bambi

Kladdkaka med färskost-swirl
En annan fördel med att vara bloggare är att man får testa nyheter och det är faktiskt roligt. Som Arlas nyhet - färskost! Den finns i fyra olika smaker, bland annat naturell som är perfekt för bakning. Jag fick hem denna underbart goda kladdkaka med färskost swirl och Polly-godisar! En kladdkaka deluxe!
 
 
150 g smör
150 g mörk choklad, 70%
100 g salta cashewnötter
3 ägg
200 g Arla Köket färskost naturell
3 dl råsocker (jag skulle nog ha använt farinsocker)
2 dl vetemjöl
100 g segt chokladgodis, t.ex. Polly
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form med löstagbar kant.
2. Smält smöret i en kastrull. Dela chokladen i bitar och rör ner i smöret. Låt den smälta under omrörning. Ställ åt sidan.
3. Hacka nötterna grovt. Dela ett ägg i gula och vita, rör ihop äggulan med färskosten i en bunke. 
4. Blanda sockret med äggvita och ägg, vispa ner chokladen. Vänd ner nötter, mjöl och hälften av godiset. Häll smeten i formen.
5. Klicka i färskosten och rör runt med en kniv så att det blir streck i kakan. Strö över resten av godiset. Grädda i mitten av ugnen ca 30 min.
 
 
Tack Arla för nyheterna i mitt kylskåp!
 
#1 - Fröken M

Smarrigt !! :)

#2 - Jeanette

Den ser farligt god ut!

#3 - dianasdrömmar

Den där står i min ugn :) har mailat dig , har du inte fått det?kram Diana

Svar: Jodå, tack ska kolla om jag kan komma!
bambi

#4 - Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Mums!! :)

#5 - Världens bästa Maria

Jag har dragit ner på mitt sockerintag och ska tillåta mig att äta godis och kakor endast på lördagar. Och när jag läser dina supersmarriga recept känner jag att året har inte tillräckligt många lördagar för att jag ska kunna provbaka allt gott!! :-D Största dilemmat just nu är att hitta något gott att baka och bjuda på när jag fyller år. Förra året (eller om det var på sambons kalas i våras?) gjorde jag den där blåbärscrumble-tårtan och den var supersmarrig! Lätt att göra även för mig som inte är en fena i köket direkt :-)

Svar: Va kul att tårtan blev bra! Men du, har du fått dina trädgårdsverktyg? Jag mailade henne förut och då skulle hon kolla upp det och kanske skicka igen.
bambi

#6 - Emma Mamma till Eddie & Wilton

Såg riktigt gott ut tills man insåg att det var nötter i tråkigt nog ...

Svar: Men dom kan man lätt utesluta :)
bambi

#7 - Linnea

Är Arlas färskost gjord på svensk mjölk? Viktigt att få veta både ur miljö- och djurrättssynpunkt... /Linnea

#8 - Världens bästa Maria

Den blev jättemumsig! :-)
Nej, trädgårdsredskapen har inte kommit ännu :-/

#9 - Världens bästa Maria

När jag kom hem låg en avi i postfacket och jag misstänker att det kan vara trädgårdsredskap :-)

Svar: Åh, jag hoppas!! Jag som tänkte maila om det ikväll igen. Säg till sen om det inte var det!
bambi