bambi

Läser ni för era barn?
 
Jag blir helt chockad när jag läser på Läsrörelsens hemsidaFrån att 70 procent av småbarnsföräldrarna för tio år sedan läste varje dag för sina barn, läser idag bara 35 procent av föräldrarna varje dag
 
Jag tänker på detta då vi har tagit upp detta på jobbet. Det är många av gymnasieeleverna som har svårt att läsa, vilket gör att dom får svårt för andra ämnen. Mattelärarna berättar om att många elever inte kan lösa matteproblemen för att dom inte förstår vad det står! Så att inte kunna läsa ordentligt påverkar inte bara språkämnen utan ALLA ämnen!
 
Vi läser för barnen varje kväll, ibland även under dagen. Det brukar vara en sån mysig stund men det är väldigt många, bland annat pedagogerna på barnens förskola, som säger att både Zack och Leah har ett välutvecklat språk med ett stort ordförråd. Och det tror jag kommer mycket ifrån att vi läser mycket för dom!
#1 - Carolina

Vi läser också varje kväll, och ibland på dagarna när vi har en ledig stund tillsammans. Kram

#2 - finurliga fröken

Va är de du skriver?! Bara 35%? De är ju inte klokt. Vi läser varje kväll och har alltid gjort. Min son är nu 7 år och läser rinnande. Men jag fortsätter att läsa för honom på kvällarna. De är ju så mysigt! Kram

#3 - Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta

Om sanningen ska fram så läser jag ganska lite för ungarna. När jag nattar så sätter vi på ett avsnitt Buffy eller Doctor Who och så myser vi ner oss i soffan med täcken och kuddar.

Barnen älskar det.

#4 - Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

När Robin var liten läste jag ofta för honom, inte lika ofta nu tyvärr. Varför vet jag inte... Men jag har tänkt på det många gånger att ta tag i det igen och läsa både för honom och Jennifer. Det är ju så mysigt och jag älskar att läsa :)

#5 - Sandra

Vi läser varje kväll för alla barnen. Sen får 7 åringen läsa en stund själv innan läggdags. Samtidigt som jag tycker det är väldigt viktigt med läsningen så känns det som en värdefull stund tillsammans med barnen då vi alla kan slappna av.

#6 - Jo

Jag har läst för min dotter varje dag sedan hon var väldigt liten bebis. Det blev sedan mer och mer. Hon är nu två år och älskar böcker. Både att läsa själv och att andra läser för henne. Hon är också väldigt tidig med talet. För mig kändes det självklart att läsa för henne: dels eftersom jag själv älskar böcker, dels för att jag vet sambandet med ordförrådet, dels för att det är så mysigt!

35% är ju en chockerande siffra!

#7 - Lina

Jag läser åxå för O varje dag oftast blir det 2 böcker / kväll....sen en bok om Lilla Anna kan han utantill så vi brukar börja kvällen med att han "läser" för oss fr den boken....så gulligt att han lärt sig boken utan till ;) Tror sagor är mkt viktigt. tyvärr är vi dåliga att läsa på dagen...men borde kanske göra det, kram kram

#8 - Doktor Molly

Absolut. Jag tycker att det är jätteviktigt och man har ju visat att det främjar barnens fantasi och läsintresse. Jag älskar att läsa för barnen. Just nu kör vi Karlsson på taket. Jätterolig!

#9 - Hanna E

Vi läser varje kväll för barnen. De får välja en bok var och så läser vi dem. Jag älskar att läsa och gillar även att läsa barnböcker. Just nu är Halvan-böckerna (har ett stort fordonsfan) och Richard Scarry som gäller. Det roliga är att när det gäller böckerna av Richard Scarry så är det mina gamla böcker som jag fick för närmare 40 år sedan som vi läser. De är tejpade flera gånger om, men de håller fortfarande.

Jag försöker propagera för kapitelböcker så att vi kan börja läsa Emil, Pippi, Lotta på Bråkmakargatan mm. Allt för att jag ska få en ursäkt att läsa dem igen.

Vårt ena barn är talmässigt att beteckna som sen, men vi märker att han språkligt i övrigt vad gäller ord- och språkförståelse ligger ganska långt fram. Men vi använder även böcker för att stimulera hans tal genom att inte bara läsa böcker utan prata om bilderna (han är såpass liten att det är mycket bilder).

Jag vet att mina föräldrar läste en hel del för mig och mina syskon, men det är inget som jag har jättemycket minnen av. Dock kan jag inte komma ihåg att mina föräldrar inte har läst själva. De har alltid massor med böcker omkring sig och läser mycket (jag använder deras boksamling som ett privat bibliotek). Även min farfar tyckte mycket om att läsa och det jag har fått med mig är att det är ett nöje att läsa.
Jag har dessutom ärvt egenskapen att fullständigt försjunka i böckerna, jag varken hör eller ser något annat då (kan vara väldigt irriterande för omgivningen).
Den läsglädjen som jag fått med mig hemifrån försöker jag vidarebefordra till mina barn.

