bambi

Barn och skärmtid
Barn i Sverige tillbringar i snitt nästan två timmar framför skärm varje veckodag, och ännu mer tid läggs framför skärmen på helgen. Det visar en undersökning utförd av Novus på uppdrag av tidningen Bamse. Enligt undersökningen har tiden framför skärmen ersatt bland annat utelek, att man träffar kompisar och läser tidningar och böcker. Det gäller att vara uppmärksam på vad man väljer bort. (Källa
 
Om ni minns, så hade vi en skärmfri vecka i somras (vi vuxna fick endast skärmtid på kvällen när barnen sov) och det var nyttigt för oss alla. Det kan nog vara bra att ta en skärmfri vecka då och då och se vad man gör istället under den tiden då man hade suttit framför skärmen.
 
Vi tog en skärmfri vecka för att se om barnen hade blviit beroende, speciellt Zack kan sitta en hel del och spela dataspel. Men det var inga klagomål alls under den veckan så då kändes det okej. Barnen får bara sitta en stund på kvällen (ca 1-2 timmar) och ibland på morgonen ser dom på Bolibompa (men ibland inte). 
 
Både jag och maken är datanördar (vi träffades till och med på nätet, 2002) och har alltid varit riktiga datanördar så det är svårt att förbjuda barnen att sitta vid datorer eller tv. Det vill vi inte heller, för vi vet att man kan ha mycket nöje och lära sig mycket av datorer och tv. Man kan även träffa många nya vänner och vara väldigt social på nätet nu för tiden. Så jag ser det inte som något negativt, så länge man inte blir beroende av det och prioriterar bort annat som är viktigt.
 
 
Hur resonerar ni kring detta med skärmtid och vad som är rimlig skärmtid?
#1 - dianasdrömmar

Barnen har inte varit så mycket på datorn nu i sommar..jag är nog värst...kram Diana

#2 - Natali BLOGGAR om livet med 4 barn ♥♥♥

Vi reglerar inte. De stora är för stora för att regleras anser jag då de har aktiviteter och skola som tar mycket tid och den lilla leker mest och spelar väldigt sällan och TV´n är aldrig ens på fast hon har en egen på rummet. Ses imorgon <3

#3 - DeMarkey - LiveYourDreams!

Japp jag älskar också datorer, internet, besatt av min blogg och andra bloggar känns det som. Men vägrar låta det ta över mina barn, så när jag kommer hem från jobbet, ja då är det bara mina barn som gäller. Mobilen ligger kvar i väskan och datorn förblir avstängd på köksbordet. Så fort jag kommer ner och är klar med nattningen så drar jag fram allt och sätter mig fastklistrad vid dator och iphone.

Barn.... ja dom kan väl få leka med ipad, dator eller spel i nån timme om dagen men jag tillhör dom som inte vill ha barn som växer upp fastklistrade framför spel. Det är mycket nu som styrs av nätet, hur man skaffar vänner och partner som du nämner men för mig är det inte okej. Vänner tycker jag att man kan skaffa i verkligheten istället, varför tappa den sociala känslan, öga till öga. Det är viktigt att VÅGA gå fram och ta kontakt med människor i irl inte via en text.. jag anser inte att man utvecklas tillräckligt på det sättet. Att vuxna träffas via dejting på nätet, ja men vi är vuxna, mer okej, vi kan använda båda sätten och välja. Barn håller på att lära sig, inte okej.. i min värld. Alla tänker olika. =)

#4 - Hanna E

Det vi har reglerat är spelandet för vår 6-åring och då blir det samma regler för 3-åringen.
De får spela en kväll under veckodagarna, då är det spel istället för tv efter middagen. På helgen så spelar 6-åringen när 3-åringen sover middag (ca 40 min).

När det gäller TV har vi inte satt några begränsningar utan vi tar det från dag till dag. Det kan vara helgerna som det blir mer lite mer men de tittar sällan på tv på morgonen då utan leker istället.

Men när det gäller våra barns spelande och tv-tittande så är vi väldigt ofta med dem. Tex när 6-åringen spelar tv-spel så är nästan alltid någon av oss vuxna med och spelar tillsammans med honom.

