bambi

Thailändsk kycklingnudelsoppa på en halvtimme

Mera soppa! Det är ju så gott med soppa så här års! En riktigt god, mättande soppa är nudelsoppa. Jag gjorde den här nudelsoppan förra veckan, med thailändska influenser.

Röd curry pasta är något som jag alltid brukar ha hemma. Det brukar finnas dom bland asiatiska varorna i matbutiken. En burk räcker lääänge. Sen ska man ”alltid” avsluta med lime, men den får inte koka för då blir den besk. Detta lärde jag mig när vi backpackade i Thailand i två månader och jag gick på matlagningskurs där. Då avslutade dom alltid med ”And now…. it’s time for lime!”.

 

2 msk olja
3 vitlöksklyftor
1 msk ingefära, färsk
3 msk röd curry pasta
400 g kycklingfilé, strimlad
1 liter kycklingbuljong
2 msk fisksås
1 burk kokosmjölk
250 g nudlar
1 lime

1. Värm oljan i en gryta. Pressa ner vitlöksklyftor och blanda med riven ingefära och röd curry pasta. Låt allt fräsa ihop i nån minut.
2. Tillsätt sen strimlad kyckling och stek i 3-4 minuter.
3. Tillsätt buljong, fisksås och kokosmjölk. Rör om och låt allt koka upp.
4. Tillsätt nudlarna och koka enligt anvisningarna på förpackningen.
5. Ta soppan från värmen och pressa ner limesaft. Servera!