bambi

Hembesök av en toxikolog från Astma- och Allergiförbundet
 
I torsdags så fick vi hembesök av toxikologen Ewa Daniel från Astma- och Allergiförbundet i danmark. Hon kom förbi tillsammans med PR-ansvarige för Finish och deras nya produkt Power & Pure som har fått Astma- och Allergiförbundets svalanmärkning
 
Toxikologen tittade på alla möjliga produkter som vi använder här hemma, allt från renöringsmedel till schampo och body lotion för att se om dom innehöll några allergiframkallande ämnen. Något som jag inte visste var att även om man inte har haft allergier förut så kan man få det helt plötsligt, i vilken ålder som helst, när kroppen har "fått nog". Varken jag eller maken har några allergier så jag har inte tyckt att det har varit så noga med sånt, men då hade jag ingen aning om att just kontaktallergi är något som ALLA kan få. 20% av svenskarna har någon form av kontaktallergi.
 
 
Hon tittade på innehållsförteckningarna (som är som kinesiska för oss "vanliga" människor) och strök under sånt som inte var bra. Hon berättade att EU har en lista på 26 parfymämnen som är EXTRA allergiframkallande. Dom är inte förbjudna med det ska stå klart och tydligt på produkten om den innehåller någon av dessa 26 parfymämnen (annars så kan dom endast skriva "perfume"). Men man måste ju själv hålla koll på dessa 26 ämnen. Jag kan säga att vi hade FLERA produkter som innehöll saker från den listan. Kolla själva om dina produkter innehåller något av ämnena på listan:
 
Alpha-Isomethyl Ionone
Amyl cinnamal
Amyl cinnamyl alcohol
Anise alcohol
Benzyl alcohol
Benzyl benzoate
Benzyl cinnamate
Benzyl salicylate
Butylphenyl Methylpropional
Cinnamal
Cinnamyl Alcohol
Citral
Citronellol 
Coumarin
Eugenol
Evernia Prunastri (Oakmoss) Extract
Evernia Furfuracea (Treemoss) Extract
Farnesol
Geraniol
Hexyl cinnamal
Hydroxycitronellal
Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde
Isoeugenol
Limonene
Linalool
Methyl 2-Octynoate
 
Och just parfymallergi ökar lavinartat:
 
 
Det var lite läskigt att hon upptäckte ett av dom parfymämnena på listan i barnens schampo som det just stå "parfymfri" på. Hon blev rätt så upprörd själv och tyckte att jag skulle anmäla det, eftersom det är falsk marknadsföring och olagligt. Ändå gör företag så? På produkter till barn?? Skrämmande!! 
 
 
Efter det att hon hittade parfym i det parfymfria barnschampot så blev jag lite skraj och plockade fram barnens tandkräm. Vi hade tre olika sorter hemma så jag tänkte att hon kunde se vilket som var bäst. Hon tittade på innehållsförteckningarna och radade upp dom från sämst (längst till vänster) till bäst. Just tandkräm känns lite läskigt eftersom barnen får det i kroppen och inte spottar ut det. Jag kan säga att jag slängde dom två som fick sämst betyg på direkten! 
 
 
Hon berättade att just deodorant är något som kan framkalla allergi då man har tunn hud under armarna och i stort sett ALLA deodoranter innehåller ju parfym! Men då bad jag henne titta på Absolut Torr som jag använder ibland och hon godkände den! Hon sa att den faktiskt är bättre än vanliga deodoranter med en massa parfymer och att det inte var några farliga kemikalier i Absolut Torr. 
 
 
Sen tittade hon förstås på maskindiskmedlet som vi hade hemma. Den hade inte ens en innehållsförteckning! Så skamligt, egenligen! Men hon berättade att man ser direkt att det är färgämnen i diskmedlet och det är inget som behövs för diskmedlets funktioner. Man tillsätter färgämnen i allt möjligt utan att man behöver det och även det kan framkalla allergier.
 
 
Hon radade upp sakerna som jag hade tagit fram, från dåligt till bra. Jag blev superglad över att min hudkräm från La Roche-Posay var bra och att även mina ansiktsprodukter från Dermalogica fick godkänt (och missa inte erbjudandet om 25% rabatt på Dermalogicaprodukter). Jag blev förvånad över att vissa ekologiska produkter innehöll en hel del allergena ämnen. 
 
 
Man kan lätt känna en känsla av hopplöshet efter ett sånt här besök. Hur ska man som vanlig lekman hålla koll på alla dessa kemikalier och ämnen? Då är det faktiskt enklast att kolla efter Astma- och Allergiförbundets märkning. En sak som jag inte visste var att dom kräver att produkten ska hålla samma standard, alltså vara lika bra, OCH vara utan allergiframkallande ämnen och inte heller några hormonrubbande ämnen. För man kan ju lätt tänka att om någon produkt har astma- och allergiförbundets märkning så ska det inte vara lika bra, men det är alltså ett krav! Toppen! 
 
