bambi

Svartklubben på Söder
Igår var det äntligen dags för Lindas födelsedagspresent från mig. Det var en överraskning och det enda som hon visste var att vi skulle mötas vid Slussen kl. 18 och sen hade jag gett några kryptiska ledtrådar. Jag lurade henne lite när vi satt på bussen och sa att vi skulel tatuera oss! Haha, hon visste nog inte riktigt vad hon skulle tro!
 
Men vi skulle ju inte tatuera oss utan vi skulle ju ut och äta, på ett väldigtväldigt speciellt ställe. Först fick vi bubbel innan maten, sen blev det förrätt. Som såg ut så här:
 
 
Även huvudrätten och efterrätten såg likadana ut.... och som ni kanske förstår så åt vi i total mörker! Det var verkligen en superhäftig upplevelse och jag kan verkligen varmt rekommendera den! 
 
Andra sinnen blev verkligen mer alerta och jag blev medveten om tyngden av glaset i handen och temperaturen på vinet. Vi hade ingen aning om vad vi åt så det var häftigt att utforska smakerna och konsistenserna. Förrätten var helt uppenbart en paj. En jättegod paj som smakade ost. Sen, huvudrätten var ett mos som smakade palsternacka som hade söta ärtor i sig till det var dte kött. Först sa Linda att det var kyckling och då smakade det verkligen kyckling men sen efter ett tag så sa jag "nej, det är ju fläsk!" och då smakade det fläsk istället. Efterrätten hade en härlig len konsistens och smakade svagt mocka och vanilj.
 
När vi hade ätit klart så fick vi facit. Det hade varit en västerbotten paj till förrätt, sen anka (!!) till huvudrätt och en tiramisu till efterrätt. SUPERGOTT!
 
När vi skulle börja äta så funderar man först på hur man ska kunna hitta nåt med bestiken men efter en kort stund så inser man att det är enklast att äta med händerna. Vi fick veta sen att dom allra flesta äter med händerna. Det enda som jag åt med bestik var palsternacka-moset och efterrätten. 
 
Jag är lite förvånad över att vi inte spillde något men man tar det så mycket lugnare och försiktigare i mörkret så det går faktiskt riktigt bra!
 
Det var härlig live musik mellan rätterna. Det var ägaren Ulf som spelade och sjöng om livet som blind och andra härliga låtar. Det blev väldigt fin stämning där i mörkret. Ulf berättade om hur han blev blind som 25-åring och hur hans fru plötsligt hade dött för 3 år sen (vilket han sa var mycket värre än att bli blind).
 
 
När vi kom ut ur mörkret så fick vi se bilder på allt vi åt. Stället heter Svartklubben och man kan köpa biljetter på ticnet.
#1 - Världens bästa Maria

Vilket annorlunda och häftigt koncept!! Det är när man läser om sådana här ställen man önskar att man bodde i Sthlm :-)

#2 - Jenny - mammaliv i Nashville

Vilken rolig upplevelse! Jag har varit himla nyfiken att gå på en sådan restaurang så kanske måste jag slå slag i saken nu.

Dock har jag någon typ av.. "fobi" att inte veta vad jag stoppar i munnen. Minns när man var liten & fick ögonbindel på barnkalas & skulle gissa vad man åt. Fick typ panik & var tvungen att dra mig ur leken för jag var livrädd att få något som jag inte tyckte om. Knäppt! :)
Kanske dags att jobba bort det? ;)

#3 - Longevity - en blogg om hälsa

Vad häftigt! Såg på CSI ågon gång ett avsnitt som handlade om ett mord som skett å en sådan "svartklubb" :P

#4 - Madeleine

Vilken häftig upplevelse det måste ha varit!

#5 - Agnieszka-2barnsmorsan

Himla coolt!