonyma kommentarer, vilket jag uppfattade din förra kommentar som. Jag kan säga att jag köper såna kalendrar till barnen för att jag själv alltid hade någon slags godiskalender som nedräkning till jul och det var jätteroligt, men jag tycker att det är bättre med små leksaker än godis varje dag. Det ger en viss magi kring jul och december att räkna ner till jul. Sen så tycker jag inte att dom alls är dyra, 200 kronor när dom räcker så länge tycker jag inte är så farligt.
bambi

#7 - Marielle

Åh, nu när jag läste det här inlägget fick jag en flashback tillbaka till barndomen. Jag och min storebror hade walkie-talkies som vi använde jättemycket så jag tror att det blir en toppenjulklapp!

#8 - Rita

Jag har alla paket till paketkalendern klara. Barnen brukar alltid vilja att jag gör en egen kalender åt dem istället för att köpa en färdig. I den får de strumpor, trosor, godis, pennor, sudd, små leksaker, biobiljetter mm. De stora får öppna varannan dag, men nu när lillebror är 1,5 år vill han säkert också ha nåt paket så jag för göra några extra. :) De här grejerna hade barnen ändå fått i julklapp men de tycker det är roligare att få dem under hela december, så får de öppna paket många dagar istället för bara på julafton. Dessutom har jag köpt det mesta till de stora barnen (kläder, påslakan och mindre leksaker), men såklart köper vi 1-3 grejer från deras önskelistor sen i mitten på december. Lillebror får lego och kläder. Han är ju så liten ännu så får han fler än 5 paket så blir det mycket för honom att greppa. :)

#9 - maya

har en annan modell av "kitty radio" som dom går under hemma, väl använda i ca 4 år nu.
barnen är ca 10 år och dom används fortfarande.
bäst är att vara ute och ha YTA så dom används ordentligt.
men även sittandes på varsin toa läsandes för varandra funkar också bra... ha ha

inga paketkalendrar eller lego/kitty/pocket usch
nä paket på julafton ska de vara

är klar med paketen vi med!

#10 - EN MÖLNBOBOS LIV - MAMMA TILL MELVIN OCH FELIX

Melvin fick walkie talkies när han fyllde 6 år. Det tog någon timme innan han förstod hur de funkade men sen lekte han mycket med dem. När han cyklade ner till bondgården ca 2 km från oss så hade han med den så han kunde höra av sig till oss (sen gick jag efter och höll koll). Perfekt. Likaså tyckte han det var kul att sitta hemma hos mormor och morfar och "ringa" hem till pappa :-)