bambi

Kvinnors arbete i hemmet

Det finns i ett kapitel i mina elevers psykologibok som heter Könsroller: arv eller miljö?

Åh, jag skulle kunna ägna hela kursen åt detta kapitel! Men nu hinns det förstås inte med, det är ju en hel drös med mål som ska uppfyllas under kursens gång och då är genus en mycket liten del av dessa.

Jag känner att det är underbart att kunna få stå framför en klass och få dom är börja tänka och fundera på dessa saker. Varför har det blivit så här? Som t.ex. hur har det blivit att kvinnor har ungefär två timmars mer hemarbete än männen per dag???



I genomsnitt så har kvinnor sysselsatta med hemarbete fyra timmar om dagen, men istället så yrkesarbetar i genomsnitt kvinnor mindre tid. Så om man lägger ihop hemarbete + yrkesarbete så ligger snittet på 7 timmar och 20 minuter per dag för både kvinnor och män, vilket man kanske kan se som positivt?

Nja, förutom att det finns ett samband mellan hemarbete och psykisk ohälsa. Hemarbete är oftast tråkigare än yrkesarbete och inte lika utvecklande. Det inkräktar också på den tid som man annars känner att man kan styra över och man tänker på allt man skulle kunna göra istället. Så allra bäst vore det om fördelningen mellan hemarbete och yrkesarbetet var mer jämt mellan könen men jag tror faktiskt att på just den punkten så är vi på rätt väg.

#1 - Medborgare X

Verkar vara riktigt gamla siffror i den där boken. I den senaste tidsundersökningen som nyligen publicerades så skiljer det mindre än en timme mellan män och kvinnor när det gäller hemarbete för hela befolkningen (20-84 år). Tittar man bara på gruppen arbetsföra (20-64 år) så är skillnaden ännu mindre.



Vad som dock alltid varit intressant i dessa studier är varför ensamstående kvinnor spenderar mycket mer tid på hemarbete än vad ensamstående män gör. Varför är det så? Är män så mycket mer effektiva att ta hand om sina hem?

#2 - Malin

Åh, sådant här är ju så intressant, framför allt för att det ställer krav på uppdateringen i den svenska skolan, något som jag tycker är viktigt. Med vilka material undervisar vi eleverna? Är de 10, 20, 30 år gamla, eller är de från de senaste fem åren? Frågor som förstås är relevanta i denna bok med. Jag tar gärna del av författaren/redaktören och forskningen ur vilken ovan nämnda siffror är hämtade.



Viktigt är ju också det som Medborgare X skriver- varför har siffrorna uppkommit? Genusdiskussionen är vitigt att se ur alla dess delar och inte bara fokusera på kvinnans underordnade ställning. Det var en ytterst relevant fråga Medborgare X ställde- finns det faktorer som gör att män (eller för all del den del an kvinnor som inte representeras i statistiken) gör hushållsarbetet snabbare?

#3 - Maja

Bambi, you go girl. Synes det er kjempebra at du du engasjerer elevene på skolen om dette , det burde være mye større pensum om genus på skolen.

Gamla siffror eller ej, skilnad er det i allafall. Kvinner bruker mer tid på hjemarbeid enn menn. Leste en bok som to norske journalister hadde skrevet. Der kom det fram at etter at man får barn, øker skilnaden påmengden hjemarbeid. Man er ganske likestilt (jämsteld) til man får barn. Da faller man inn i gamle kjønnsrollemønstre igjen. Menn arbeider mer utenfor hjemmet, mens kvinner jobber mer deltid. Kvinnene engasjerer seg mer i hjemmet. Jeg vet ikke om det er slik i Sverige, har inntrykk av at man har kommet lengre i Sverige enn i Norge.

Forå få et riktig likestilt samfunn må man være likestilt på hjemmebane også.

#4 - Tess

Här jobbar vi medvetet på detta, speciellt den där delen om att mamman gör mer med det lilla barnet än pappan. Från början har vi aktivt delat på allt med vårt barn, både sådana saker som matning, blöjbyte, nattning etc. och andra saker som lek, bus och skoj. Vi ser redan resultat. Vårt barn vänder sig till oss båda och är lika trygg med båda.

#5 - Felicia

Varför är IB-boken på svenska?

#6 - BAMBI

Det är inte IB-elevernas lärobok. Jag har även EN grupp som går vanlig ekomoniprogram.