bambi

Vad driver människor att skriva en elak kommentar till någon man inte ens känner?
Nu är jag väldigt förskonad från elaka kommentarer men då och då trillar det in någon. Anonyma, ibland förtäckta att vara "snälla" och "välmenade".
 
Igår så var jag inne på Malins blogg och läste hennes inlägg om näthat och det är exakt så jag känner och tänker. Om man nu tycker så illa om en person varför tar man sig tid att läsa hens blogg? Varför lägga energi på den personen som man "hatar" så mycket? Vad kan det ge den personen tillbaka? Mår den bättre efter att ha klickat på "sänd" när den har skrivit att bloggaren är ful eller dum i huvudet?
 
Jag håller på att handleda ett gymnasiearbete inom just detta ämne. Eftersom jag är lärare i psykologi så har jag blivit tilldelat handledning av detta arbete. Nu har inte eleverna hunnit så långt, men dom vill titta på varför människor mobbas på nätet. Varför är det lättare att göra saker på nätet än saker i verkliga livet? Det är ju fortfarande verkliga människor som tar emot dessa elaka kommentarer, verkliga människor med verkliga känslor. Men det är klart att det ser man ju inte riktigt och då är det kanske lättare att tänka bort...
 
Men efter 6 år som bloggare så har jag lärt mig att vissa ämnen är känsligare än andra och då får man lättare elaka kommentarer. Det verkar som ämnen som ekonomi, utseende och barnuppfostran triggar vissa människor att säga EXAKT vad dom tycker och tänker... och kanske lite till.... 
 
#1 - Sofia

Skönt att läsa om att det pratas om detta.
Jag skrev mycket om mig och familjen på bloggen då en person i familjen var mycket sjuk.
Någon "retade sig" på det och valde att anmäla mig.
Inget fel hade/har begåtts från min sida men det slutade med att jag tappade livsglädjen och numera är sjukskriven och inte alls mår bra.

Kram Sofia

Svar: Usch, det där låter inte alls bra! Tänk om folk tänkte på hur detta verkligen kan påverka andra :( KRAM
bambi

#2 - Natali BLOGGAR om livet med 4 barn ♥♥♥

Ja gud ja, jag har haft en hemsk tid med så mycket elaka kommentarer senaste tiden så jag funderat på att sluta blogga. Inland vet jag inte hur mycket jag ska orka :(

Svar: Jag vet och jag var på väg att länka till dig i inlägget men ville inte "lämna ut dig". För ibland kan sånt bara locka till sig fler korkade människor.... KRAM
bambi

#3 - Camilla

Fattar inte alls sådant där. Det är för lätt att sitta och vara anonym bakom en skärm, för 99% av alla sk näthatare skulle aldrig våga säga något öga mot öga.

#4 - Josefine

Det är tråkigt när man får kommentarer som bara har i syfte att trycka ner någon.

Jag tror att människor ser en trygghet i att sitta bakom datorn och kommentera. De tror sig kunna få säga vad de "tycker" och sedan komma undan med det. Likt människor i trafiken, där man vågar svära och skriva åt folk medan man sitter i sin trygga sfär i bilen.. vilket man aldrig/ sällan skulle våga öga mot öga. Människor tycks ha den relationen till internet i stort... Att man är i någon helt annan, trygg värld.

En annan intressant tes är de som kollar på porr, men aldrig skulle vilja erkänna det i det verkligheten. Jag tror människor tror sig kunna bete sig hur som helst så fort de kan vara anonyma. De inser inte att Internet bara egentligen är en "förlängning" av vår verklighet.