bambi

Min Skatt - nya antologier för barn!
 
Förra veckan jag var på ett sånt otroligt mysigt event på Rum för barn (Kulturhuset) som Loppi anordnade tillsammans med Bonnier Carlsen. Det handlade om barnböcker och hur viktigt det är att läsa för sina barn. Jag har tidigare bloggat om hur viktigt det är att läsa för sina barn. Från att 70 procent av småbarnsföräldrarna för tio år sedan läste varje dag för sina barn, läser idag bara 35 procent av föräldrarna varje dag
 
Jag fick veta att barn som började skolan och hade blivit läst för varje dag hade 12 000 ord i sitt ordförråd jämfört med 6000 ord om man inte hade läst för barnet. Språk är makt och det är så viktigt att ge barnen dessa verktyg!
 
 
Jag blev så inspirerad av alla barnboksförfattare som var där. Vi fick med oss hem en massa böcker och en av mina och barnens nya favoriter ser ni här ovanför och den heter Treo, Enis och en till. Den handlar om zebror som bor tillsammans och det är så underbar bilder i den boken! Love it!
 
 
Men det som var den stora nyheter var bokserien "Min skatt" som är en antologi med en massa sagor och sånger. Dom som har satt ihop dessa har åkt runt bland en massa förskolor för att se vad man sjunger för 2-åringar och så vidare. En jättebra ålderanpassad bok, perfekta födelsedagspresenten eller julklappen.
#1 - Lina

Vilket roligt event :) Så himla synd att jag jobbade, barnböcker är alltid roligt....

Hoppas ni mår bra, skoj å ses i sönd, kram kram