bambi

Vintercupcakes
Jag kände att det var länge sen jag bakade cupcakes så det fick bli några riktigta vintriga cupcakes med kristyr snöflingor. Snöflingorna är alltså gjorda av kristyr som har fått stelna över natten. Det var lite pilligt och svårt att spritsa dom, det krävs nog lite träning för att få dom riktigt snygga. Men dom måste torka ordentligt, annars går dom bara sönder.
 
Jag har gjort chokladbottnar och sen en vaniljfrosting som jag har färgat svagt blått men vanlig karamellfärg.
 
 
 
 
1 ½ dl vetemjöl
½ dl kakao
1 1/4 dl strösocker
1 ½ tsk bakpulver
en nypa salt
40 g smör, rumstempererat
1 1/4 dl mjölk
1 ägg
1/4 tsk vaniljessens
 
Vaniljfrosting
250 g florsocker (ett halvt paket)
80 g mjukt smör
1/4 dl mjölk
några droppar vaniljessens
 
1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Lägg mjöl, kakao, socker, bakpulver, salt och smör i en bunke och vispa samma med en elvisp.
3. Vispa ihop mjölk, ägg och vaniljessens. Häll långsamt hälften av mjölkblandningen i mjölblandningen medan du vispar. När alla klumparna har försvunnit så häller du i resten och vispar tills smeten är slät.
4. Skeda upp smeten i formar och grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter. Prova med sticka innan du tar ut dom!
5. Frosting: Vispa ihop florsocker och smör till en slät smet. Blanda sedan i mjölken och vaniljessensen. Vispa tills frostingen är lätt och fluffig, minst 5 minuter.
#1 - Laura

Åhhh vad fina! Kanske en dag ska jag ge mig på cupcakes ändå...
Själv ska jag baka pepparkakscheesecake ikväll :)

#2 - line

skulle älska att se dig i hela sverige bakar! du skulle vinna :)