bambi

Barn som dricker läsk
Tjolahopp! Jag har haft fullt upp idag med möten och samtal. Sen så är maken iväg på kurs så då har det blivit svårt att få tid att blogga, men nu sitter barnen och ser på Pippi.
 
Den senaste tiden har jag knarkat dokumentärer men också undersökningar och forskning. Jag har försökt att följa forskningen inom området socker + barn. Först så trodde jag att det fanns en koppling mellan bråkiga barn och socker, tills jag såg en dokumentär som visade att det inte fanns någon koppling mellan det. Dom ordnade två kalas för en grupp barn (vid två olika tillfällen), ett kalas fullproppad med socker och ett utan socker och efter båda tillfällena var barnen uppspelta, trötta och allmänt bråkiga. Man kom fram till att det var mer situationen som gjorde barnen på det humöret.
 
Men, så idag, läser jag detta i en vetenskapstidning:
 
 
En undersökning med 3000 barn som visar att barn som dricker mycket läsk ofta är aggressiva och har koncentrationssvårigheter. Ju mer läsk barnet dricker, desto vanligare är det att barnet förstör kamraters leksaker, hamnar i slagsmål eller liknande.
 
I studien har man justerat för sociooekonomiska variabler, föräldrarnas hälsa, omfattningen av tv-tittandet och om någon av föräldrarna har varit dömd till fängelse och ändå kvarstår sambandet!
 
När jag läser detta så är jag glad att barnen inte dricker läsk. Leah har smakat nån enstaka gång men Zack vill inte ens smaka. Saft blir det bara på kalas eller vid utflykter. 
 
Hur ser ni på detta med barn och läsk?
#1 - Natali BLOGGAR om livet med 4 barn ♥♥♥

Socker är inget gift, men det blir det om barnen måste ha sött hela tiden. Mina barn får dricka läsk på kalas, fester och andra tillställningar. Även om vi äter ute brukar barnen få beställa läsk. (inte minstingen förstås)

Jag har väldigt lugna barn generellt, märker inget särskilt om de dricker läsk eller vatten.

#2 - Veronica

Mina barn dricker inte läsk. Jag tycker att dom är för små. Kanske någon gång på kalas, men dom föredrar faktiskt saft. Oftast dricks det vatten och mjölk här hemma. Vatten kan man ju variera smakerna på mycket. Barnen älskar citronvatten och gurkvatten. Perfekta drycken till middagar tycker jag!

#3 - Elin - Livat på torpet

Mina barn dricker inte läsk. Dom är som Zack och vill inte ens smaka. Sen är det ju en sak som man inte trugar på dom heller om dom säger nej ;)

Saft får dom ibland. Och ibland gör vi sån där lättdryck till maten. Men jga märker aldrig nån skillnad på barnen efter att dom druckit det. Håller mer in på det när jag tänker på tänderna ;)

#4 - Aggie

Sonen nu 4 år har precis fått börja dricka lite läsk vid speciella tillfällen, det är lite lyxigt. Tror inte på total förbud, för då brukar man vilja ha saken som är förbjuden ännu mera...
Men sen så skulle han aldrig få dricka läsk med koffein i, som coca cola tex. Tvåringen har inte fått smaka allas ännu.
Kram!

#5 - Emmelie - Mamma till Ebba och Hugo

Jag försöker undvika det men kan tycka det är okej på helgen eller iallafall en gång i veckan. Känner väl att jag inte kan hålla dem borta ifrån de eftersom jag själv dricker. Och mina är lika aktivia med eller utan socker :P Haha

#6 - Hondjur

Sanna får dricka ibland. Om vi äter ute, kalas eller ibland till fredagsmyset.
Oftast blir det bara något klunk... Det är väl mest själva tanken som är rolig.
Min unge är ju som bekant inte så förtjust om det blir för sött vilket läsk är.
Saft dricker hon inte alls.
Äpplejuice kan gå an - om det är rätt märke :) Annars är det vatten eller rismjölk (som förövrigt är jättesött) Hehe.

