bambi

10 år senare sitter jag på samma ställe...

Göteborg har jag alltid tyckt om. Jag har varit där många gånger och jag älskar Liseberg.

För exakt tio år sen, idag, så var jag och maken där (men då var han inte min make). Vi bodde på Gothia Towers och skulle äta middag på deras restaurang Heaven 23 (den ligger på 23:e våningen, därav namnet). Vi hade ätit där en gång tidigare när vi hade varit i Göteborg nåt år innan och älskade deras mat. Men den här gången, för tio år sen så blev middagen lite extra speciell för då friade maken till mig!

Så här skrev jag om det för 10 år sen i bloggen (lite roligt att läsa det igen, för jag märker att jag skriver på ett helt annat sätt idag mot då!):

Sen på lördagen så gick vi upp och åt en mysig frukost, sen stack vi direkt till Liseberg och köpte åkpass och allt. Liseberg är ju lite speciellt för mig och älsklingen eftersom det var där vi sågs för första gången IRL (in real life), eftersom vi båda är datanördar så hade vi bara chattat med varandra tidigare.. men så skulle vi båda på IRC-träff på Liseberg…så fick vi äntligen se varandra på riktigt!  🙂

I allafall… på Liseberg så åkte vi Balder två gånger, Kanonen (som var sååå rolig!), Pariserhjulet (där fick jag lite höjdskräck), Flume Ride och Lisebergsbanan.

Efter ca 5 timmar på Liseberg så stack vi tillbaka till hotellet och till hotellets relaxavdelning där vi båda solade solarium och myste. Sen så gjorde vi ordning oss för kvällen 4-rätters supé i resturang Heaven 23.

Vi klädde upp oss fint (älsklingen hade kostym) och tog varsin fördrink (Martini Bianco), sen blev det lite bröd och smör och en aptitretare(jättegod blomkål och sparrissoppa… visste inte att man kunde göra en sån tråkig soppa så otroligt god!!), sen innan varmrätten så tittar älsklingen på mig och tar mina händer och säger ”Vill du gifta dig med mig?” och så tar han upp en ring ur fickan! Jag blev så paff och frågade först om han verkligen menade det…. sen så svarade jag så klart ”ja”  🙂

Sen så grät jag en hel del… och klarade knappt av att äta nånting av den goda varmrätten (oxfilé) eller desserten (chokladbakelse, min favorit ju… och jag åt inte ens upp den!!!!!)…. jag blev helt skakis… och kände mig sååå lycklig! Restaurangen överblickar ju Liseberg, där vi träffades för första gången och precis innan vi började äta så var det en stor fin regnbåge utanför (eftersom det hade regnat)…. så det kändes så romantiskt  🙂

Jag är världens lyckligaste!

Och knäppa älsklingen frågade om jag verkligen gillade ringen och att jag kunde byta den till vilken jag ville… men den var ju hur fin som helst… och självklart vill jag ju ha en som han har valt!

Den är bara lite för stor… så imorgon ska vi till guldsmeden och lämna in den för förminskning och gravering och så ska vi även välja älsklingens ring. Men jag vill inte lämna ifrån mig min ring.. *snyft*.. hoppas att jag inte behöver vara utan den länge!

 

 

Det var då, när maken friade som jag kände att han var helt säker på att han ville leva resten av sitt liv med mig och jag kände likadant. Då kom även längtan efter att skaffa en familj tillsammans. Så det var så häftigt att tio år senare vara tillbaka på samma ställe, men den här gången med våra två små barn…

Så, igen så bodde vi på Gothia Towers. Jag valde ett rum med utsikt mot Liseberg. Jag tänkte att det var roligt för barnen och dom tyckte det var väldigt spännande att kunna stå och titta på alla karuseller från vårt rum.

Vi köpte ”prio-pass” som gjorde att vi fick gå in 1 ½ timme innan Liseberg öppnade. Det jag inte visste var att alla åkattraktioner inte var öppna, bara vissa. Det var det lite dålig information om. Men vi åkte lite i Kaninlandet och jag och maken turades om att testa att åka Helix. Den var såååå häftig (ja, jag älskar berg- och dalbanor) och är nog den bästa berg- och dalbanan jag har åkt!

 
 

Vi mätte barnen inne på gästservice. Man kan få ett intyg på hur långa barnen är, om dom är så där precis över gränsen. Leah var 6 mm ifrån att få åka allt (alltså 129,4 cm). Hon var väldigt ledsen över att hon inte fick åka Balder.

Zack däremot är 134 cm och fick därmed åka allt, men han ville istället inte åka Balder och andra ”läskiga” åkattraktioner. Så vi åkte bland annat Lisebergsbanan och Kållerado som alla fick åka.

 
 
Sen, efter en hel dag på Liseberg blev det då middag på Heaven 23. Barnen som har bråkat med varandra hela sommaren (även på Liseberg) skötte sig faktiskt exemplariskt under middagen. Zack sa att det var den godaste maten han någonsin ätit. Och ja, dom har väldigt god mat där.
 
 
 
Kanske inte lika romantiskt som för 10 år sen, men massor med kärlek som har vuxit tusen gånger om!