 
Jag kan säga att detta besök kommer att påverka mig mycket när jag går och handlar i fortsättningen!
#1 - Ylva Nilsson (stadigare)

Oj, vilket besök! Vad intressant, och vilka bra bilder du tagit så man får lite översikt. Är detta något du själv tagit tag i och bjudit hem dessa experter? Lätt att det hade varit en bra affärsidé, att åka runt hos folk och lära dem hemma, blir så mycket påtagligare och verkligare då.

Svar: Ja, det var ett superintressant besök! Det var inte jag som tog intiativet, utan Finish.
bambi

#2 - Mia - namnsmycken by Lagnöviken

Ett sånt hembesök skulle jag också vilja ha:-)

Här hemma kör jag mycket med Weledas produkter, framför allt till min son. Dom har en bra tandkräm (hoppas jag) just för barn.

#3 - Emma

Oj, är sebamed babytvålen alltså sämst i testet?! Sån som man ska tvätta nyfödisar med? Känns inte bra:-/ Hur ska då alla andra tvålar här hemma vara...

Svar: Det var den som innehöll en av dom där 26 parfymämnen som är extra allergiframkallande, TROTS att det står att den ska vara parfymfri. Det var den som hon tyckte jag skulle anmäla...
bambi

#4 - arasen

Blev lite chockad att colgates barntandkräm var sämst.. Colgate är ju ändå den som tandläkarna rekommenderar i sina reklamer..

#5 - Marlene

Om man använder produkter med Astma och Allergiförbundets logga är man ganska säker.

#6 - Hanna E

Jag tycker inte att man blint ska gå på att det är ok att använda produkter med Astma- och allergiförbundets logga på.
Mitt äldsta barn har eksem och vi kan inte använda (i princip) några pulvertvättmedel över huvudtaget. Det för att de innehåller zeoliter (sedan fosfater förbjöds i tvättmedel). När tillverkarna började ersätta fosfater med zeoliter så var väldigt många allergiker som blev upprörda för zeoliter är kristaller som fastnar i kläderna (försvinner inte alltid med sköljningen) och ger utslag. Dessutom ger de onödigt slitage på kläderna.
Men Astma- och allergiförbundet godkänner dessa, trots att de är ett problem för många allergiker. Dessutom tillåter de att tillverkarna sätter sitt märke på sköljmedel, visst de kanske inte innehåller parfym eller något ämne som i sig är allergiframkallande. Men sättet som de används på (tillsätts i sista sköljvattnet) gör att de ger allergiliknande reaktioner som kan leda till stora besvär för personer med känslig hud.

Jag har därför lite svårt för astma- och allergiförbundet eftersom de tillåter att deras logga finns på produkter som kan ge direkta besvär.

#7 - Malin - allt och lite annat

Oj vad intressant att få alla produkter kollade sådär! Det skulle jag också behöva. Jag ska kolla upp alla grejer som jag har till barnen så de är safe. Annars använder jag inte så mycket rengöringsmedel när jag städar, jag har köpt en massa special- microfibertrasor och svampar som man bara behöver använda vatten och det blir rent!

#8 - Moa

Åh vi som alltid har bamse tandkräm till dottern...vart köper du den som var bäst?

#9 - Erika

Weledas barntandkräm skulle jag avråda ifrån, den innehåller inte fluor. Det är jätteviktigt att använda tandkräm med fluor i. / tandsköterskan :)

#10 - AktivaDagar

Riktigt skrämmande med alla ämnen och kemikalier vi får i oss och på oss... Ett framtidsjobb, kemikalie-expert? Som man kan hyra hem för rådgivning... Både vad gäller allergi och annat... Man känner sig lätt vilsen och uppgiven i djungeln.... Bra dock att det ändå skrivs och talas om det idag... En väg framåt!?!

#11 - Anna-Carin

Wow! Superinformativt! Vilket bra inlägg! JAg länkar gärna till det här senare. Fin blogg!

#12 - Alfva

Eftersom jag själv är lite hormonstörd har jag tagit första steget genom att ta bort allt sköljmedel och onödig plast i köket, men ändå finns ju en hel del kvar. Är nu glad att det är just Flux barntandkräm som står i vårt badrum, men ska göra en genomgång här med. Läskigt det där med allergier. Det känns som ju mer vi listar ut hur saker fungerar, desto fulare knep hittar de för att sälja sina produkter ändå. Men Sebamed alltså? Det trodde jag verkligen inte.

#13 - Jenny

Oj, va intressant! Ska genast leta igenom mina skåp och plocka bort all "skit".
Man fick sig en riktigt tankeställare :).
Får jag länka till detta inlägget i min blogg? Känns som att detta budskap bör spridas..

MVH
Jenny

Svar: Självklart får du länka :)
bambi