bambi

Bakskola på Cupcake STHLM
 
Mikael, en av grundarna av Cupcake STHLM, har frågat mig tidigare om jag ville prova på deras bakskola men då kunde jag inte. Nu mailade han mig förra veckan igen och då kände jag att jag inte kunde tacka nej igen (och vem tackar nej till cupcakes liksom?).
 
Vi fick börja med att sitta och fika och titta igenom kvällens recept. Det dukades upp en buffé av cupcakes och vi fick äta hur många vi ville. Det var mest mini-cupcakes och dom är ju lite farliga för att det känns inte som att man äter så mycket när man äter dom.
 
 
Vi delades upp i tre grupper där varje grupp gjorde en smet var. Sen fick vi ta utav varandras smetar och grädda våra egna cupcakes.
 
 
Medan cupcakesen var i ugnen så började vi med frostings. Vi gjorde fem stycken, en som jag inte har provat förut som heter italiensk smörmarängfrosting (påminde lite om hallonmarängfrostingen som jag har gjort tidigare, men inte riktigt samma).
 
 
Vi gjorde även blåbärsfrosting, som får en sån härlig färg!
 
 
En massa frosting som ligger och väntar på att spritsas på:
 
 
Kursledaren visade lite olika sätt att spritsa:
 
 
Sen fick vi ta med oss hem allt vi hade bakat själva, vilket blev en hel del!
 
 
Jag skulle säga att kursen är en bra nybörjarkurs, för mig som har bakat en hel del cupcakes så var den lite väl enkel men för en nybörjare så fick man många bra tips tyckte dom andra deltagarna. En sak som jag lärde mig var att man kan göra vaniljlag, vilket är att man kokar upp 1 liter vatten med 5 dl socker och en vaniljstång (som man har skrapat ur fröna och haft i). Man låter det sjuda i ca 15 minuter och sen mixar man stången och allt, silar och häller upp i en flaska. Det håller då i ett år i kylen och kan användas istället för vaniljsocker eller i drinkar. Det var ett superbra tips tyckte jag!
 
Men det var en mycket trevlig eftermiddag och framför allt en GOD eftermiddag  ;)
#1 - Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Så roligt! :)

#2 - Carolina

Åh vad trevligt, kul med bakskola! :-)

#3 - Josefine

Ser så mumsigt ut! Jag brukar tänka att du borde vara med i "Hela Sverige Bakar", för du verkar så duktig på att baka! ;D

Tror du vaniljlag även kan funka som vaniljessens?