bambi

Dagens fråga: Är det bättre att barnen äter något onyttigt än ingenting alls?


En vän till mig har en dotter som snart fyller 4 år som är inne i en period då hon vägrar äta. Alla barn hamnar väl i såna perioder och som förälder så kan man bli rätt så desperat efter ett tag. Man vet inte om man bara ska ge dom deras favroitmat, vilket kan innebära makaroner och ketchup varje dag i en hel månad eller om man envist endast ska erbjuda den vanliga maten som resten av familjen äter.

Nu har min vän blivit så desperat så att hon ger dottern kex och kakor och hon tänker att det är ju bättre än inget. Vi brukar resonera så när barnen är sjuka - då får dom leva på russin, kex, smörgåsar och kakor. För vi vet själva hur det är att vara sjuk och utan matlust... då känner det bättre att dom får i sig något och orkar bli friska. Men annars så skulle jag nog inte göra så.

Hur resonerar ni? Bättre en smörgås eller en kaka än inget alls (kanske efter flera dagars matvägran)?
#1 - Marie

Det är rätt svårt. Jag kan tänka att barn äter då de är hungriga. Till slut tuggar de i sig det som serveras.
Och så tänkte jag att jag skulle göra då min son inte ville äta. men guuuud vad svårt att vara konsekvent där. Det gick inget vidare kan jag säga.
Tack och lov matvägrade han inte så ofta. Men jag kan tro att det är en enorm utmaning för de föräldrar som får ta dessa strider ofta och i flera dagar.
Jag har dessvärre inga råd att ge, mer än att var och en gör vad som passar dem.

#2 - Johanna

Jag skulle aldrig erbjuda mina barn kakor som ersättning för mat. Däremot så brukar det finnas någon form av mat som min son föredrar, typ yogurt, makaroner, rösti, frukt eller liknande

Min son är bara 3 år men blivit världsmästare i kräsenhet. Där känner jag att det är bättre han äter det han gillar än inget alls. Men då blir det som ovan, inga kakor eller annan gotta.

Min äldsta son var likadan när han var lite. Vi lät även honom äta det han föredrog istället för inget och idag är en 12 år, äter nästan all mat och en frisk och pigg!!

#3 - Mammalola

Nej det tycker jag inte. Finns alltid något i en rätt som barnet klarar av. Totalvägrar man så gör man men jag ställer mig inte och gör något annat. I längden blir det att göra barnet en björntjänst. Viktigast är ju att barnet dricker.

#4 - gabriella

Hej.
En känslig och viktig fråga, det är ju ganska vanligt. Jag förstår att det är jobbigt med barn som matvägrar. Tack och lov har inte något av mina två barn gjort det mer en någon enstaka gång. Mycket svårare att vara förälder än pedagog. Jag jobbar som förskollärare och har stött på några matvägrar. Några tips som jag tycker är bra är att man aldrig ska göra mat till makt. Bråka och tvinga aldrig, det blir bara motsatt effekt än vad man vill. Ge inte alternativ, men servera det man vet dom tycker om någon gång i veckan. Lägg upp pytteportioner, en matsked av allt. Det blir inte så jobbigt att titta på. Man kan även testa att ställa tallriken en bit ifrån så kan barnet dra tallriken till sig om det är intresserat , det blir lite lockande . Jag brukar aldrig gå in i en diskussion med barnet, lägger upp, serverar och ignorerar.

Tack förresten för alla goda saffrans recepten ;-)

#5 - Aviaja

Där är himla vid förskel om det är en macka eller en kaka barnet får.. en macka kan vara nyttig och lika bra som varm mat,. En kaka derimot, kan inte vara en ersätning för mat..
Min son har haft ett krånligt förhållande till mat, sen han föddes ( pga. sondmatning första månad i hans liv) och det har gjort så, att han bara äter det han känner är tryggt- Jag vet inte hur det är med andra såklart, men nej.. inte alla barn "äter när dom blir hungria" - Han låter hellere bli att äta, än att äta mat som han inte tycker om, eller om känns "konstigt" i halsen som han säger.. - Nu är han 9 år, och har fortfarende väldig få sorters mat han vill äta, och efter samråd med professionelle, har vi kommet fram till, att han får äta det mat som han tycker om, intet tvinga mat i honom, och att maten/måltiden skall vara nått trevligt. Det gäller såklart för honom som för dom flesta andra - kaka är inte mat.. men en macka går bra.. ;-) Tack för en härligt Blogg - har läst den genom många år..