#10 - BokMamma

Vi läser för vår dotter varje kväll och har gjort sen hon var väldigt liten. Inte konstigt att ett av hennes första ord var bok.

#11 - LILITH - Boktokig mamma med borderline

Trots att mina troll är så stora att de läser själva så har vi en liten lässtund varje eftermiddag. Det är ett perfekt sätt för dem att slappna av i huvud och kroppen efter en dag i skolan samtidigt som vi då får in lite extra mystid. De lägger sig gärna också lite tidigare än de behöver och ligger och läser en stund själva.

Sen tror jag även på att som vuxen låta barnen se att man själv läser också. Jag tror att det väcker ett intresse för böcker hos barnen. Jag minns så väl hur mamma satt uppkrupen i soffan med en bok när jag var liten, och hur jag då längtade efter att kunna läsa så att jag också fick göra så. Det var den stora anledningen till att jag lärde mig läsa när jag var 5 år.

#12 - Emmelie - Mamma till Ebba och Hugo

Blev också helt chockad när jag hörde detta! För oss är läsning en självklarhet varje kväll innan nattningen, iaf för stora tjejen. Lillen som blir två år har vi inte börjat läsa på rutin så än men vi läser ändå lite då och då för honom =)

#13 - Anna, Gbg

Åhh, jag ÄLSKAR att läsa! Både för egen del och tillsammans med barnen. Båda mina killar 4 och 6 år tycker verkligen om när vi läser för dem. Vi läser varje kväll :-) Ibland när jag vill att de ska lugna ner sig lite sätter vi oss i soffan med en bok, det brukar alltid bli flera böcker! Vi är även på biblioteket varje månad och lånar ett nytt gäng med böcker! Sorligt att det inte är fler som läser för barnen, det är ju bra för så många saker - språk, förståelse, fantasi, koncentration etc

#14 - Nadja Karademir

Här hemma läser vi för barnen varje kväll. Vi förespråkar böcker och inte tv spel. Matteus, min äldsta är 6 år och han har ingen ipad/iphone el annan tv spel av annat slag som många i hans ålder i dagens läge tyvärr har. Barnen glömmer bort att leka, läsa och få vara barn!

Böckernas inverkan påverkar barnen långt upp i skolåldern och tyvärr så minskar deras läs förståelse, dem läser men förstår inte innebörden.

Min lärare i medicin sade till en elev på lektionen som frågade om en uppgift som han inte förstod. Läraren sa -lär dig LÄSA svenska.

Innebörden av läsa kan vara många.

Mera böcker åt alla :))))

#plugg nörd in i själen#

//Nadja

#15 - Petra

Min äldsta är bara två år och har tyvärr inte riktigt förstått tjusningen med att läsa böcker ännu. Han vill mest bara bläddra snabbt igenom. Men jag ser fram emot när han blir lite större och uppskattar att få lyssna på saga. Så mysigt!
Jag älskar att läsa och har gjort sedan jag var liten och det är verkligen något jag vill föra vidare till mina barn.

#16 - Carola L

Nej, vi läser inte för våra barn. Vi läste för yngsta innan hon lärde sig läsa - inte dagligen men några gånger / vecka - nu är hon 8 år och läser 4-5 böcker (lättare typ Emil Wern) i veckan. Hon började inte läsa förrän hon var nästan 7.
Äldsta lärde sig läsa innan hon var 4 och har läst sedan dess - hon hade ingen ro att sitta stilla när man läste, mittersta var totalt ointresserad av böcker tills hon själv började läsa strax innan hon var 6.

Däremot pratar vi mycket med våra barn och har alltid gjort, vi har spelat och sjungit - mina föräldrar läste för mig när jag var liten ibland - däremot spelade de in sagor på band, det gjorde mormor också, både sagor och sänger som vi kunde lyssna på. Jag har läst mycket själv och barnen har alltid haft tillgång till böcker.
Alla mina barn har varit goda läsare när de börjat läsa i skolan - jag trivs inte med att läsa högt - det hänger nog ihop med tvånget att läsa högt i skolan - jag var väldigt blyg och tycker att det är olustigt!

#17 - Hanna

Jag kommer att fortsätta läsa högt så länge det bara går. Vi läser varje kväll, oftast ur en kapitelbok. Vi plöjer "deckare" -kusindeckarna, Kalle Skavank, Emil Wern, Lasse-Maja. Barnen blir grymma på att läsa mellan raderna :)

#18 - Ejkej

Åååh jag tycker läsning är så viktigt. Som lärare ser jag ju också de ungdomar som inte klarar av att läsa i läroböcker och sålla stoff utan bara vill googla. Läsförståelse är en underbar gåva att ge sitt barn, tänk så mysigt med en god bok vid nattning. Och att få krypa upp i soffan med en bok och bara försvinna in i en annan värld. Det unnar jag alla! Här läser vi för äldsta, 4år, varje kväll, och han tycks bli en läslus som sin mamma. . Lilla är bara 8 månader än, men tids nog ska vi plöja böcker tillsammans.

