bambi

Vi har haft sån tur med förskola!
 
Vi har alltid varit så otroligt nöjda med barnens förskola. Det är en liten förskola med 21 barn och 5 personal. Dom lagar maten på plats och dom har alltid något att berätta om barnens dag. Det känns verkligen som att dom ser barnen och tar hand om dom så väl. T.ex. när det var Zacks födelsedag så bakade dom muffins med blåbär i för att dom visste att Zack tyckte om blåbär så mycket. Det kändes så speciellt.
 
Men det känns som att vi har haft sån TUR med förskolan. För vi hade ingen aning om att förskolan som vi fick plats på var bra eller dåligt. Här i Stockholm så måste man ju ta den förskolan som man får plats på... man kan inte direkt välja så mycket själv. Så det känns som att vi är så lyckligt lottade som fick en sån fin förskola till barnen, en sån förskola som jag föreställde mig att så ska en förskola vara.
 
Häromdagen hade barnen bakat kakor, havreflarn, på förskolan. Så Zack kom hem med en liten påse kakor med receptet på kakorna ifall han ville göra fler. Så mysigt! :)
 
P.S. När jag tänker på detta så känns det så fel att det ska handla om tur om man får tag i en bra förskola eller inte. ALLA förskolor borde vara så här känner jag, men jag har hört av vänner och kollegor att det tyvärr inte är så  :(
#1 - Elin - Livat på torpet

Vi har haft dagmamma till våra barn. Och vi har varit jätte nöjd. Hon har haft dagbarn jätte länge och är riktigt duktig. Trots sju barn så hinner hon vara pedagogisk och träna på både klockan, räkna och läsa.

Så det kändes lite nu när Edvin blivit för stor för att gå där när han började föskoleklass. Men vi har valt en friskola som är minst lika bra. Liten skola där varje barn syns. Så fort det inträffar något så tar lärarna upp det med föräldrarna. Allt känns riktigt tryggt och bra :)

#2 - Malin - allt och lite annat

Ja, det är helt galet att det ska vara så svårt att få plats på en förskola överhuvudtaget! Jag bor ju i Nacka så vi har nog liite lättare att få plats men det är galet långa köer här med. Vi "valde" förskolan mest för att den låg nära hemmet vilket jag tycker väger tungt då jag inte vill få för lång restid från hemmet och då få mindre tid med barnen. Men vi är också väldigt nöjda med vår förskola som tur är!

Men jag tycker det är trist att man inte riktigt har möjligheten att välja förskolan för dess pedagogik etc eftersom det ändå är siffran i kön som avgör..

#3 - Sara

Er förskola låter verkligen helt fantastisk! Som du säger är det precis så man föreställer sig och önskar att en förskola ska vara, framförallt när det gäller personaltätheten. Men er fsk är väl ett föräldrakooperativ? Har för mig att du nämnt det nån gång. De brukar ofta ha bättre förutsättningar än andra privata och kommunala fsk.

Vår förskola är helt okej, men kunde absolut varit bättre. Samtidigt vet jag efter att själv ha jobbat inom förskolan i flera år att det är ett rent lotteri när det gäller kommunala förskolor, så vi är samtidigt glada att det ändå är så pass bra som det är! Vår dotter är bara 3 år men vi har redan hunnit byta fsk en gång eftersom den förra var så dålig. Nu i efterhand har jag träffat personal därifrån som sagt upp sig och de har berättat att det blivit ännu värre, så vi är glada att vi gick på magkänslan och bytte.

Svar: Tur att ni kunde byta när ni var missnöjda!
Jo, det är ett föräldrakooperativ så det kräver ju lite mer av oss föräldrar men det känns som det helt klart är värt det!
bambi

#4 - Hanna E

Vi har också fått en toppenförskola till mina barn. Pedagogerna är underbara, framför allt detta att man har attityden att se alla barn som egna individer och jobbar mycket med att få harmoniska grupper.
Den här attityden för man vidare till vikarier och ny personal så barnen känner sig verkligen sedda.
Detta trots att det är en större förskola med 65 barn fördelat på 4 avdelningar (lite olika stora beroende på barnens ålder). Även förskolechefen har koll på barnen och föräldrar. Han är även mycket ute i verksamheten och hoppar in när det krisar vid akut sjukdom eller hjälper till vid stängning om man inte behövt vikarie tidigare under dagen.
De jobbar också mycket över avdelningarna och hjälps åt så barnen lär känna all personal och känner sig oftast trygga med vem som av de vuxna på förskolan.

Det verkar dock inte vara jättesvårt att byta förskola för det har kommit barn från andra förskolor flera gånger under de åren jag har haft barn där.

#5 - Kajsakanel

Jag var runt som förskollärarvikarie en del innan jag fick barn och har fått se mååånga inte så bra förskolor. Känns inte så kul att tänka på dagisstart direkt..

Skönt för er att ni och barnen trivs med er förskola! Jag hade dock inte alls gillat om barnen fick kakor på förskolan. Tycker det känns fruktansvärt onödigt, och att det är upp till föräldrarna om de vill ge sina egna barn sötsaker hemma medan förskolan borde stå för nyttig mat. Minns hur det bjöds på glass ibland när jag var runt och jobbade, barnen blev helt galna. Men de hade inte blivit ledsna om ingen hade föreslagit det. Minns också hur vänner till vår familj suckade ibland för att barnen fått sötsaker på förskolan och därav var hyperaktiva och griniga när de kom hem. Stackarna! Nä, socker tycker jag inte hör till förskolan!