bambi

Lammfärsburgare med fetaostcrème
Jag bakar sällan bröd. Vet inte riktigt varför det har blivit så, tror att jag tycker att det tar så lång tid. Men just hamburgebröd har jag faktiskt börjat baka själv. Jag har gjort mini-hamburgebröd och andra slags hamburgebröd. Jag tycker oftast att köpt hamburgebröd luktar och smakar jäst och det gillar jag inte alls! Så då tycker jag faktiskt att det är värt att baka egna hamburgebröd.
 
Sen så älskar jag kombon lamm och timjan, lägg sedan till fetaost så blir det en symfoni i munnen!
 
 
15 st. bröd
 
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
½ tsk salt
2 msk olivolja
½ dl linfrön
1 dl grahamsmjöl
11 dl vetemjöl
(ägg + sesamfrön)
 
 
 
ca 8 st burgare
 
500 g lammfärs
1 gul lök
2 msk färsk timjan
1 ägg
salt och svartpeppar
 
 
Fetaostcrème
 
2 dl crème fraiche
1 pkt fetaost
1 msk färsk timjan
 
 
1. Hamburgebröd: Smula jästen i en bunke. Tillsätt lite av vattnet och rör om tills jästen lösts upp. Tillsätt resten av vattnet, salt, olivolja, linfrön och mjöl.
2. Knåda till en smidig deg, som sen får jäsa i 40 min.
3. Forma degen till 15 runda frallor och låt dom jäsa under duk i ytterligare 30 min. Värm under tiden ugnen till 225 grader.
4. Pensla bullarna med ägg, strö över sesamfrön och grädda i ca 20 min. Låt svalna.
5. Burgare: Hacka löken fint. Blanda lammfärs med lök, timjan, ägg, salt och peppar. Forma 8 hamburgare. Stek eller grilla burgarna.
6. Fetaostcrème: Blanda crème fraiche med smulad fetaost, timjan och lite svartpeppar. Servera tillsammans med bröd och hamburgare och njuuuut!
#1 - ♥ Sojka ♥

Låter ju farligt gott! :)

#2 - dianasdrömmar

Fetaostcreme är ju så gott :) kram Diana

#3 - Pernilla | programmerare och genusintresserad tvåbarnsmamma

Riktigt kul recept! Tack för alla bra förslag! Din blogg är i topp på min favorit-lista!