bambi

Kanelströssel-kaka, förra julens absoluta favorit!
Jag minns fortfarande denna ljuvliga kanelströsselkaka från förra året. Kanel hör verkligen julen till och detta är perfekta kakan att bjuda på under julen. Så här skrev jag om kakan förra året: Detta är helt klart julens GODASTE kaka!! Såååå god kanelsmak och mumsiga pekannötter!
 
 
 
 
Strösseltopping
4 dl vetemjöl
1 3/4 dl ljus muscovadosocker eller farinsocker
1 ½ tsk kanel
1 tsk salt
165 g smör
1 dl grovt hackade pekannötter
 
Fyllning
½ dl ljus muscovadosocker eller farinsocker
½ tsk kanel
2 dl grovt hackade pekannötter
 
Kaka
110 g smör, rumstempererat
2 ½ dl socker
2 stora ägg
5 dl vetemjöl
1 1/4 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
1 ½ tsk vaniljsocker
2 ½ dl gräddfil
 
1. Börja med strösslet, blanda ihop allt i en skål med fingertopparna tills det är helt blandat och blivit små klumpar. Ställ in det i kylen under tiden.
2. Blanda ihop fyllningen i en annan mindre skål och ställ åt sidan.
3. Sätt på ugnen på 175 grader.
4. Fortsätt sedan med själva kakan. Vispa ihop smör och socker tills det är ljus och luftigt. 
5. Tillsätt ett ägg i taget. Tillsätt sedan mjöl, bakpulver, bikarbonat, salt och vaniljsocker i omgångar.
6. Ha till sist i gräddfilen och vispa ihop ordentligt.
7. Smörj en form med löstagbar botten. Häll i ungefär hälften av kaksmeten i formen och strö sedan över fyllningen.
 
 
8. Ha sedan på resten av smeten och till sist strösslet ovanpå. Grädda sedan i ugnen i 50-60 minuter, känns gärna med en sticka så att du är säker på att kakan är klar! Sen ringlade jag över lite florsocker och mjölk (ca 2 ½ dl florsocker + 2 msk mjölk).
 
P.S. Passa kakan så att den inte blir så bränd ovanpå! Efter ca halva tiden så la jag folie ovanpå.
#1 - Carola Paro

Försökte mig på denna igår men trots att jag hade den i ugnen i närmare 90 minuter så blev den aldrig klar! Tempade ugnen och den var på 175 grader som du skrivit att det ska vara. Till slut gav vi i alla fall upp, kakan var alldeles smetig i mitten, nästan så det rann. Gick absolut inte att skära där. Följde receptet till punkt och pricka så jag fattar inte vad som blev fel? Några tips?

Svar: Oj, så konstigt speciellt om temperaturen verkligen stämde hela tiden... Ingen aning. Har hört från andra att det har gått bra för dom också och att den blev jättegod.
bambi

#2 - Anonym

Ja, jag tycker det var konstigt. Har gjort flera av de recept du bloggat om och det har blivit bra. Men denna gång blev det konstigt. Jag tempade inte ugnen hela tiden, men när kakan var alldeles smetig efter 60 minuter så stoppade jag in en termometer, och den visade 177 grader så det bör inte ha varit något fel på så sätt.
Nåja, jag ska göra den igen, trots att den var kletig så var den god.