bambi

Jule-tider
En äldre kollega till mig började reflektera om detta med hur tiden då man firar jul har förskjutits så mycket. Förut så var det inget julfirande alls innan första advent men sen så höll julen på till tjungonde knut. Nu för tiden så börjar man tidigare men sen är det slut efter annandag jul nästan. Det är som om vi anser att julen är den tiden vi konsumerar julklappar och att det är det julen handlar om?
 
Det känns lite tråkigt när jag tänker på detta, att julen mest kretsar kring konsumtion nu för tiden och att man inte har julgransplundring i samma utsträckning och "dansar ut granen". Det kommer jag ihåg att jag var med om dom första jularna här i Sverige (jag var 9 år när jag flyttade hit från USA) men sen har jag inte varit med om att dansa ut nån gran sen dess. Nu är det verkligen slut efter man har öppnat julklapparna.
 
Eller vad säger ni?
 
#1 - Tindra

Hej på Dig vännen, du har fått en award från mig, så kika in på bloggen min så ser du :)

#2 - Lina

Fast jag tycker det är väldigt mysigt att ha kvar grejerna över nyår å så...det är så mkt ljusare oc mysigare med allt julpynt. Vi firar dessutom juli i 4 nästan 5 dagar, eftersom det är både i sthlm med Peters familj och sen i Dalarna med min mamma och sen med min pappa, så julen är lång å mysig för oss. Super kul å ses igår, kram kram å se spå sönd hoppas jag.

#3 - Caroline

Jag tycker julen är mysig och håller hårt i den! Julafton firar vi två dagar. Julgranen har vi kvar så länge det bara går. Jag är van från det att vi var små att vi försökte ha granen inne till efter 14/1 så att den kunde pryda även min syster födelsedag.

#4 - ENDENISE

Du har fått en fin fin award av mig, skulle vara kul om du ville svara :) kram

#5 - Bee

Vi har alltid alt framme til tjugondeknut, tycker traditioner är viktiga, Julklappar är sekundära.

#6 - Linda

Jag ÄLSKADE julen som liten, men vad jag kommer ihåg så var det ju enbart julklapparna det handlade om. Men det är spännande det där hur ens syn på julen förändras genom livet. Då jag var "vuxen" men levde själv så blev jag mest förbannad på julen just för att det vart sånt konsumtionsjippo. Jag insåg att jag mer värderade att få vara tillsammans med min familj och umgås och ha det mysigt. Nu när jag har egen familj och en liten dotter så är jag tillbaka i konsumtionsträsket - men på ett bra sätt. Okej, vi ska ge varandra överdrivet många presenter, för att det ska vara så, men jag har verkligen sett till att bara önska och köpa saker som hon behöver. Dels för att vi bor väldigt litet och trångt, men också för att hon inte behöver ha något annat..än det hon behöver.. Vi har dessutom födelsedag och julafton med nio dagarns mellanrum och då blir det mycket saker på en och samma gång. Jag började handla födelsedagspresenter/julklappar till henne redan i augusti, för att jag sprang på något på rean, och jag tror att allt, utom en sak som jag köpt, har varit på just rea.
Jag ser dock fortfarande julen som en högtid som mest handlar om att träffa familjen och släkten, för det är ändå de minnena jag vill ge till min dotter. Sedan hoppas jag, då vi börjar fira julen hemma, att vi kan införa just julgransplundringen och allt det som hör till :)

#7 - LILITH - Boktokig mamma med borderline

Jag kommer ihåg när jag var liten och hur spännande det var att gå på julskyltningen nere på stan första advent, det var startskottet för julen. Nu har de redan pyntat och allt för länge sen. Vi kör på det gammal sättet här hemma, första advent är startskottet och så har vi jul långt in i januari med pynt, bakning osv.

#8 - AktivaDagar

Jag börjar gärna tidigt men för ljusets och mysets skull... Har minskat mycket på handlande och stressande men vill lysa upp i mörkret... Tidigt... Och sedan när det känns ljusare, efter nyår eller nåt, känns allt så "nytt och fräsch" så jag är klar för tulpaner..