bambi

Att väcka läslusten
 
För länge sen så läste jag att barn som växer upp med många böcker framme, i bokhyllor och så, kommer att läsa mer än barn som växer upp i en miljö där inte böcker är lika synliga. När böcker är synliga så blir barn nyfikna på dom och det blir en naturlig del av deras liv.
 
Vi försöker läsa varje kväll för barnen och ibland också på dagarna. Vi är lite dåliga på att gå till biblioteket och det önskar jag att vi gjorde lite oftare. Bibliotek känns också som en viktig del av att väcka läslusten och man kan upptäcka många böcker som man annars kanske inte hade hittat.
 
 
Men vi försöker variera böckerna som vi köper till barnen och det finns en härlig blandning med böcker i deras rum. 
 
Hur gör ni för att väcka barnens läslust?
#1 - storasyrran

På loppisar brukar jag hitta billiga böcker! Barnen tycker det är kul att få lite nya och bläddra i. Sen när de tröttnat kan man byta ut mot några andra!

#2 - ALiCE med ICE

Hej! Har skrivit ett inlägg på min blogg angående att lägga ut bilder på sina barn. Jag personligen tycker att det är ganska oansvarigt. Jag tycker din blogg är skitbra och gillar den starkt, men du är ju en av dem som exponerar dina barn på bloggen ganska mycket. Hur tänker du kring det hela? Jag nämnde dig som exempel i mitt inlägg, hoppas det är okej. I övrigt är din blogg superbra :) Länk till inlägget: http://www.andrews.se/alice/ronja-13-ar-stal-bilder-pa-sarahs-son-och-skrev-att-det-var-hennes-egen-skyll-dig-sjalv-sarah-sager-jag/
Skulle vara trevligt att höra din åsikt kring detta så skriv gärna ett inlägg om det! :)

#3 - tindra

Jag har läst en bok/saga för M varje kväll innan han ska sova sedan han var 1,5år & detta har nu smittat av sig på lillebror F också som tar en bok varje kväll innan läggning. Jag talar alltid om böcker som en fantasi värld där man själv bestämmer vad som ska ske & detta har M förstått & "ritar" egna böcker & berättar egna sagos ofta, hans intresse för skrift & att läsa är stort också. Böcker är verkligen magiska :)

#4 - tindra

Jag har läst en bok/saga för M varje kväll innan han ska sova sedan han var 1,5år & detta har nu smittat av sig på lillebror F också som tar en bok varje kväll innan läggning. Jag talar alltid om böcker som en fantasi värld där man själv bestämmer vad som ska ske & detta har M förstått & "ritar" egna böcker & berättar egna sagos ofta, hans intresse för skrift & att läsa är stort också. Böcker är verkligen magiska :)

#5 - Dolce Bambini- Änglamamma -jordebarnsmor.

Jag har tappat räkningen nu på alla barnböcker vi har, men de är nog långt över 100, av alla de sorter, jag samlar lite, loppisar, avskrivna på bibban, Emmaus, nya på AdLibris i en salig röra. Barnen har sina favoriter såklart... försöker läsa en saga varje kväll och "alltid" gjort... Började då Lova var lite på året, 1.5 kanske...

#6 - Lesthis gothworld

Jag tror det stämmer, min mamma läste varje kväll för mig, och sedan tog jag över och började läsa för min syster. Vi är båda riktiga bokmalar :P

#7 - Hanna E

Att barn som kommer från hem där det finns böcker framme läser mycket stämmer absolut på mig. Men jag tror att det också beror på att när man har mycket böcker som läser man också mycket och jag tror att den delen spelar stor roll.
Jag kommer inte ihåg hur mycket mina föräldrar läste för oss, men jag kommer från en familj där mina föräldrar och min farfar läste jättemycket och det har jag fått med mig.
Jag läser fortfarande en hel del och vi läser för barnen varje kväll och även på dagarna om de vill det (vilket händer då och då). Just nu är det dock mest en bok om Lego Star Warsfigurer, men barnen får välja och sen läser vi.