bambi

Blondies - brownies med vit choklad och pekannötter
Jag har faktiskt aldrig bakat blondies förut, det är vad brownies gjorda på vit choklad kallas. Jag förstår inte att jag aldrig har testat att baka dessa förut, har jag missat dessa underbaringar under alla dessa år?!? För dom blev helt gudomligt goda! Med smak av vit choklad och pekannötter, till och med maken åt flera bitar och han brukar inte tycka om chokladiga bakverk  ;)
 
Jag tog receptet på den perfekta brownien och utgick från det receptet. Men det är alltid lite riskabelt för man vet aldrig hur olika sorters choklad kommer att reagera. Vit choklad har lägre smältpunkt än "vanlig" choklad och bakning handlar om kemi. Jag valde att ha mindre socker i denna då jag tycker att vit choklad redan i sig är väldigt sött och det blev helt perfekt!
 
 
 
200 g vit choklad
115 g smör
1 ½ dl strösocker
1 dl farinsocker
4 ägg
½ tsk vaniljessens
knappt 2 ½ dl vetemjöl
en nypa salt
 
100 g vit choklad, hackat
1 dl pekannötter, hackade
 
1. Värm ugnen till 160 grader.
2. Smält smör och choklad (hacka den gärna lite innan) i en kastrull. Var försiktig så att chokladen inte bränns! Låt svalna lite.
3. Vispa (för hand) i båda sockersorterna i chokladblandningen.
4. Ha i ett ägg i taget medan du vispar.
5. Rör sedan i vanilj, vetemjöl och salt tills allt är blandat.
6. Rör till sist ner hackad choklad och nötter.
7. Ha i smeten i en form klädd med bakplåtspapper (formen jag använde är ca 30 x 20 cm)
8. Grädda mitt i ugnen i 30-35 min. Låt svalna (gärna över natten).
#1 - Pudding

Såg på receptet att jag hade alla ingredienser hemma..... så nu har jag en kaka i ugnen!

Undrar bara lite om det här med att smälta vit choklad... det är ju inte första gången jag gör det, men var gång jag har gjort det, så har smör/chokladblandningen helt plötsligt börjat att klumpa sig efter en stund, och jag undrar varför den gör det? Annan choklad gör inte på detta viset, och jag tycker att jag smälter chokladen enligt alla konstens regler...

Svar: Det kan vara att du har för hög temperatur. Vit choklad har mycket lägre smältpunkt.
bambi

#2 - Carina

Gudars vad goda de blev, vi hoppade över nötterna men det gjorde inget. Fantastiskt goda. Det blir flera gånger...

Svar: Visst är dom underbara!!
bambi

#3 - Line

Kan man använda vaniljpulver istället för essens? Låter jättegott, måste prova!

Svar: Ja, det går bra att använda vaniljpulver istället för essens :)
bambi

#4 - Emma

Jag gjorde de här igår till mig och min mamma. De blev grymt goda, mamma älskade dem också! :)

#5 - Line

Då ska jag prova baka dem nån dag!