Jag tror inte att man alltid ska vara så fixerad vid att man ska lägga ifrån sig datorer, telefoner och surfplattor. Om mina barn leker vad är då skillnaden om jag läser tidningen i datorn eller jag läser en papperstidning. Av någon anledning så är det senare mer legitimt.
Jag försöker att göra olika saker med barnen och sitter gärna med dem när de spelar eller tittar på tv likaväl som jag bygger lego eller briotåg.

Jag tror på att försöka vara närvarande men också att vara tydlig med att jag inte bryter allt bara för att de kommer springande med en småsak. De är såpass gamla att de inte tar skada av att få vänta på sin tur.

#5 - Lina

Oscar sitter aldrig vid datorn och vi har ingen ipad heller, men han kollar alltid på barnkanalen en stund när han vaknar och på kvällen. i veckorna är det inte mkt....men på helgerna om det e regn kan det bli lite väl mkt tv.... jag e ju världens internetoman....., kramar

#6 - Longevity - en blogg om hälsa

Mina spelar väldigt mycket men jag tycker inte att jag kan begränsa så länge de sköter det om är viktigt. Flera av mina barn har asperger och svårt att skaffa kamrater IRL. På nätet är de jämlika och har hur mycket kompisar som helst. Man förbjuder ju inte ungar att umgås med sina vänner så tillvida de inte är skadliga för dem.

#7 - mamma till L&L

En stunds filmtittande för att vila eller trigga igång fantasin ser jag inga problem i så länge barnen sedan får utlopp för det. Just det där med fri lek tror jag är en bristvara för barn idag. Tiden på institutioner med läroplaner tar så mycket tid i anspråk av barndomen ändå och har vänner med barn i lågstadiet som berättat om hur det blivit ocoolt att leka på rasterna. Istället står ungarna och scrollar på sin iphones. Tragiskt om något. Spel som aktivitet emellanåt är en sak men att det skulle vara av vikt att se till att småungar kan föra sig på Internet och "hänga med" tycker jag är befängt. De lär sig vad de behöver tids nog ändå, vi vuxna behöver inte lämpa över vår teknikkåthet på barnen.

#8 - Rita

Vi har 1,5 h skärmtid per kväll för vår 10-åring och 7-åring. På helgerna får de 1 h till på morgonen. 10-åringen väljer oftast att spela dataspel, förutom på lördagkvällar när hon ser på film tillsammans med sina syskon. 7-åringen väljer ibland dataspel, ibland TV. Hon verkar inte ha så stor skillnad än. 1-åringen bryr sig inte alls. :)

#9 - Rita

Jag är nog ett ganska bra föredöme för mina barn angående skärmtid också, eftersom jag aldrig tittar på TV eller slår på datorn dagtid, innan barnen gått och lagt sig. Däremot kan jag kolla FB i mobilen eller SMS:a nån men det tar ju bara 5 minuter. Däremot kunde min man skärpa till sig, för han hinner knappt innanför dörren så är datorn påslagen, och då sitter han ändå framför sin jobbdator hela dagarna. Något beroende! :)

#10 - Petra Veronica

Har en treåring som kollar cirka 30-45 minuter på något petigt utvalt barnprogram per dag (vardag som helg). Hen använder inte iPad, dator eller telefon.

#11 - maya

10 o 9 år gamla barn. Skärmtid är minimal. Herregud dom sitter ju framför dator hela skoldagarna känns det som.
Nu får dom ca 1½ tim var per vecka. Lite javisst men varför ska dom ha mer? när dom inte frågar efter det?
Dom tittar på tv ca 1 timme per dag.
Bor på landet så dom är ute massor när dom är hemma...

#12 - TantMango

Jag och min sambo träffades också på nätet och tillbringar mycket tid där. Jag blir sur när en del automatiskt tror att det är något dåligt att sitta där mycket. Jag har sociala kontakter där, mkt med personer som bor långt bort eller mår för dåligt för att träffas. Läser nyheter, kollar upp allt möjligt. Vi sitter mer där istället för tv. Och så twittrar och bloggar jag, och läser bloggar. Det betyder mycket för mig. man får många kontakter , lärdomar m.m.

Min 3-åring och jag treåring brukar titta vädret på mobilen så fort vi vaknar - så vet vi vad vi ska klä på oss. Sedan spelar hon lite på den eller tittar barnprogram medan jag fixar frukost. Kan bli barnprogram, film eller spel på surfplatta ibland på eftermiddagen och det är ok. Vi läser ju även sagor varje kväll, leker, är ute och grejer med annat. Lite av varje tror jag är bra.