bambi

Det bästa H&M har gjort på länge....
Det är ju snart Halloween och tyvärr så brukar maskeraddräkter för barn vara väldigt könsindelade med prinsessklänningar för flickor och superhjältedräkter åt pojkar. Därför blir jag så glad när denna dyker upp på H&M:
 
 
Jag försökte hitta bilden på mig när jag var liten och klädde ut mig till Wonder Woman en Halloween men jag hittade inte den. Men jag minns hur häftig jag kände mig och jag kände mig supertuff och stark. 
 
 
Häromdagen såg barnen på Prinsessan Lillifee och den lilla enhörningen och i den filmen så räddar prinsessan Lillifee en prins. Det kändes skönt att se en film men lite omvända roller. Just barnfilmer som är genusvänliga är väldigt svåra att hitta tycker jag. Ni får gärna dela med er av tips om ni har några!
#1 - fröken K | svensk amatörfotograf i Norge

Å, min son skulle älska att ha den på sig!

#2 - Rebecca

Så nice! Smått sugen på att köpa hem en dräkt och lägga i utklädnads-lådan för framtiden. Min bebis är tre och en halv månad nu så det dröjer (förhoppningsvis) ett bra tag tills dräkten passar. Nu ska jag snoka vidare i din blogg! :-)

#3 - Sabina

Det trista är ju att H&M delat upp maskeradkläderna i pojk och flick. Klänningarna finns såklart på flickavdelningen och alla superhjältekostymer på pojkavdelningen (förutom just den fina Wonder Womandräkten). Man kan ju tycka att de på hemsidan bara kunde ha en kategori under barn som heter maskerad men nej. Jag blev besviken även om jag tycker att den nya kollektionen med utklädningskläder är superfin!

#4 - Anonym

Fast jag tycker inte den där klänningen är ett dugg bättre än de andra ifrån "tjejavdelningen". Är det den hon vill ha så visst, men skulle hon vilja ha den mest rosa puttinuttiga så självklart.

Svar: Men hur kan du tycka att denna är samma som en rosa puttinutti klänning? Denna står ju ändå för styrka och allt tvärtom mot en rosa puttinutti klänning.
bambi

#5 - Anonym

Men det beror ju också helt på hur man ser det och uppmuntrar sitt barn till att tänka. Oavsett om barnet har en rosa puttinuttklänning så uppmuntrar jag, och alla i närheten, vänner, mor&farföräldrar, förskoleperson osv, till att man kan vara hur stark som helst oavsett.

Svar: Men främlingar och personer man inte riktigt känner som barnet möter kommer ju se på barnet på ett annat sätt om barnet har en rosa klänning eller en superhjälteklänning. Man associerar olika till dom olika klänningarna och det ligger rätt i dom olika klänningarna. Det kan handla om så subtila saker som tonläget av rösten när man pratar med barnet eller kroppsspråket och allt sånt påverkar barnet i längden.
bambi

#6 - Anonym

Det förstår väl jag också, men varför ska jag anpassa mig och klädvalet efter vad andra kan säga och tänka. Jag lär henne istället att hon kan vara hur stark som helst oavsett om hon har Batman eller prinsessklänning.
Sedan så tycker jag inte att det är så stor skillnad på de puttinuttiga och "superhjältesklänningen", den kan minst anses vara lika puttinuttig ifrån folk som möter barnet ifråga.


Svar: Fast dom allra allra flesta associerar nog superhjältar med styrka och mod så chansen är ju betydligt större att folk bemöter henne som en modig tjej.
Det är trist att man kan känna att man behöver anpassa sig till folk runt omkring, men till viss del tror jag att man behöver det för vi lever ändå som en del av samhället. Vi kan inte helt alienera oss från det. Och oavsett hur mycket vi pushar våra barn för att bli starka så kommer det påverkan utifrån...
bambi

#7 - Anonym

Absolut, och du gör som du vill och jag gör som jag vill. Så är det bra med det.