bambi

Barnkläder och genus
När Leah var liten så skrev jag att jag aldrig skulle sätta på henne klänning så länge jag bestämde. Nu bestämmer inte jag längre och jag har alltid sagt att när hon uttrycker sin egen vilja när det gäller kläder så kommer jag att respektera det. Kläder är ändå ett sätt att uttrycka sin personlighet och sina känslor på.
 
Så, som ni har säkert märkt i bloggen så har Leah själv valt klänning många dagar och det får hon då ha. Jag vill inte heller att det ska kännas som att det där med tjejigt är något "fel" eller "dåligt" men samtidigt vill jag att hon inte ska känna att hon "borde" eller "ska" klä sig på ett visst sätt. 
 
Men jag märker helt klart att Leah är mycket mer påverkad av normer än vad Zack är. Leah tycker om "tjejiga" saker, kläder och filmer. Men hon har inte kommit så långt att hon vägrar allt som är icke-tjejigt, vilket jag har hört och sett bland andra barn.
 
Här är ett utval av outfits från det senaste halvåret. Rätt så blandat ändå.
 
 
Leah har bestämda åsikter och det gäller även klädvalet. Zack är inte lika bestämd och ibland föreslår jag att han ska ha något på sig och han accepterar det men allra oftast så plockar han fram kläder själv. 
 
Jag är glad att Zack fortfarande tycker om rosa. Vi har alltid klätt honom i alla färger, inklusive rosa, ända sen han föddes. Han varierar väldigt mycket mellan att vissa dagar vilja ha rosetter i håret till andra dagar vilja ha skjorta och slips. Jag tycker om att han känner sig så fri i detta så att han kan klä sig efter humör och tycker inte att det är något konstigt nåt av det.
 
Här är ett urval av Zacks outfits det senaste halvåret. Även här, väldigt blandat tycker jag.
 
 
Jag känner att jag själv har tagit ett steg tillbaka i detta med barnkläder och genus. Jag känner inte lika starkt inför det som förut. Jag känner att det inte är så farligt om barnen klär sig stereotypiskt ibland, för jag har ändå försökt att ge dom grunden. Med det så menar jag att så länge jag har fått bestämma så har jag klätt dom i alla färger och sen så försöker jag alltid köpa kläder i alla färger och av alla dess slag. Så då har dom "grunden" och nu är det llite mer upp till dom. Det är väl så det är med allt när det gäller barn, vi ger dom grunderna och hoppas på att dom ska göra bra val utifrån det vi har lärt dom.
#1 - Beata

Jag håller med till större del, man kan ju inte klä dem i sådant de inte vill ha och känner sig bekväma i. Fast ibland så säger jag ifrån när dottern vill ha klänning och de ska på aktiviteter som gympa eller lekpark, då blir det opraktiskt och det köper min 4 åring.

#2 - Hannah

Du är så klok! :)

#3 - Emmelie - Mamma till Ebba och Hugo

Håller helt med dig ang de =)

#4 - Tess

Just med tjejer är det mer "öppet" att ha allt möjligt. Jag tycker det är synd att det inte är likadant för pojkarna. Min son är bara 3 år och bryr sig inte så mycket om vad andra tycker än så länge då det gäller kläder. När han väljer själv blir det ofta färgglatt och när han fick köpa kläder på egen hand så valde han en skarpt rosa tunika med Lille Skutt och Nina Kanin på. Jag hoppas att han får ha kvar sitt eget tycke även när han blir äldre :-)