bambi

Odd Molly lägger ner sin herrkollektion

Idag så fick jag ett pressmeddelande från Odd Molly. Ordervärdet på vårens kollektion hade minskat med 31% från förra året, så dom ska fokusera på det som går bra och lägger därför ner herrkollektionen Post Fire Dew.

Dom ska även stänga ner sin egen butik i USA (men dom kommer fortfarande ha återförsäljare där förstås).

Försäljningsminskningen beror förstås på det rådande ekonomiska läget i världen och jag tror att dom tar rätt beslut att fokusera på det dom gör bäst - damkläder.

#1 - Maria

Tja.. Kan nog också bero på att priserna stiger (eller åtminstone är på samma nivå) medan kvalitén, klädernas utförande och klädernas material känns billigare och sämre...

#2 - Tanja

Jag tror att Maria här ovan har en poäng, man märker inte minst i OM-bloggarna att folk börjar tröttna lite. Jag pratade med en vän igår om just kvaliteten, hon köper mycket Odd Molly men har nu börjat köpa Chill Norway istället. Hon har helt enkelt tröttnat på att broderierna släpper och plaggen går sönder. Tror att dessutom att OM tidigare var ganska ensamma om sitt koncept (tänker t.ex på Fonda dress och liknande snygga och sköna "mysplagg") men nu kommer det en del "uppstickare" och då hårdnar ju konkurrensen.



Sedan var väl aldrig Post Fire Dew speciellt intressant. Jag köper ju OM ibland men när jag visade min sambo herrkollektionen så tyckte han bara att plaggen var rätt ... tja inget som stack ut i alla fall. Det kändes som om de hade en ganska oklar målgrupp där och de nådde aldrig ut. Så att säga att problemet "förstås" beror på den ekonomiska krisen är nog att göra det lätt för sig...

//Tanja

#3 - Anonym

Jag betalar gärna lite mer för bra kvalité som håller flera år, men tyvärr håller jag med- betydligt sämre kvalité på Odd Mollys kläder de senaste åren. Broderier släpper första användningen osv. Tråkigt! Då är det inte befogat med så höga priser. //Sofie