bambi

Your all time favorite!
Oj, va många kommentarer och mail jag får om dessa kakor. Jag tror att dessa är er läsares favoritrecept. Igår på ett av eventen var det en annan bloggare som pratade om dessa och då tänkte jag på att detta måste nog vara favoritreceptet. Eller vad säger ni? Har ni något annat favoritrecept bland mina recept?
 
 
12 marshmallows (i tredjedelar)
1 ½ dl kakao
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
115 g smör, rumstempererat
1 dl farinsocker
2 dl strösocker + ½ dl att rulla kakorna i
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
 
1. Klipp marshmallowsen i tredjedelar och ställ in i frysen medan du förbereder kakdegen.
2. Sätt på ugnen på 200 grader.
3. Blanda smör, farinsocker och socker till en jämn massa.
4. Tillsätt ägg och vaniljsocker. Blanda väl.
5. Blanda i vetemjöl, bikarbonat, salt och kakao lite åt gången.
6. Rulla en liten boll runt om varje marshmallow bit. Detta kan bli väldigt kladdigt, men det brukar hjälpa att tvätta av händerna emellan åt och att rulla degen till en boll först och sen trycka in marshmallow-biten.
7. Rulla varje boll i stösocker och grädda sedan i ugnen i 4-5 minuter.
 
#1 - Jenny

De är helt okej, men min favorit är :http://bambi.alltforforaldrar.se/2012/august/kolabrownies-kolabrownie.html

Så goda, och det räcker med en liiiten bit åt gången, så en sats räcker väldigt länge,

#2 - Jenny

De är helt okej, men min favorit är :http://bambi.alltforforaldrar.se/2012/august/kolabrownies-kolabrownie.html

Så goda, och det räcker med en liiiten bit åt gången, så en sats räcker väldigt länge,

#3 - -ME-

Ja! En all time favorit, verkligen! Men man kan ta godissockerbitar istället, en i varje, då slipper man det kletiga momentet med marshmallowsarna.

Jag blev bjuden på de här kakorna på ett dopsamtal och fick adressen hit till bloggen, sen har jag hängt kvar. Och kakorna har jag bakat många gånger!

#4 - Veronica

Kunde inte motstå och har bakat dessa kakor tillsammans med min dotter nu ikväll för första gången. De blev såååå goda och utseendemässigt precis som på dina bilder. Enda " problemet" var bakningstiden. I ditt recept står 4-5 min men då såg de inte alls klara ut och var fortfarande helt runda? Efter 9-10 min var det då äntligen dags. Är det vår ugn som är konstig? Tack för receptet! Dotterns (5 år) kommentar var : 'jag kommer att gråta när dessa kakor är slut, på riktigt!!' ... haha ;)

Svar: Haha, nej, men vilken underbar kommentar! Men då är det väl bara att baka fler? :)
Och angående bakningstiden så kan det skilja sig en hel del från ugn till ugn, självklart att det bäst att göra en egen bedömning (som du gjorde) och själv se när dom är klara.
bambi

#5 - Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Jag har nog inget favoritrecept, finns så många och jag gillar alla jag provat :)

#6 - Pudding

Min favorit är en av dina brownies - kan det vara cookie dough brownie kanske?

Måste i alla fall göra den snart igen!

#7 - pia

Kakorna med nutella gillar mina barn. Min pojk sa att det var dom godaste kakor han någonsin har ätit, och han har ätit många kakor. Själv tycker jag att cookie brownies är bäst. Allt med choklad är gott.

#8 - Sara

Åh dessa måste jag baka. Men hur förvarar man dom?

Svar: Torrt, i en plåtburk t.ex.
bambi