#6 - Carola

Skulle aldrig ge kakor som substitut för mat. Och då känns det ju som att barnet dessutom lär sig att "slippa" äta mat och får kakor istället..vem tusan vill gå tillbaka till mat sen?? :)

#7 - Motvilliga Mamman

Har haft perioder då båda ungarna varit matvägrare. Pip hade en period på typ ett halvår då hon enbart åt pasta och korv. Då fick ungen pasta och korv, varannan dag. Till slut lossnade det av sig själv och nu går hon i alla fall med på att smaka på saker. Kakor hade jag inte erbjudit, de vill jag ju ha själv. Macka kan vara ok ibland istället för mat, men då tillåts inte sylt som pålägg utan ost och/eller skinka.

#8 - Cissi

Svårt det där! Hittills har båda tjejerna ätit allt och utan knussel, men storebror är mer kinkig.. Och då blir det oftast att han får mackor/skåpäter på kvällen, eller att jag får laga flera/anpassad mat när han är här - helst varierad mellan Max, McDonalds eller köpt pizza.. ;) brukar göra så att vi varvar sån "skräp-mat" med min riktiga mat och försöka stålsätta oss sen att han inte ska få mackor/snacks efteråt - är man hungrig kan man ta en frukt..

#9 - Anonym

Skulle jag aldrig göra, och jag skulle heller aldrig ställa mig att laga olika maträtter efter vad som passar. Här serveras det en maträtt och väljer man att inte äta, ja, då får man vara gnällig och hungrig tills nästa måltid. Att låta barnen få äta mackor, kakor och annat mellan måltiderna ger ingen bra effekt på långsikt. Hitills har vi inte haft någon speciell matvägran :)

#10 - Anonym

Skulle jag aldrig göra, och jag skulle heller aldrig ställa mig att laga olika maträtter efter vad som passar. Här serveras det en maträtt och väljer man att inte äta, ja, då får man vara gnällig och hungrig tills nästa måltid. Att låta barnen få äta mackor, kakor och annat mellan måltiderna ger ingen bra effekt på långsikt. Hitills har vi inte haft någon speciell matvägran :)

#11 - Martina

Ibland kanske man kan ge dem "makaroner och ketchup" flera dagar i rad men jag tycker inte att man kan ge barn godis och kakor istället för mat när de "matvägrar". De lär inte sluta vägra äta mat om de istället får sötsaker.
Barn äter om de är tillräckligt hungriga! Och om de inte äter alls på flera dagar så är det något annat som är fel och då bör en läkare träffa dem.

#12 - Jenny - mammaliv i Nashville

Jag hade faktiskt tänkt att blogga om detta idag då min August knappt äter alls. Han äter sin frukostmacka & sedan vill han inte ha annat än "snacks" på hela dagen. Jag försökte vara stenhård i en vecka, hade med mig mat han tyckte om överallt vi åkte & han gnällde ihjäl sig men vägrade (!!) äta. Trots att han var uppenbart hungrig. Och jag hade bara med mat jag vet att han tycker om. Så jag började ge honom yoghurt, mer mackor osv igen, och då åt han äntligen. Detta har pågått nästan August hela liv & vi är en familj som äter mycket varierad mat & middagarna ihop om kvällarna. Så jag klandrar inte mammor som har det som vi, som ger vika med kex.

#13 - Jessica Högberg

Svårt förstår jag, verkligen, men kaka?? Klart man kan laga mat ungarna gillar i dessa perioder, men kaka?? =))

#14 - Malin - allt och lite annat

Vi försöker att få våra barn att äta det vi äter men om de börjar matvägra i flera dagar så kanske jag skulle börja laga "säkra kort" och skoja till maten lite med att göra falukorv med pepparkaksformar och sånt. Men jag skulle nog inte erbjuda kakor istället för mat. Hellre då en smörgås, yoghurt eller frukt. Barn har ju så lätt att uttnyttja en dålig vana och då förväntar sig de ju oftast att de ska få kakor istället för mat fler gånger.

#15 - Milla

Min dotter försöker ständigt men en förälder måste vara en förälder. Det finns inget barn som svälter sig själv (förutom anorektiker, men det är inte det vi talar om). Har man börjat ge efter med kex och annat som barnet vill ha så har barnet vunnit, man har som förälder tappat kontrollen och det är barnet som bestämmer. Många är för trötta för att ta fajten vilket är trist. Barn testar och testar, men det gäller att som förälder vara steget före. Ingen mat - inget fika!!

