bambi

Den perfekta presenten till en jurist

Idag kom sambons (mycket försenade) examenspresent, nämligen en gammal lagbok från 1736. Allra första upplagan kom 1734.


Sambon blev mycket glad för sin present, trots att skicket kanske inte var den bästa. Någon har ju till och med skrivit i den!  ;)

Det står ofta att den som begår brotten ska mista ära och liv eller att den ska få fyrtio par spö (!). Den är faktiskt ganska så intressant att titta i. Och den är helt klart den äldsta boken vi äger!

#1 - Christine

Vad häftigt! Jag älskar att läsa i riktigt gamla böcker... finns så mycket spännande språkhistoria och samhällshistoria att utforska..

#2 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Jag älskar också gamla böcker.

#3 - Marie-Louise

Åh vilken härlig bok :) jag blir alldeles lycklig av gamla böcker.

#4 - Dante

Jävlar vad fin den var! Här pratar vi om att komma nära historien.

#5 - Veronica - VeraPhoto

Hej!



Jag hoppas du vill hjälpa mig med en sak, det är ju nu oktober, den rosa månaden och jag har startat en insamling hos Cancerfonden till min älskade vän Johannas ära. Det vore fantastiskt om du ville hjälpa mig och lyfta fram denna insamling och detta otroligt viktiga ämne!



Här kan du läsa om insamlingen:

http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-oss/Insamlingar/?collection=3968



Och här kan du läsa mer om Johanna:

http://www.veraphoto.se/2010/09/30/carpe-diem-johanna-1356923



Massor med kramar Veronica