Tycker också det kan vara vettigt att som förälder utmana sig själv även om man tycker att det är jobbigt att läsa. Det är ju en vanesak. Och en vana jag med glädje vill ge mina barn.

#19 - Rita

Vi läste alltid minst en bok per kväll för våra barn ända tills för ca 1 år sen. Då var de stora barnen 6 och 9 år. De har båda läst sen de var 5 år och på kvällarna läser de helst själva nu, ibland upp till en halvtimme. De älskar att läsa och jag har köpt massor med böcker till dem som de läser gång på gång. Deras lillebror är 17 månader och har börjat bläddra i böcker själv så snart får vi börja läsa för honom. Så mysigt!

#20 - dianasdrömmar

Varje kväll.mysigaste stunden på hela dagen kram Diana

#21 - E.K - Mamma till Alicia och Simon

Jag var ganska sen med att börja läsa böcker för mina barn, dottern var väl runt tre år skulle jag gissa på (5 år nu). Hon hade lite problem med talet förut, men efter att jag började läsa saga varje kväll har jag märkt vad mycket böcker kan ge, talet ändrades snabbt och nu pratar hon tydligare, och även fått större ordförråd. Jag kommer att fortsätta läsa böcker varje kväll.
Dottern har även fått ett intresse, för att försöka läsa / skriva själv. Några kort ord kan hon redan läsa och skriva.
cd sagor får hon lyssna på ibland också, oftast efter att vi läst kvälls sagan ihop.

#22 - Hondjur

Oj, sådana siffror skrämmer mig lite. Kan det även hänga ihop med dåligare siffror i skolan?

För mig är böcker viktigt. Livsviktigt. Därav vill jag självfallet ge det vidare till min dotter.
Vi läser varje kväll och det är böcker både på svenska och norska. Min dotter älskar det lika mycket som jag.

Tror det är jätteviktigt både för språk och fantasi minsann! Mer böcker åt folket! :)

#23 - michaela- mamma till tre 💗

vet ju hur viktigt det är att läsa så jag försöker absolut göra det ofta!

#24 - maya

har alltid läst för barnen samt att dom ofta lyssnat på cd-sagor.
nu läser bägge själva men lilla vill gärna att vi läser på kvällarna för henne.
sonen är i "bokslukaråldern" så bibblan är bästa vännen.
har hört att dom har bra språk/ord förståelse o tackar läsningen för det.
svårare dock ju större dom blir att hålla i läsningen bland kompisar/dator/tv o allt annat...

#25 - Bee

Jag läser eller min man då varje dag för vårat barn, godnattsaga. Tycker det är mysigt och viktigt precis som du skriver.

#26 - EN MÖLNBOBOS LIV - MAMMA TILL MELVIN OCH FELIX

Vi läser nästan varje kväll för Melvin. Ibland så kollar han och sambon på ngn film på paddan istället. Men vi har alltid läst mycket och jag tänker läsa för Felix också. Tycker det är viktigt.

#27 - Helena - mamma till Eskil o Selma

Vi läser för Eskil varje kväll, inte lika mycket för Selma men hon vill bara bita i böckerna just nu :-) (5 månader).

#28 - Anna

Självklart! Jag (och min man) läser minst en bok varje kväll. Det bästa min 2,5 åring är att gå till biblioteket och låna böcker. Hon får självklart välja själv, ibland kommer vi hem med böcker på andra språk.....:D Hon har redan börjat läsa bok för dockan / "sin bebis". Detta är ju UR VIKTIGT och är kopplat till all inlärning. Jag förstår inte hur man inte kan läsa för sitt barn.

#29 - Tirasun

Vi kanske inte alltid läser en barnbok just till dottern men jag läser oftast ur dagstidningen högt när det är lite roligare och med djur. Jag vill att hon (4 år) och sonen (13år) även ska få en omvärlds relaterad uppfostran. Min sambo föredrar att läsa norska böcker för dem eftersom det är hans språk.

Vi får speciellt med den lilla oftast höra att hon har ett invecklat språk och att hon bryter på norska. Tror det är viktigt att läsa för barnen och jag försöker förklara ord som kan vara lite svårare. Men det blir nog en fem barn böcker i veckan

#30 - Hondjur

Hej Du!

Jag tog mig friheten att länka till ditt inlägg. Hoppas att det är ok!

Tack på förhand i alla fall!

//Hondjuret

#31 - Christina

Siffrorna är chockerande och sorgliga. Som förälder kan man inte heller ursäkta sig med att man pratar mycket med barnen, eller att det ser på någon TV-serie. Det är böckerna och berättelserna som är viktiga. Och det går inte att överdriva vikten av hur viktig läsning är. Jag vet, för jag har facit. Jag jobbar på gymnasiet och ser varje dag hur det går för dem elever som inte fått läsningen med sig från början. Och det påverkar alla ämnen, inte bara svenskan. Så om man har det minsta intresse för hur det ska gå för barnen i framtiden så läser man för dem. Så enkelt är det.