#16 - Sofie

Jag skulle aldrig aldrig aldrig låta mitt barn gå hungrig!?
Aldrig!, visst, han är 3 1/2 år. Han har väldigt bestämda smaklökar och han vill helst leva på köttbullar ägg och lax.
Så antingen får han det (tillsammans med det vi andra äter givetvis) eller så får han smörgås/yougurt/frukt.
Jag vägrar att göra en grej av maten, vägrar att kämpa/tjata/bråka, för jag är säker på att han en dag kommer njuta av mer varierad mat.
(Dessutom äter han Allt som serveras på förskolan).

#17 - Susanna

Klart ungen slutar äta mat om han/hon får kakor och kex istället. Jag kan förstå att man blir desperat eftersom vissa barn, som min son t. ex, är ihärdig och väntar med att äta över huvud taget tills han får något han gillar. Är man inte en sån som inte lägger på sig så lätt blir det faktiskt inte så bra. Man kanske inte svälter ihjäl, men man koncenterar sig inte si skolan som man skulle. Enda lösningen för mig var att ta bort all glass, godis, kakor osv i veckorna, för då kunde han inte gå och vänta tills han fick sötsaker. Det var MYCKET jobbigt eftersom det då tog tre dagar innan han åt igen och innan jag visste om det skulle funka eller inte var jag nära att köpa honom en glass flera gånger.
Jag var likadan som barn, vilket gick ut över mina studieresultat och fortfarande äter jag ju faktiskt bara sånt som jag gillar. Jag äter nyttigt, sällan kakor och godis, men det jag är sugen på varje gång.

#18 - Maria

Nu har jag aldrig varit med om att min dotter vägrat äta mat. Men jag tror inte att jag skulle erbjuda henne kakor/kex istället. Då får hon väl gå hungrig om hon inte äter det som erbjuds, och kanske försöka laga sån mat jag vet att hon tycker om.

#19 - Hanna E

Jag tror inte att jag skulle göra det. Vi har ingen riktig matvägran här, men även om mina barn äter bra och sällan ens hoppar över ett mål så är förutsättningen för att får godis, glass och kakor att de äter någorlunda bra när vi äter mat.
Nu är inte det barnet som ev vägrar att äta mat den som är så förtjust i kakor (äter helst digestivekex och kan äta mariekex om det inte finns digestivekex, men äter inga andra kakor).

Dock har vi alltid gjort så att barnen får välja själva om de vill äta eller inte och vi tvingar dem inte. Vi frågar om de verkligen inte ska ha, men vi försöker verkligen inte att göra det till en maktkamp.
Vi serverar något som de gillar (eller tror att de gillar eftersom det kan ändra sig från ett mål till ett annat) vid varje mål så för det mesta finns det något för dem att äta vid varje mål

#20 - Rita

När min äldsta dotter var i 5-årsåldern matvägrade hon i flera månader. Hon kunde äta en köttbulle och dricka ett glas mjölk under hela dagen (kl 8.30-15.30) på förskolan och ville varken ha middag eller kvällsmat här hemma. Vi tog henne till läkare men det var inget fel på henne, så det slutade med att hon fick äta det hon ville ha, alltså i matväg. Hon kunde äta en halv smörgås, en köttbulle och en liten gurkbit på en hel dag, men drack 3 glas mjölk så vi resonerade som så att hon fick i sig det hon behövde främst genom mjölken. Men hon fick aldrig nånting sött istället för mat! Inga kakor eller glass, och frukt har hon aldrig gillat. Den enda gången hon åt lite mer var på lördagar, för om hon åt upp hela sin matportion (t.ex. 2 små köttbullar, en liten potatis och en gurkbit) så fick hon hela lördagsgodiset. :)

Vi gjorde aldrig nåt större väsen av hennes matvägran (förutom läkarbesöket samt mutan på lördagarna), och efter kanske 4-5 månader började hon äta normalt igen. Men hon har alltid varit extremt petig med maten, till skillnad från sina småsyskon.

#21 - Millan - två små och mamma mu

Bra fråga! Har inte funderat på det tidigare men det lär väl dyka upp en sånhär situation snart..