bambi

Har smartphones ändrat hur vi läser texter?
Flera av mina lärarkollegor har tagit upp problemet med att eleverna inte kan läsa eller inte läser ordentligt. Jag har märkt att jag själv har börjat skumma igenom texter rätt så snabbt, ungefär så som jag gör när jag läser något på internet eller på iPhonen och det slog mig då att det kanske är därför våra elever inte läser ordentligt? Jag har även läst om bloggare som tycker att deras läsare inte läser inläggen ordentligt då dom frågar om saker som stod i inlägget och även det fick mig att tänka på detta.
 
Är det så att vi alla har blivit skumläsare på grund av internet och smartphones? För det är ju faktiskt jobbigare att läsa en lång text på en skärm, speciellt en liten skärm som det är på en telefon så då är det förståeligt att man vill göra det enklare för sig. Kan vi då ha tagit med oss denna (o)vana till även utanför internet? Vad tror ni?
#1 - AktivaDagar

Hm... Intressant... Tänker efter och konstaterar att jag helt klart "skumläser" mycket numera. Men dock tänker jag också att man borde vara skapligt bra på att läsa för att kunna skumläsa...!? Iallafall för att skumläsa som jag tänker med skumläsa, att man "sveper över det skrivna" men inte läser allt men såpass så man vet liiite vad det handlar om...

Svar: Ja, precis då missar man kanske många viktiga detaljer. Men jag känner också att jag inte har ro att ta mig tid att läsa en text ordentligt, jag vill snabbt komma igenom den.
bambi

#2 - Emma

Jag kan hålla med om att jag skumläser, innan internet fanns det ju inte lika mycket att läsa och grotta ner sig i så jag tror att för att jag ska hinna med att läsa allt som intresserar mig blir det mycket skumläsning.

#3 - AktivaDagar

Fortsätter på min egen kommentar ovan: Det handlar säkert även om den mängd texter vi idag har tillgång till. Dock ställer ju detta ännu större krav på den unga generationens läsande... Om de ska kunna skumläsa i framtiden...

#4 - AktivaDagar

Fortsätter på min egen kommentar ovan: Det handlar säkert även om den mängd texter vi idag har tillgång till. Man hinner liksom inte läsa allt så noga...Dock ställer ju detta ännu större krav på den unga generationens läsande... Om de ska kunna klara att skumläsa...OCH kanske skulle man läsa mer i "mindfulness-anda"... Ett tecken i tiden hur vi läser, kan man säga!?!

#5 - dianasdrömmar

Så är det nog, får ibland jättekonstiga kommentarer på bloggen då det verkar som att den som kommenterar inte har läst alls...stor kram Diana

#6 - Anonym

Jag skumläser, men det har ja gjort i mångga år och tror inte att det har med internet att göra, men svårt att veta :)