bambi

En veckas mat för en familj
Om man tänker på vad man stoppar i sig under en vecka så kan det bli rätt så mycket. Speciellt om det är något man äter eller dricker varje dag. Många bäckar små....
 
Jag tycker att det är så intressant att jämföra kulturer. Vi är ofta så inne i våra egna liv så vi har svårt att tänka att man kan leva på andra sätt. Som ni vet så brukar vi beställa hem mat, jag tycker att det sparar så mycket tid och pengar (för man köper inte en massa onödiga saker) men när jag berättade för min syster om detta svenska fenomen (att få hem matvaror till dörren) så tyckte hon att det lät jättekonstigt. Samma sak när jag diskuterade detta med en tjej med italiensk bakgrund. Hon berättade att i italien skulle man ALDRIG handla maten på det sättet. Där man vill man lukta, klämma och känna på det man ska handla. Ja, det är nog rätt så svenskt att få hem matvarorna ända till dörren.
 
En fotograf intresserade sig för olika kulturers matvanor och tog kort på en veckas mat för en familj i olika länder. Det är rätt så intressant att jämföra mängden (!!), hur mycket grönsaker och frukt man äter och läsk och chips. Tänk att en familj faktiskt kan klara sig rätt så bra med rätt enkla matvaror.
 
 
USA:
 
Mexiko:
 
Italien:
 
Mali:
 
Chad:
 
Bilder ifrån Peter Menzel
#1 - Hondjur

Det ger onekligen lite perspektiv.
Och det känns som att man kanske borde tänka om lite.
Behöver - vi verkligen allt det där vi handlar?!

#2 - Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Vilken tankeställare! Tack :)

#3 - michaela- mamma till tre 💗

oj vad roligt att se! väldigt talande bilder och jag känner spontant att jag INTE vill äta som en familj i usa...

#4 - michaela- mamma till tre 💗

roligt var fel ordval. många har verkligen mindre mat än vad någon ska behöva ha. intressant är bättre ordval.

#5 - Lina

Stora skillnader,,,, kram

#6 - CL

Vad heter fotografen? Har hen fler bilder?

Svar: Det står längst ner, under bilderna!
bambi

#7 - Sofia

Usch vad läskigt men ack så viktig tankeställare.

Kram Sofia