bambi

Stopp! Min kropp!
 
Rädda Barnen har kommit ut med en handbok för vuxna om hur man kan prata med barn om deras kroppar, gränser och sexuella övergrepp. Jag skrev ut den och läste lite i den igår kväll. Det känns som ett sånt viktigt ämne och något som ibland kan vara svårt att prata om.
 
Vi försöker att ha ett sånt avslappnad attityd som möjligt när det gäller kroppar. Men handboken hade några bra tips som vi inte har tänkt på tidigare, bland annat detta med bra och dåliga hemligheter. Att bra hemligheter är något som man kan hålla tyst om för att det är något som gör någon glad och det kommer att avslöjas senare. Dåliga hemligheter är sånt som någoin säger att man ska hålla tyst om men som inte känns bra, som man kanske får ont i magen av. Det är nog nåt bra att ta upp då och då under hela barnens uppväxt.
 
Jag kan även tipsa om filmen När ingen ser om barnsexhandel. Jag har inte hunnit se den än, men ska se den så snart som möjligt. Det är ett mycket viktigt ämne.
#1 - Barbafjant

En kompis tipsade mig om Inger och Lasse Sandbergs bok "Nej sa lilla P". Den finns inte att köpa längre, men går att låna på bibliotek.

Boken handlar om lilla P som säger nej! till allting hela tiden. De vuxna blir irriterade, när hen säger nej! till allt från att klä på sig till att gå ut och leka. Så kommer en främmande man och lockar med godis och söta kaniner. De andra barnen vill såklart käka godis och klappa kaniner, men lilla P säger nej! som vanligt. Barnen blir sura, men när de vuxna får veta vad som hänt blir P en hjälte. Ungefär så, har jag för mig. Det var ett tag sen vi läste den. Kan funka bra som en inledning på samtal om att man har rätt att säga nej! till sådant som man inte tycker känns bra.

#2 - AktivaDagar

Tack för tipset, mycket viktigt ämne där vägledning är bra!

#3 - Anonym

Nu vet jag inte vad som står i häftet, men jag antar att det är ganska specifikt om kroppen och dess gränser. Jag tänker att även om det bara handlar om specifika situationer så måste man som förälder försöka ge barnen mer allmäna redskap för att skydda dem från sånt här. Jag tror att det är viktigt att lära barnen att alla alltid ska respektera deras kropps gränser. Även mamma och pappa bör inte göra saker mot barnens kroppar om de verkligen inte vill, om det så är att stoppa in en termometer i rumpan eller en tandborsten i munnen. Det är ju svårt såklart, barn vill ju gärna kontrollera det de kan, men det kanske i alla fall kan vara bra om det händer så sällan dom möjligt och att man förklarar ordentligt varför man gör det man gör. Att muta eller hota för att få göra saker med ens barns kropp mot dess vilja till exempel kanske inte är så bra om man inte vill att någon annan ska kunna göra det med ens barn i ett annat syfte.

Något annat jag tror är viktigt är att lära barn att vuxna inte alltid har rätt. Att barnens åsikter och känslor är viktiga. Att de inte ska lyda blint utan att ifrågasätta, varken sina föräldrar eller andra vuxna. Och uppmuntra och stötta utvecklingen av deras självkänsla och egenvärde.