Det är nog olika från barn till barn det där men jag märker då ingen skillnad i alla fall! :)

#7 - LILITH - Boktokig mamma med borderline

Här hemma har det varit en icke-fråga. Eftersom de aldrig ens fått smaka min Cola har de heller inte ens vetat att de tyckt om det och därför inte tjatat om att få det. Rasmus var tonåring innan han började dricka kolsyrat. Leo har fått smaka hemma hos pappa så nu kan han fråga nån gång ibland om han kan få smaka lite. Jag dricker max något glas på helgen, och han kanske smakar nån klunk varannan månad eller så.

Jag tänker inte bara utifrån beteende utan mer ifrån ett hälsoperspektiv. Därför blir det också sällan saft, lättdryck osv. Till maten är det mjölk eller vatten. På helgen kan man ibland få ett glas oboy till frukost.

#8 - Terése

Tror att det är individuellt. Att barn reagerar olika på socker helt enkelt.

Min lille är inte ens 2år gammal, så det här med socker har inte varit någon grej ännu. Han får smaka bulle och dylikt när vi äter. Godis äter vi inte alls hemma (är chipsmänniskor) men det finns ju socker i allt möjligt och räds inte det på något sätt. Skulle jag däremot upptäcka en "personlighetsförändring" i samband med sockerintaget så skulle jag självklart vara mer restriktiv.

#9 - Tjejmorsan

Åhhhh detta ämne har jag tagit upp många långa gånger med vänner och anhöriga till barn med ADHD..

Åtminstone min dotter som har bla ADHD påverkades av socker när hon var liten.. Nu väljer hon självmant gärna bort socker och läsk dricker hon inte överhuvudtaget som tur är...

Själv tror jag ju att socker och överaktivitet kan ha ett samband. Dock säger jag inte att det är så.
Men det är ju bara att se till sig själv.. socker ger dig en höjd snabb energi som förvisso försvinner lika fort ur kroppen..
och varför försvinner huvudvärken om du tar ett glas cola??

Ja än är inte det här ämnet över känner jag :)

Kram

#10 - Longevity - en blogg om hälsa

Vi dricker läsk på fredagar annars inget alls.

#11 - Jenny - mammaliv i Nashville

Jag tror mycket på att det är kemikalier etc som även ställer till det i kroppen på små barn.
(Läs tex. om Mountain Dew eller orange gatorade. Otäckt!)
Vi dricker inte läsk i vår familj, så jag har noll planer på att någonsin erbjuda August. Vi dricker inte heller saft/lemonade eller något. Bara vatten samt kolsyrat vatten (gjort hemma på Soda Stream).
Jag tänker inte förbjuda socker på något vis, men de saker som innehåller ämnen som är direkt farliga för socker (läsk, lättdryck etc) får August inte så länge jag kan bestämma. Däremot får han gärna äta de saker jag bakat hemma då jag vet exakt vad som är i samt alla varor är fair trade etc. Jag tror att det sockret inte alls är lika dåligt som en påse köpegifflar.
Oj vad jag svamlar.. men som sagt. Noll läsk till mitt kiddo :)

#12 - Anonym

Vi har sällan läsk hemma så det händer verkligen inte ofta. Intressant är detta i alla fall för de kompisar mitt ena barn umgås med vet jag dricker läsk till maten dagligen och de har jättesvårt med aggressivitet och impulskontroll. Man tycker liksom att bitas, rivas och slåss inte borde vara första reaktionen när en närmare femåring blir arg om ingen annan diagnos föreligger. Dessa olika barn har alla föräldrar som agerar sansat och pedagogiskt annars.

#13 - Alfva

Läsk och socker är ju inte riktigt samma sak, för läsk innehåller så mycket annat än bara sockret. Men för ett barn utan problem med hyperaktivitet eller aggressioner ser jag inga bekymmer, däremot kanske kroppen reagerar annorlunda på läsk/socker om signaleran är andra?

Nej, mina barn dricker inte läsk, den dagen det blir aktuellt blir det i alla fall inte Coca Cola i första taget. Koffein lär de få i sig senare i livet ändå, det tänkte jag inte få dem att fastna på redan nu....

#14 - Anonym

Läsk tycker de inte om. Men saft kan de få till fredags/lördagsmys, vid fika, kalas eller när de är sjuka.

