bambi

Saffranskladdkaka med mandelmassa och vit choklad
Har ni kommit in i julstämningen efter alla mina saffrans-inlägg? Jag hoppas det! Det har jag i allafall och jag har nog blivit lite smått beroende av saffransdoften och smaken. Den är ju så underbar!
 
Kladdkaka är ju sååå gott och denna blev så där perfekt seg och mjuk efter en kväll i kylen. Smaken av vit choklad och mandelmassa är lagom balanserad mot saffranen. Det är inget av smakerna som tar över utan man känner allihopa samtidigt när dom dansar i munnen  ;)
 
Detta recept kommer från Amandas Jul som alltså är en blogg nischad mot jul, så om ni inte har kommit in i julstämningen ännu så kan ni ju kika in där också! 
 
 
 
125 g smör
100 g vit choklad 
0,5 g saffran 
2 1/2 dl strösocker
1 ½ dl riven mandelmassa
2 dl vetemjöl
3 ägg
2 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en form med löstagbar kant.
2. Smält smöret och chokladen i en kastrull på svag värme. Rör om hela tiden.
3. Häll i saffranet och ställ kastrullen åt sidan.
4. Blanda ihop alla torra ingredienser, tillsätt sedan smörblandningen och till sist äggen. RÖR till en fin smet.
5. Häll smeten i formen och grädda i ungefär 30-35 minuter i mitten av ugnen.
#1 - Amandas jul

Men åååh, vad kul att hitta receptet här! :) Kul att du gillade den!

#2 - Lina

Gud så god denna måste jag testa, min man älskar ju kladdkakor. kram

#3 - Jeanette

Helt underbart gott! Inte för att det då förvånar mig.. Allt jag bakat efter dina recept är ju supergott! =)

#4 - Rosie

När ska mandelmassan in???

Svar: Under "blanda all torra ingredienser"
bambi

#5 - Ida

Den här gjorde jag i helgen - supergod!!

#6 - Lina

Gjorde denna igår, grymt god. Har precis bloggat om den och länkat t dig, kram kram