bambi

Jag är en idiot som inte har gjort det här tidigare...
 
Ni som följer mig på Instagram (där jag heter @bambiblogg) minns kanske mitt panik inlägg om att min dator inte ville starta förra veckan. Till slut så startade den men jag hann få både en och två panikattacker. Främst tänkte jag på alla bilder som jag har på datorn, från när barnen föddes och var små. En del finns även på makens dator, men inte alla. 
 
Vi har pratat i hur många år som helst att vi måste köpa en back-up hårddisk men sen så tar man ju aldrig tag i det!! Så idiotiskt egentligen, för en extra hårddisk kostar inte mycket nu för tiden (under tusenlappen) och vad är egentligen alla bilderna värda?!? Hur mycket som helst ju!!
 
 
Men nu så är en extra hårddisk inköpt och nu håller alla 13 863 bilder på att föras över....
#1 - Jannice

Ja, det är ju bland det viktigaste man kan göra men dessvärre tar man oftast inte tag i det förrän man blir ordentligt skrämd. Jag har alla kort och viktiga dokument på en extern hårddisk som jag förvarar på jobbet så att inte allting försvinner vid t ex en brand. Så tar jag hem och tankar över nyknäppta kort en gång i månaden eller så. =)

#2 - Lina

SMart måste oxå ta tag i det, kram

#3 - Anna, Gbg

Vi har bilderna lagrade på två externa hårddiskar (varav en automatiskt "speglar" allt det som vi sparar på själva datorn, dvs den kopierar automatiskt) och dessutom lägger vi de viktigaste bilderna på en extern sida (Picasa) så vi har flertalet backuper. Dessutom har vi några av våra viktigaste bilder brända på DVD-skivor som vi förvarar hos svärföräldrarna. Liverem, hänglsen och flytväst! Kan dock ha att göra med att min man är en duktig amatör fotograf som tar en del uppdrag, då behöver man backuper!

#4 - Martina -Tävling i bloggen

Det där är verkligen värsta mardrömmen. Min förr förra dator åkte rejält i golvet för några år sedan och gick att starta men man såg ingenting eftersom skärmen var svart. Vi fick tag på en extern skärm och kopplade in den och det var nätt och jämt att jag lyckades tanka över hela datainnehållet (typ som att kopiera över allt till en ny dator) men tror du jag passade på att kopiera över allt till en hårddisk också...?

#5 - Martina -Tävling i bloggen

Det där är verkligen värsta mardrömmen. Min förr förra dator åkte rejält i golvet för några år sedan och gick att starta men man såg ingenting eftersom skärmen var svart. Vi fick tag på en extern skärm och kopplade in den och det var nätt och jämt att jag lyckades tanka över hela datainnehållet (typ som att kopiera över allt till en ny dator) men tror du jag passade på att kopiera över allt till en hårddisk också...?

#6 - Ann-Sofi MATSAFARI

Jag hamnade i samma situation förra veckan. Så jag förstår ångesten!!! Men man lär sig en läxa ;)

#7 - Millan - två små och mamma mu

Jag har också köpt en hårddisk för att föra över mina 20 000 bilder, puh. Ska bara ta mig för att börja...

#8 - Longevity - en blogg om hälsa

Jag har också en extern hårddisk, för över varje månad.

#9 - EN MÖLNBOBOS LIV - MAMMA TILL MELVIN OCH FELIX

Jag har en extern hårddisk (men en sådan kan också gå sönder) så jag lägger även alla bilder på flickr.com , jag betalar en avgift (minns inte hur mycket per år) för att spara där.

Sen brukar jag framkalla kort också. Melvin tycker så mycket om att kolla i fotoalbum.