#15 - Anonym

Vi har sällan läsk hemma så det är inget problem. Frågar de stora tjejerna (7 och 10 år) specifikt efter läsk nån helg så köper vi det och då dricker de ett glas var, sen vill de inte ha mer för att det är för sött. Jag brukar inte förbjuda barnen att äta eller dricka vissa saker för då blir de sakerna extra intressanta. Minstingen på 1,5 år nöjer sig än så länge med det han blir serverad. :)

#16 - Rita

Det var jag som kommenterade som Anonym här ovan. :)

#17 - Tess

Mitt barn dricker bara läsk vid kalas och då aldrig Cola (vill inte att han ska få i sig koffein). Oftast på kalas är det dock saft som gäller för mitt barn är inte så glad i bubblorna i läsken. Men jag märker inte att han blir bråkigare av att dricka saft, Festis eller läsk. Krävs det en regelbunden användning eller menar de att det påverkar direkt?

#18 - dianasdrömmar

Mina killar är ju lite större så läskförbud funkar inte men däremot bara läsk på helgen kram Diana

#19 - Jenny

Jag undrar om det är så mycket värre med läsk ön saft? Vad säger studierna månne? Vilket ämne i läsk är det som leder till aggressivitet och koncentrationssvårigheter? Saft kanske känns mer naturligt, men i många saftsorter är det säkert en hel del E-ämnen och dylikt. Jag tror överlag på att konsumera måtta och att anpassa efter individen, men jag tror inte att läsk är värre än andra sockriga drycker.

#20 - Nina

Min stora dricker inte läsk, eller saft eller någon annan söt dryck alls.
För min andra blir det på kalas, och nån gång ibland på semester. Absolut inte varje helg, eller varje gång man äter ute. En gång i månaden, max.

#21 - Popprinsessan

Har en sjuåring och en tvååring. Ingen dricker läsk, eftersom sjuåringen inte gillar bubblor. Vet inte om hon ens har smakat (mineralvatten) någon gång eller om hon bara tror att hon inte gillar det. Jag är bara glad så länge hon inte dricker det, för då blir det inget lillebror heller efterfrågar. Saft blir det vid kalas, utflykt, semester osv, annars är det vatten som gäller hos oss.

Själv dricker jag lite lightläsk. Jag vet att det inte är bra och ska sluta med det hade jag tänkt. Unnar mig bara det ibland. Och jag vill absolut inte ge barnen lightläsk/lightsaft. Korkat att dricka det själv, jag vet. Dödade en hel myrstack i somras med en flaska Fun light så det går fetbort hos oss.
Märker inte på våra barn om de fått i sig socker. Hade däremot tidigare en granne som blev direkt sockerhög efter lite läsk. Speedad.
Tror kanske inte på förbud, men att vara restriktiv. Godis och socker någon gång i veckan, inte varje dag.

#22 - Helena

Den stora (13 år) får dricka läsk på helger och när det är kalas och så. Den lille (1 år) har fått smaka några enstaka gånger och tycker visserligen om det -men han är alldeles för liten för att få det regelbundet. Själv dricker jag läsk varje dag, men det enda vi har hemma i läskväg är Pepsi Max (gillar ingen annan läsk). Jag tror inte att socker och aggressivitet hör ihop, barn som är aggressiva har ju oftast någon bokstavskombination.

#23 - Lisa Bergkvist

Vilken tidning var det?

mvh

Svar: Modern Psykologi
bambi

#24 - EN MÖLNBOBOS LIV - MAMMA TILL MELVIN OCH FELIX

Melvin gillar inte heller läsk utan vill alltid ha mjölk när vi är ute och äter (och hemma). ibland vill han han nyponsoppa och det är säkert sött men det är inte varje dag han får det.

Är glad att han inte dricker läsk. Han är inte så hemskt mycket för godis heller. Sällan han säger att han vill ha. Kalaspåsar brukar vi få slänga bort för att godiset är gammalt och hårt. Däremot gillar han fikabröd...

#25 - louise mamma till hugo

Sonen brukade få läsk på helgen tidigare. Men har tagit bort det helt nu. Enda gng han får är ett glas hos farmor och farfar varannan söndag. Ska vi lya till det väljer vi jucie istället. Senaste ggr har sonen faktiskt valt ramlösas smaksatta vatten istället heller det

#26 - louise mamma till hugo

Sonen är 4 år